W przypadku rozbudowanych stron WWW robot Google może mieć duży problem z dotarciem do wszystkich podstron serwisu. Możesz ułatwić mu ich odnalezienie, jeśli przygotujesz mapę witryny oraz dodasz ją w Google Search Console. Jak to zrobić? Czym właściwie jest mapa strony, jakie przynosi korzyści i z jakich narzędzi powinieneś skorzystać, aby ją przygotować?
Mapa witryny to plik, który zawiera zbiór podstrony danego serwisu. Nie jest tak, że musi zawierać wszystkie – sam decydujesz o jego zawartości. Tak więc możesz umieścić w mapie odnośniki prowadzące wyłącznie do danego rodzaju wpisów czy też plików graficznych, ale celem jej dodania jest optymalizacja indeksacji podstron, zatem powinny się tam znaleźć wszystkie strony, które chcesz zindeksować w Google. W przypadku mapy przeznaczonej dla wyszukiwarki Google chodzi o plik w formacie XML, natomiast właściciele stron często tworzą również mapę HTML, która stanowi listę najważniejszych podstron w serwisie i ma za zadanie ułatwienie internautom dotarcia do tych materiałów. Rozwiązanie to jest często stosowane na stronach rządowych.
Źródło: https://www.podatki.gov.pl/mapa-serwisu-podatki-gov-pl/
Choć może Ci się wydawać, że utworzenie takiej mapy jest skomplikowane, to w praktyce tak nie jest. W przypadku wielu popularnych systemów CMS możesz skorzystać z gotowych rozwiązań, dzięki którym mapa zostanie wygenerowana automatycznie i będzie aktualizowana bez Twojej ingerencji.
Jeśli prowadzisz małą stronę WWW, która składa się z kilku podstron, to teoretycznie możesz przygotować odpowiedni plik ręcznie, ale nawet wtedy nie jest to sugerowane rozwiązanie, gdyż istnieje duże ryzyko popełnienia błędów. Zatem tylko stracisz czas. Jakie wymagania musi spełniać mapa przygotowana dla Google?
Google w materiałach dla webmasterów i innych specjalistów przygotowało wytyczne dotyczące tworzenia oraz dodawania mapy w serwisie. O czym powinieneś pamiętać?
Mapa strony przyda Ci się szczególnie wówczas, gdy prowadzisz witrynę składającą się z wielu podstron, często ją aktualizujesz i nie zbudowałeś jeszcze profilu linkowego witryny. Pamiętaj jednak, że umieszczenie w niej poszczególnych podstron nie oznacza, że materiały te trafią do indeksu Google. To dla bota jedynie sugestia.
Niektóre tagi mogą być umieszczone w mapie witryny, inne są obowiązkowe. Możesz w niej znaleźć:
Powyższe tagi są obowiązkowe, natomiast opcjonalnie możesz również skorzystać z następujących:
Czy korzystanie z powyższych, nieobowiązkowych atrybutów ma sens? Nie do końca – poza
Źródło: https://developers.google.com/search/docs/advanced/sitemaps/build-sitemap?hl=pl
Prosty kod XML, zawierający dwa adresy URL, może wyglądać następująco:
Inne ważne kwestie, które powinieneś mieć na uwadze, jeśli chodzi o mapę witryny to:
· Nie ma znaczenia, w jakiej kolejności umieścisz adresy URL w mapie – Google nie podejdzie do ich indeksowania zgodnie z nią.
· Pamiętaj, aby do mapy nie trafiały niekanoniczne adresy.
· Jeśli masz różne wersje językowe strony, możesz użyć atrybutu „hreflang” w mapie witryny, żeby wskazać alternatywne adresy URL.
· Zalecane jest umieszczanie pliku w katalogu głównym domeny.
· Nazwa pliku mapy może być dowolna, ale format musi być jednym z obsługiwanych przez Google.
· Nie umieszczaj w mapie adresów URL z przekierowaniami, stron zwracających błąd lub z indeksacją zablokowaną za pomocą tagu noindex.
Mapę zdjęć możesz dodać do istniejącej mapy witryny albo utworzyć odrębną, składającą się wyłącznie z odnośników do plików graficznych. Oto przykładowy plik zawierający adresy URL dwóch podstron i plików graficznych:
xmlns:image="http://www.google.com/schemas/sitemap-image/1.1">
Poszczególne elementy w mapie oznaczają:
Mapa filmów ułatwi Google znalezienie i przeanalizowanie materiałów wideo na stronie. I w tym przypadku możesz dodać je w mapie witryny lub jako oddzielny plik. Przykładowy kod
xmlns:video="http://www.google.com/schemas/sitemap-video/1.1">
https://xann.pl/video/video123.mp4
http://www.example.com/videoplayer.php?video=123
info="http://www.example.com/users/grillymcgrillerson">GrillyMcGrillerson
Poszczególne tagi oznaczają:
Kwestię ręcznego jej tworzenia pominiemy. Skupmy się na automatycznych rozwiązaniach, dzięki którym mapę można utworzyć dosłownie w kilka minut albo nawet szybciej. Sprawdź różne możliwości.
Istnieje wiele stron, które umożliwiają automatyczne wygenerowanie mapy witryny, ale niemal w każdym przypadku będzie się to wiązać z ograniczeniem do określonej liczby adresów URL. Przykładowe witryny, na których to zrobisz, to:
W obu przypadkach obowiązuje limit do 500 adresów URL w pliku. Jeśli w mapie ma się znaleźć więcej podstron, to wtedy już musisz skorzystać z płatnej wersji rozwiązania.
