Disavow Tool – czy działa? Jak z tego skorzystać?

  • Share

Linki prowadzące do Twojej strony WWW są czynnikiem, który ma duży wpływ na widoczność tej witryny w SERP-ach (Search Engine Results Page). Pod względem zasad budowania profilu odnośników przez lata sporo się zmieniło, natomiast w dalszym ciągu takie odsyłacze są jednym z kluczowych elementów mających wpływ na pozycję w Google. Problem w tym, że link nie musi wpłynąć pozytywnie na widoczność strony – może oddziaływać negatywnie. Co zrobić, jeśli taki odnośnik nie przynosi korzyści? Możesz wówczas skorzystać z Disavow Tool. Co to jest i jak działa?

Disavow Tool – o co chodzi?

W kwietniu 2012 roku Google przeprowadziło jedną z największych aktualizacji algorytmu w swojej historii. Wówczas wyniki wyszukiwania w ciągu jednej doby zostały wręcz wywrócone do góry nogami. Aktualizacja Pingwin zmieniła podejście do linkowania witryn – karane były strony, do których prowadziły ogromne ilości odnośników z niskiej jakości źródeł. Ponadto wysokie pozycje traciły serwisy, które miały nienaturalny rozkład odnośników, w którym dominowały anchory exact match, czyli takie, jak pozycjonowane w przypadku danej strony frazy. 

Wtedy pojawił się duży problem dla wielu serwisów – niskiej jakości linki powodowały, że strony te miały niewielkie szanse na powrót na wysokie pozycje. Taką możliwość eliminował profil odnośników. W październiku tego samego roku Matt Cutts zaprezentował narzędzie, za pomocą którego właściciele strony WWW mogli się zrzec spamerskich odnośników. Narzędzie skierowano do tych, którzy próbowali na różne sposoby pozbyć się linków, ale to nie przyniosło efektów. Rezultatem dodania odsyłaczy do Disavow Tool miało być zrzeczenie się danego odnośnika, tzn. Google miało go traktować, jakby nie istniał. Od razu sugerowano, że to narzędzie powinno być wykorzystywane w ostateczności.

Źródło: https://support.google.com/webmasters/answer/2648487?hl=pl

Google w materiałach dla webmasterów podkreśliło nawet, że jest to narzędzie, którego używanie wymaga szczególnej ostrożności, gdyż jego nieprawidłowe zastosowanie może negatywnie wpłynąć na widoczność strony WWW w SERP-ach. Problem w tym, że internauci zaczęli korzystać z niego masowo. Teoria wielu specjalistów SEO mówi, że dzięki Disavow Tool Google zbudowało sobie bazę stron, których moc SEO została wyzerowana, a z pewnością znalazło się wśród nich mnóstwo wysokiej jakości witryn. 

W swoich rekomendacjach Google pisze o korzystaniu z Disavow Tool wówczas, gdy na stronę została nałożona kara ręczna lub wtedy, gdy podejrzewasz, że może do tego dojść. Problem tkwi jednak w tym, że one nie są już nakładane, więc trudno się spodziewać, że otrzyma ją Twoja strona. 

Czy zatem w ogóle DT ma obecnie sens? W 2020 roku podczas jednego z hangoutów o kwestię korzystania z tego narzędzia zapytano Johna Muellera. Dokładnie chodziło o to, czy w przypadku, gdy na witrynę nie została nałożona kara ręczna, dodanie linków do DT może spowodować, że widoczność witryny wzrośnie. John odpowiedział, że takiej zmiany autorka pytania nie powinna wiązać z dodaniem odnośników do DT – jeśli już, to może ona wynikać z innych przyczyn, choćby aktualizacji algorytmu. Z wypowiedzią pracownika Google możesz się zapoznać w filmie, który widzisz poniżej 

Czy zatem możesz sobie wybić z głowy kwestię korzystania z tego narzędzia? Tak zrobiła zdecydowana większość branży SEO, natomiast nie jest tak, że należy je całkowicie przekreślać. Zauważasz, że witryna traci widoczność? W takim przypadku powinieneś przeanalizować możliwe przyczyny, a jedną z nich może być niskiej jakości profil linkowy. Jeśli widzisz, że do witryny prowadzi odnośnik exact match ze strony, która bezdyskusyjnie jest SPAM-em, to warto wziąć pod uwagę zrzeczenie się jej. 

