Co to jest słowo kluczowe i jaką rolę pełni w SEO?
Słowa kluczowe to hasła, które internauci wprowadzają do wyszukiwarek w celu znalezienia informacji.
Jak dzielimy słowa kluczowe?
Słowa kluczowe można podzielić na:
- Brandowe – są to frazy zawierające nazwę marki lub firmy, np.: "wózek Espiro".
- Ogólne – są to frazy o szerokim zasięgu w temacie wyszukiwania, np.: "wózki dla dzieci", "kaski" lub "laptopy".
- Długi ogon (tzw. long tail) – są to frazy precyzyjne, internauta dokładnie wie, czego szuka, np.: "wózek spacerowy Espiro Sonic Air".
Analiza słów kluczowych jest podstawowym, a zarazem najważniejszym elementem, od którego zaczynamy SEO serwisu internetowego.
Właściwa analiza pomaga w:
- Zrozumieniu jak i czego szukają odbiorcy.
- Zwiększenie ruchu w serwisie przekładającego się na sprzedaż.
- Ulepszeniu kampanii PPC, trafniejsze kliknięcia i wyświetlenia.
- Budowie świadomość marki.
Analiza słów kluczowych w Ahrefs
Ahrefs – to dobrze znany zestaw narzędzi do analizy SEO, a zwłaszcza linków zwrotnych, posiada takie możliwości jak analiza profilu linków, propozycje słów kluczowych i prognozy ruchu, globalny monitoring fraz oraz audytor stron. Ahrefs jest narzędziem wspierającym codzienną pracę SEO-wca.
Analizę fraz przeprowadzimy na przykładzie firmy Espiro, producenta wózków dziecięcych oraz fotelików samochodowych. Ich główne frazy to: wózki dziecięce oraz foteliki samochodowe. Zaczynamy od analizy frazy "wózki dziecięce" w narzędziu Keywords Explorer Ahrefs.

Nie będziemy tutaj omawiać całego narzędzia i skupimy się na najważniejszych dla nas jego elementach, a mianowicie:
- Having same terms – lista wszystkich słów kluczowych zawierająca dane słowo kluczowe.

- Questions – lista słów, które pokazują wyszukiwane hasło wyrażone jako pytanie.

- Also rank for – Ahrefs wyciąga TOP10 stron dla słowa kluczowego „wózki dziecięce” i sprawdza, jakie inne słowa kluczowe są klasyfikowane na tych stronach.

- Newly discovered – w tym miejscu jest pokazywana lista ostatnio dodanych fraz do bazy Ahrefs, mogą tu występować tematy i frazy wcześniej nieznane.

Teraz nas czeka odrobinę klikania, analizując proponowane frazy, wybieramy te, które będą pasowały do naszego serwisu, pamiętając o przypisywaniu ich do zbiorów, np. brand, sprzedażowe, long tail.

- Przeglądamy po kolei każdą z kategorii i analizujemy frazy, które zawiera, pod kątem przypasowania do naszego serwisu.
- Zaznaczamy słowa kluczowe, które będą pasowały do naszej witryny, zwracając uwagę na miesięczną liczbę wyszukań.
- Wybrane frazy przypisujemy do naszego zbioru: Espiro_brand, Espiro_frazy_ogolne, Espiro_pytania.
- Powtarzamy kroki 1-3 dla innych tematów nadrzędnych pasujących do naszej zaproponowanych przez Ahrefs: wózki 3w1, wózki spacerowe, itp.
- Zebrane listy możemy wyeksportować do Excela celem dalszej analizy i monitoringu fraz.

Analiza słów kluczowych w Semrush
SEMrush to zestaw narzędzi do marketingu cyfrowego dla specjalistów SEO, PPC i content marketingu na całym świecie. Dostarcza wszystkich niezbędnych funkcji, jakie są potrzebne do codziennej pracy SEO-wca, począwszy od analizy słów kluczowych, audytu strony, analizy konkurentów, a na monitorowaniu pozycji kończąc.
Tutaj również nie będziemy omawiać i rozpisywać się o możliwościach narzędzia Semrush, tylko od razu przejdziemy do konkretów i skupimy się na module zwanym Keyword Magic Tool.

