Co to jest e-commerce i jak mogę stworzyć sklep internetowy? 

  • Share

Mówiąc najprościej, e-commerce to handel elektroniczny. W związku z tym, fraza ta odnosi się do praktyki sprzedaży i zakupu usług i przedmiotów za pośrednictwem Internetu. Ważne jest, aby wiedzieć, że e-commerce to coś więcej niż tylko liczne rodzaje sprzedawców internetowych. Platformy takie jak Empik Marketplace, Allegro, czy portale aukcyjne to kolejne przykłady opisywanej branży. 


Najważniejsze korzyści z prowadzenia sprzedaży przez Internet 

Najczęściej wymienianą zaletą jest oczywiście możliwość dokonywania zakupów 24 godziny na dobę, niemal z każdego miejsca na kuli ziemskiej. Z roku na rok coraz więcej osób ceni swój czas. Dzięki e-handlowi nie trzeba już planować swojego dnia w zależności od godzin otwarcia poszczególnych firm papierniczych. 

Internet oferuje o wiele szerszy wybór artykułów. Nie powinno to dziwić, ponieważ na wirtualnych półkach jest bezsprzecznie więcej miejsca niż w tradycyjnych sklepach. Warto również zauważyć, że kupujący mogą dokonywać zakupów w wielu miejscach, nie wychodząc z domu. Co więcej, sprzedawcy internetowi ze swoją ofertą mogą dotrzeć do dużej liczby klientów z całego świata. Jak powszechnie wiadomo, posiadanie stacjonarnego biznesu może opierać się jedynie na osobach, które mieszkają w okolicy. 

Dużą zaletą są również niższe koszty prowadzenia działalności. Dzięki temu, że nie trzeba utrzymywać ani wynajmować fizycznej firmy, odpadają koszty związane z utrzymaniem i wynajmem lokalu. Sprzedaż online jest również możliwa bez posiadania magazynu. Opcją jest dropshipping. Wtedy nie będziesz musiał martwić się o wysyłkę rzeczy do konsumentów. 

Największe wyzwania e-commerce 

Oczywiście istnieją różne ograniczenia w sprzedaży online. Jednak stosując odpowiednią metodę, można uniknąć niektórych wad. Po pierwsze i najważniejsze, konsument nie będzie mógł zobaczyć lub przymierzyć produktów osobiście. W związku z tym zaleca się wdrożenie niezwykle przychylnej polityki zwrotów. Ważne jest również zwrócenie uwagi na bardzo obszerne opisy produktów. Dobrym rozwiązaniem jest zamieszczanie wysokiej jakości zdjęć i filmów. 

Kolejnym minusem handlu elektronicznego jest utrata bezpośredniej interakcji ze sprzedawcą danego biznesu internetowego. Oczywiście, niektórzy mogą postrzegać to jako zaletę. Zaleca się wdrożenie wysoce skutecznej obsługi klienta, aby wyeliminować wszelkie potencjalne przykrości. Możesz pomóc na wiele sposobów. 

Różne rodzaje e-commerce 

E-commerce jest pojęciem znacznie szerszym niż można by przypuszczać. Należy mieć świadomość, że istnieje kilka sprzedawców i firm, które świadczą usługi dla różnych podmiotów na rynku. 

Sklepy internetowe B2C (Business to Consumer) prowadzą sprzedaż dla osób prywatnych. 

Transakcje B2B (Business to Business) to, w najbardziej podstawowym znaczeniu, transakcje pomiędzy dwoma podmiotami gospodarczymi. Warto wspomnieć, że do firm B2B zalicza się również dystrybutorów, narzędzia i oprogramowanie. 

Warto zaznaczyć, że z roku na rok coraz większą popularnością cieszą się transakcje C2C (Consumer to Consumer), czyli transakcje pomiędzy osobami prywatnymi. Facebook Marketplace i OLX to doskonałe przykłady technologii, które umożliwiają sprzedaż opartą na tych pojęciach. 

Należy mieć świadomość, że rozróżnienie na B2C i B2B szybko zanika. Należy mieć świadomość, że pojęcie H2H - Human to Human - zyskuje coraz większe zainteresowanie. Transakcje, niezależnie od rodzaju biznesu, dokonywane są przez osoby, a nie przez firmy. 

Jak zacząć przygodę z e-commerce? 

Na początek każdy zainteresowany działaniem na rynku e-commerce musi mieć pomysł. Wiele osób uważa, że w Internecie mogą sprzedawać tylko przedsiębiorcy, którzy odnieśli spory sukces w handlu tradycyjnym. E-commerce jest w zasadzie dostępny dla każdego. Kolejnym etapem będzie założenie działalności gospodarczej. Musisz wiedzieć, że jest to warunek konieczny, abyś mógł funkcjonować zgodnie z obowiązującym prawem. 

Następnie należy wybrać platformę e-commerce. Nie jest wskazane podejmowanie pochopnych decyzji. Zdecydowanie najlepszym podejściem będzie stworzenie własnego sklepu internetowego. Warto jednak zacząć od serwisów takich jak eBay, Amazon, czy Allegro. Można również docierać do potencjalnych klientów poprzez prywatny sklep lub poprzez pośredników (portale aukcyjne). 