Jest to jedna z najbardziej popularnych aplikacji wśród specjalistów SEO, ale w wersji bezpłatnej dostępna z ograniczeniami. Wprowadź adres URL strony i kliknij Start, a Screaming Frog rozpocznie analizowanie kolejnych adresów URL – w wersji bezpłatnej będzie ich maksymalnie 500. Potem w menu Sitemaps kliknij Create XML Sitemap.
Następnie masz możliwość określenia, jakie adresy URL mają się znaleźć w mapie. Na przykład pliki PDF. W kolejnym kroku kliknij Next, a za chwilę będziesz mógł zapisać mapę strony na dysku urządzenia. Teraz musisz ją tylko skopiować do katalogu głównego strony.
Możesz skorzystać z wielu różnych pluginów, dzięki którym będzie się to odbywać automatycznie. Pokażę Ci, jak to wygląda w All in One SEO. Najpierw musisz aktywować odpowiednią funkcjonalność – jest ona darmowa. Jeśli opcja tworzenia mapy nie jest dostępna, to ją aktywuj. Następnie wybierz zakładkę Sitemaps, a spis map znajdziesz, klikając Open Sitemap.
PrestaShop zapewnia rozwiązanie, dzięki któremu mapa witryny jest generowana automatycznie. W panelu administracyjnym kliknij Moduły, a dalej Menadżer modułów. Tam znajdziesz taką opcję, jak poniżej. Do wyboru masz kilka ustawień, a koniec musisz wybrać Generuj mapę strony.
W panelu zarządzania sklepem wybierz Ustawienia, następnie Zaawansowane, a dalej – SEO. Kliknij opcję Google Sitemap. Następnie zobaczysz adres mapy tej strony.
Jeśli masz już mapę umieszczoną na serwerze, przyszedł czas na poinformowanie o niej Google. Zaloguj się go GSC i wybierz Mapy witryny.
Następnie dodaj adres mapy:
Google nie przetworzy mapy od razu, więc wróć za kilka godzin, a może nawet za kilka dni, i sprawdź, czy nie znaleziono błędów, ile wykryto adresów URL. To już koniec – gotowe. Teraz możesz już śledzić postęp w indeksacji podstron.
Utworzenie i dodanie mapy strony to dobry krok. Dzięki niemu możesz przyśpieszyć oraz poprawić indeksację. Ponadto do wszystkich popularnych systemów CMS znajdziesz gotowe rozwiązania, dzięki którym mapa generuje się automatycznie, więc ewentualna konfiguracja i dodanie tego elementu zajmie Ci dosłownie chwilę.
Nasza oferta:
Jak reklamować i promować sklep online w internecie?
Słownik pojęć SEO SEM
Jak sprawdzić i znaleźć słowa kluczowe konkurencji?
Co to jest Google Ads?
Dlaczego warto reklamować się w Google Adwords (ADS) - adwords jak zacząć?
Słownik Google Adwords (ADS)
Jak zacząć adwords? - Kampania AdWords na czym polega i jak działa?
Strategie ustalania stawek Google Ads
10 trików na zdjęcia w tle czyli cover photos Facebook
SSL a SEO: o czym musisz pamiętać wdrażając HTTPS
jak zrobić audyt seo - Checklista SEO - 50 najważniejszych punktów o których warto pamiętać
Pozycjonowanie e-commerce: jak zwiększyć sprzedaż dzięki ruchowi organicznemu
Hosting a SEO: 8 rzeczy, które musisz wiedzieć
Menu z kotwicami w artykule – co to daje i dlaczego warto?
Konferencja SEO Poland
Dlaczego Google nie indeksuje strony - Dlaczego nie ma mojej strony w Google?
Jakie są zarobki menedżera ds. marketingu?
Co to jest Instytut Marketingu Treści (CMI)
Skuteczne kampanie marketingowe online
Usługi - digital marketing, seo agencja, SEM, Social Media
Jak robić skuteczny marketing w biznesie?
Co to jest marketing - według Kotlera
Digital marketing i content marketing co to jest
Co to jest e-commerce i jak mogę stworzyć sklep internetowy?
Ile trwa pozycjonowanie stron. Kiedy zobaczę pierwsze efekty pozycjonowania?
Kampania Google Ads w wyszukiwarce, na YouTube i w GDN Adwords
Co oznacza content i jak uczynić go interesującym?
Co to jest marketing mix 4P?
8 kroków do skutecznego marketingu Twojej firmy
Jak promować posty na Facebook
Co to jest Trust Rank?
Jaka jest różnica między ROAS a ROI?
Jak zwiększyć współczynnik konwersji w E-Commerce
Jak wybrać firmę od SEO, SEM, pozycjonowania stron ?
Czynniki określające moc linka (domeny) - nie DR a UR
Jak zwiększyć CTR w Google?
O czym pamiętać, tworząc teksty reklam Google Ads?
Jak zwiększyć wartość koszyka w sklepie WWW?
Jak optymalizować zdjęcia na stronie?
E-commerce jak zacząć ?
Jakie są aktualne wymiary grafik na Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, YouTube, Pinterest, TikTok, Snapchat
Jak utworzyć i wykorzystać mapę strony?
Disavow Tool – czy działa? Jak z tego skorzystać?
Jak szybko zwiększyć liczbę odwiedzin na stronie dzięki SEO?
Jak zwiększyć rentowność kampanii Google Ads?
Jak zmniejszyć odsetek porzuconych koszyków?
Jak korzystać z tagów UTM? Co to jest?