Pytanie jednak – jakich efektów powinieneś się spodziewać po dodaniu tych odnośników i po jakim czasie je zauważysz? Nie ma dobrej odpowiedzi. Na pewno nie oczekuj, że zrzeczenie się pewnej ilości odnośników spowoduje znaczną poprawę widoczności. Możliwe, że te linki w praktyce miały wpływ neutralny albo pozytywny. Zrzeczenie się ich może być dla Ciebie niezauważalne. Natomiast różnica może polegać na tym, że zdobywanie wysokiej jakości odnośników na miejsce tych wykluczonych przyniesie zmianę. Czy tak będzie? Każdy przypadek trzeba rozpatrywać indywidualnie. Masz pewność, że dany odnośnik ma negatywny wpływ na profil linkowy witryny? W takim przypadku weź pod uwagę jego dodanie do Disavow Tool. 

Jak zrzec się linków dzięki Disavow Tool?

W skorzystaniu z tej metody nie ma nic skomplikowanego i bez problemów sobie poradzisz. Tak naprawdę musisz pamiętać o kilku zasadach:

  • Lista linków lub domen musi być zapisana w pliku tekstowym – nie jest wymagana określona nazwa. Ważne, że musi to być plik z kodowaniem UTF-8 lub zapisany w 7-bitowym kodzie ASCII
  • Jeden adres URL nie może zajmować więcej niż 2048 znaków.
  • Plik może się składać maksymalnie ze 100 tys. wierszy i zajmować nie więcej niż 2 MB.
  • W jednej linii może się znajdować jeden adres URL lub jedna domena.
  • W przypadku gdy chcesz się zrzec wszystkich linków w ramach danej domeny, użyj przedrostka domain:.

Przykładowa zawartość takiego pliku może być następująca:

https://jakas-stron.pl/pierwszy-artykul/

http://inna-strona.pl/drugi-artykul/

domain:trzeciastrona.pl

Aby przesłać do Google plik Disavow Tool, musisz zweryfikować daną usługę, tj. potwierdzić, że jest Twoja lub masz prawo do zarządzania nią. 

Jeśli masz już przygotowany plik, to możesz przejść do kolejnego kroku, czyli zrzeczenia się odnośników:

  1. Narzędzie Disavow Tool znajdziesz tutaj – https://search.google.com/search-console/disavow-links
  2. Wybierz stronę WWW, dla której chcesz dodać plik DT.

  1. Dodaj przygotowaną listę. Po tym kroku pojawi się informacja o liczbie znalezionych domen i adresów URL. W przypadku wykrycia błędów od razu uzyskasz ich wykaz. Pamiętaj o następującej informacji od Google:

Źródło: https://support.google.com/webmasters/answer/2648487?hl=pl

Dodaną listę możesz w przyszłości podmienić lub usunąć. 

Uwaga: dodane linki w dalszym ciągu mogą być widoczne w raporcie odnośników, które prowadzą do witryny w Google Search Console. Nie wiąże się to z ich usunięciem, ale też nie oznacza, że są dalej brane przez Google pod uwagę przy ustalaniu pozycji strony w wynikach wyszukiwania. 

Jak wybrać linki do Disavow Tool?

Do pliku DT powinny trafić odnośniki ze stron niskiej jakości, ale właściwie jak masz ustalić, które z nich takie są? Ręczne przeglądanie każdego linka nie jest najlepszym wyborem. Natomiast możesz skorzystać z wielu narzędzi, które pomagają wybrać odsyłacze mogące szkodzić Twojej witrynie. 

Semrush

Jednym z narzędzi, z których możesz skorzystać dzięki Semrush, jest Backlink Audit. Po dodaniu domeny wytypuje ono linki, które oceni jako toksyczne. Plusem tego rozwiązania jest podawanie argumentów, które spowodowały, że odnośnik został tak oceniony. 