- Volume (Liczba wyszukań): średnia liczba zapytań o słowo kluczowe w Google (na poziomie krajowym).
- Keyword Difficulty (Trudność słowa kluczowego): oszacowanie, jak łatwo byłoby pozycjonować witrynę pod kątem tego słowa kluczowego za pomocą SEO.
- CPC: ile szacunkowo reklamodawca rozliczający się za kliknięcie płaci Google za kliknięcie reklamy PPC w SERP tego słowa kluczowego.
- Com: gęstość reklamodawców licytujących to słowo kluczowe dla swoich reklam na poziomie krajowym. Wynik 1,00 oznacza najwyższy poziom konkurencji, a wynik 0,00 oznacza brak konkurencji. Chociaż dane te odnoszą się do konkurentów w płatnym wyszukiwaniu, mogą reprezentować również wartość organiczną słowa kluczowego.
- Global Volume (Globalna liczba wyszukań): łączna suma miesięcznych wyszukiwań słowa kluczowego we wszystkich naszych bazach danych w poszczególnych krajach.
- Results on SERP (Strona wyników wyszukiwania w wyszukiwarce): liczba adresów URL wyświetlanych w bezpłatnych wynikach wyszukiwania dla danego słowa kluczowego..
- SERP Features (Funkcje SERP): które specjalne funkcje SERP są obecne na stronie wyników dla tego słowa kluczowego.
- PLA: najlepsze reklamy z listą produktów (Zakupy Google) widoczne w SERP tego słowa kluczowego.
- ADS: najlepsze reklamy PPC Google Ads widoczne na SERP tego słowa kluczowego.
- Trend: jakie zainteresowanie szukających dane słowo kluczowe generowało w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

- Keyword Variations – odmiany słów kluczowych pomagają znaleźć najpopularniejsze powiązane wyszukiwania dla głównego zapytania . Mogą one pomóc w opracowaniu strategii słów kluczowych obejmującej najpopularniejsze wyszukiwania.

- Questions – pytania doskonale nadają się do generowania pomysłów dotyczących treści na blogach, często zadawanych pytań i stron z treścią w witrynie. Odpowiedzi na często wyszukiwane pytania mogą pomóc w SEO.

- Related Keywords – powiązane słowa kluczowe stanowią doskonałe słowa kluczowe do kierowania za pomocą PPC, ponieważ warianty i źle napisane słowa kluczowe mają ogólnie niższy CPC i poziom konkurencji.

Teraz znowu nas czeka odrobina klikania. Ponownie analizujemy słowa kluczowe i wybieramy te, które pasują do oferty serwisu, nie zapominając o przypisaniu ich do analogicznych zbiorów, jak to miało miejsce w przypadku fraz w Ahrefsie.

- Przeglądamy po kolei każdą z kategorii i analizujemy frazy, które zawiera, pod kątem przypasowania do naszego serwisu.
- Zaznaczamy słowa kluczowe, które będą pasowały do naszej witryny, zwracając uwagę na miesięczną liczbę wyszukań.
- Wybrane frazy przypisujemy do naszego zbioru: Espiro_brand, Espiro_ogolne, Espiro_pytania.
- Powtarzamy kroki 1-3 dla innych tematów nadrzędnych pasujących do naszej strony, a zaproponowanych przez Semrush: spacerowy, 3w1 dzieciecy, prarasolka, itp.
- Wyselekcjonowane słowa kluczowe są posegregowane w naszych tematycznych zbiorach w module Keyword Manager
- Keyword Manager – jest narzędziem pozwalającym tworzyć zbiory fraz, każdy zbór może posiadać do 1000 obserwowanych słów kluczowych pod względem rożnych parametrów takich jak: Volume, trend, CPC. W naszym przypadku dla zbioru Espiro_frazy_ogolne wybraliśmy 54 słowa kluczowe dające ok. 164 tys. ruchu miesięcznie. Zebrane listy możemy wyeksportować do Excela celem dalszej analizy i monitoringu fraz.

Analiza słów kluczowych w SENUTO
Senuto to platforma do planowania, monitorowania i optymalizacji stron internetowych w Google. Jest najbardziej popularnym polskim narzędziem nie tylko wśród SEO-wców. Najmocniejszy jej moduł to analiza widoczności strony na tle konkurencji. Ponadto oferuje takie moduły jak: baza słów kluczowych, monitoring pozycji, Content Planning i wiele innych.
W tej chwili interesu nas moduł Baza słów kluczowych.

- Wpisujemy główne słowa kluczowe, w tym wypadku wpisałem wózek i wózki.
- Wybieramy dopasowanie wąskie.
- Zakładamy projekty, do których będziemy przypisywać wybrane słowa kluczowe. W każdym narzędziu staram się tworzyć projekty o tych samych nazwa z podziałem na cztery grupy: nazwa_domeny_brand, nazwa_domeny_frazy_ogolne, nazwa_domeny_pytania, nazwa_domeny_long_tail.
- Fraza "wózki" jest zbyt ogólna i wyniki mogą zawierać inne kategorie nie powiązane z naszą ofertą, np.: wózki widłowe, inwalidzkie czy elektryczne, dlatego ograniczamy naszą analizę do fraz, które pasują do naszej oferty.
- Zaznaczamy frazy, które nas interesują, i dodajemy do wcześniej przygotowanych projektów.

- Grupy słów kluczowych – pozwalają gromadzić i obserwować frazy pod kątem średniej miesięcznej liczby wyszukań, CPC oraz trendu. Oczywiście frazy możemy wyeksportować to Excela.
Co dalej z wybranymi frazami?
Senuto, Ahrefs i Semrush – ich bazy danych różnią się od siebie i dlatego analizę fraz przeprowadzam zawsze w tych trzech narzędziach, po kolei gromadząc wszystkie możliwe frazy, które są tematycznie powiązane z ofertą analizowanej domeny.
Tak wyselekcjonowane frazy należy dodać do monitoringu celem zobrazowania, z jaką konkurencją mamy do czynienia, kto jest przed nami, a kto za nami. Analiza konkurencji jest na drugim miejscu elementem pracy SEO-wca, zaraz po wyborze słów kluczowych. Tutaj bardzo dobrze sprawdza się Semrush.
Po założeniu projektu dodajemy wszystkie nasze zebrane frazy. Dopiero teraz możemy się dowiedzieć, jak nasz serwis wygląda w Google, pod względem takich elementów jak widoczność w TOP3, TOP10, TOP20 i TOP100, szacowany ruch czy średnia pozycja. Dla projektu Espiro wytypowaliśmy 229 słów, dzięki czemu ustaliliśmy 14 najważniejszych konkurentów, których musimy obserwować tak samo jak naszą domenę .

To, co zasługuje na szczególną uwagę, to odkrywanie konkurencji dla każdej z kategorii fraz z osobna, np. wózki 3w1, wózki spacerowe. Dla przykładu wszystkie frazy zawierające słowo "spacerowe, spacerówki" grupujemy i oznaczamy TAGIEM spacerówki, dzięki czemu możemy się dowiedzieć, jaką mamy dla nich konkurencję.

Okazuje się, że na 1098 serwisów występujących w Google dla fraz "spacerówki" zajmujemy 7 pozycję, a naszą konkurencją są następujące serwisy :

W kolejnej zakładce Rankings Distribution możemy obserwować ruchy naszego serwisu na tle konkurencji pod względem wzrostów i spadków na monitorowanych frazach:

Niestety, omówiłem zaledwie powierzchownie temat analizy słów kluczowych. Każde z powyższych narzędzi Senuto, Ahrefs, Semrush jest swojego rodzaju potężnym kombajnem dającym ogromne możliwości analizy i typowania fraz, jak i również ich dalszej obróbki, śledzeniu postępów pracy SEO-wca. Niemniej jednak nie wyobrażam sobie swojej pracy bez tych narzędzi ;)