Źródło: https://www.semrush.com/backlink_audit/7132405/overview

Moz

Kolejnym popularnym narzędziem, które typuje szkodliwe linki, jest Moz, w którym znajdziesz raport Spam Score. Przyznaje ono wynik wyrażony w procentach dla poszczególnych odnośników. 

Źródło: https://analytics.moz.com/pro/link-explorer/spam-score

Uwaga: to tylko narzędzia i nie jest powiedziane, że wytypowane linki negatywnie wpływają na widoczność Twojej witryny. Powinieneś sprawdzić te odnośniki, zanim dodajesz je do DT. 

Disavow Tools – podsumowanie

Disavow Tool jest narzędziem wciąż dostępnym i wykorzystywanym przez właścicieli stron. Pamiętaj jednak, że dodanie do niego listy linków, które ocenisz jako toksyczne, nie spowoduje, że nagle witryna osiągnie znakomitą widoczność. Owszem, poprawisz profil linkowy, ale to nie przełoży się na poprawę pozycji na kluczowe zapytania. Strona potrzebuje wysokiej jakości odnośników, a samo przeanalizowanie przez Google przesłanej listy może zająć wiele tygodni. 

 

Zobacz również: 

Nasza oferta:

Zobacz również:

Jak reklamować i promować sklep online w internecie? 
Słownik pojęć SEO SEM 
Jak sprawdzić i znaleźć słowa kluczowe konkurencji? 
Co to jest Google Ads? 
Dlaczego warto reklamować się w Google Adwords (ADS) - adwords jak zacząć? 
Słownik Google Adwords (ADS) 
Jak zacząć adwords? - Kampania AdWords na czym polega i jak działa? 
Strategie ustalania stawek Google Ads 
10 trików na zdjęcia w tle czyli cover photos Facebook  
SSL a SEO: o czym musisz pamiętać wdrażając HTTPS 
jak zrobić audyt seo - Checklista SEO - 50 najważniejszych punktów o których warto pamiętać  
Pozycjonowanie e-commerce: jak zwiększyć sprzedaż dzięki ruchowi organicznemu 
Hosting a SEO: 8 rzeczy, które musisz wiedzieć 
Menu z kotwicami w artykule – co to daje i dlaczego warto? 
Konferencja SEO Poland  
Dlaczego Google nie indeksuje strony - Dlaczego nie ma mojej strony w Google? 
Jakie są zarobki menedżera ds. marketingu? 
Co to jest Instytut Marketingu Treści (CMI) 
Skuteczne kampanie marketingowe online  
Usługi - digital marketing, seo agencja, SEM, Social Media 
Jak robić skuteczny marketing w biznesie? 
Co to jest marketing - według Kotlera 
Digital marketing i content marketing co to jest  
Co to jest e-commerce i jak mogę stworzyć sklep internetowy?  
Ile trwa pozycjonowanie stron. Kiedy zobaczę pierwsze efekty pozycjonowania?  
Kampania Google Ads w wyszukiwarce, na YouTube i w GDN Adwords 
Co oznacza content i jak uczynić go interesującym?  
Co to jest marketing mix 4P? 
8 kroków do skutecznego marketingu Twojej firmy  
Jak promować posty na Facebook  
Co to jest Trust Rank? 
Jaka jest różnica między ROAS a ROI?  
Jak zwiększyć współczynnik konwersji w E-Commerce 
Jak wybrać firmę od SEO, SEM, pozycjonowania stron ? 
Czynniki określające moc linka (domeny) - nie DR a UR  
Jak zwiększyć CTR w Google? 
O czym pamiętać, tworząc teksty reklam Google Ads? 
Jak zwiększyć wartość koszyka w sklepie WWW? 
Jak optymalizować zdjęcia na stronie?
E-commerce jak zacząć ?
Jakie są aktualne wymiary grafik na Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, YouTube, Pinterest, TikTok, Snapchat 
Jak utworzyć i wykorzystać mapę strony?
Disavow Tool – czy działa? Jak z tego skorzystać? 
Jak szybko zwiększyć liczbę odwiedzin na stronie dzięki SEO?
Jak zwiększyć rentowność kampanii Google Ads?
Jak zmniejszyć odsetek porzuconych koszyków?
Jak korzystać z tagów UTM? Co to jest?