Oczywiście nie można pominąć kwestii logistycznych. Jak wiadomo, zanim dany produkt trafi do konsumenta, musi zostać przetransportowany. W związku z tym należy dokładnie przemyśleć, jak będzie wyglądał łańcuch logistyczny. Strategia dropshippingu z roku na rok staje się coraz bardziej popularna. 

W najprostszym ujęciu, konsument kupuje wybrany przez siebie produkt, a właściciel firmy zleca hurtownikowi przewiezienie go z miejsca wysyłki na adres odbiorcy. Eliminuje to wymóg magazynowania produktów. Ci, którzy nie chcą działać na zasadzie dropshippingu, z drugiej strony, będą chcieli mieć magazyn. Przedsiębiorca będzie wtedy polował na dystrybutorów, hurtowników i producentów asortymentu, który zamierza sprzedawać. 

Kluczowe jest, aby uznać, że bez dobrego marketingu, firma będzie nierozpoznawalny na rynku. Warto zastanowić się nad dotarciem ze swoją ofertą do potencjalnych klientów. Zdecydowana większość firm stosuje takie rozwiązania jak pozycjonowanie w Google, reklamy w wyszukiwarkach, konta w mediach społecznościowych. Warto wykorzystać każdy kanał, aby zwiększyć swój zasięg. Dla osób, które nie posiadają specjalistycznej wiedzy i umiejętności marketingowych polecane są profesjonalne agencje. 

Co zrobić, aby odnieść sukces w e-commerce? 

Poszczególni sprzedawcy, jak wiadomo, mają swoje własne strategie, aby ich usługi i produkty odniosły sukces na rynku. Istnieje jednak kilka podstawowych zasad, które każdy sprzedawca powinien zrozumieć. Należy zacząć od wysokiej jakości oferty. Istotne jest, aby skupić się nie tylko na nowych, ale również na powracających klientach. 

Jeśli oferta firmy jest intrygująca pod względem jakości, to częsty konsument będzie polecał produkt lub usługę swoim znajomym. Kluczowe będzie dokładne określenie rynku docelowego. Przed uruchomieniem biznesu internetowego należy dokładnie zbadać zapotrzebowanie na konkretne artykuły. Jeżeli na danym rynku jest duża rywalizacja, to absolutnie lepiej polować na dochodową niszę. 

Warto stworzyć doskonałą stronę internetową i wymyślić chwytliwą nazwę biznesu. Oczywiście, nie trzeba jej produkować samemu. Możesz skorzystać z gotowych rozwiązań. Nie zapominaj o podejściu SEO. Osoby, które nie znają się na pozycjonowaniu stron internetowych, mogą zlecić ten proces agencji lub ekspertowi. Kluczowe będzie również stworzenie wartościowej strony internetowej. Pozwoli to na zdobycie zaufania potencjalnych konsumentów. 

Są to podstawowe działania, które powinny być brane pod uwagę przez każdego, kto rozpoczyna swoją przygodę na wspomnianym rynku e-commerce. Na rynku tym panuje ostra rywalizacja. Wskazuje to, że należy skupić się na metodycznym unowocześnianiu oferty i strony internetowej. Jednak obecnie dostępnych jest wiele rozwiązań, które ułatwią nam to zadanie. 

Jakie korzyści daje współczesna platforma e-commerce? 

Warto wiedzieć, że sprzedaż wielopoziomowa jest naprawdę trudna. Wynika to z krytycznej potrzeby skutecznej koordynacji i organizacji działań. Dzięki temu będziesz w stanie zadbać o to, aby nie pojawiły się żadne poważne błędy. Oczywiście, sekwencję wielu czynności można zastąpić automatyzacją, którą zapewniają najnowsze systemy e-commerce. 

Warto zauważyć, że dzięki zautomatyzowaniu najbardziej newralgicznych czynności, nie tylko znacznie poprawi się jakość obsługi, ale również skróci się czas potrzebny na wykonanie poszczególnych zadań. Co więcej, platforma e-commerce pozwala przedsiębiorcy śledzić zachowania nie tylko konsumentów, ale również partnerów. Można również zobaczyć rozliczenia, faktury i historię. Ważne jest, aby zrozumieć, że system może być skonfigurowany tak, że nowe działania są powiadamiane przez e-mail. 

Współczesna platforma e-commerce pozwala również na odciążenie zespołu pracowników. Warto zauważyć, że automatyzacja krytycznych operacji, a także dostęp klienta do różnych części platformy, oznacza, że pracownicy mogą zaoszczędzić znaczną ilość czasu. Wynika to z faktu, że nie muszą oni zajmować się obsługą zapytań czy przyjmowaniem zamówień. Najprościej mówiąc, klienci sami będą składać wszelkie zapytania, a pracownicy będą obserwować, jakie działania podejmują. 

Dużą zaletą jest również usprawnienie płatności. Jest to kolejny istotny aspekt transakcji, który będzie obsługiwany automatycznie przez platformę e-commerce. Pracownicy nie powinni być zaangażowani w powyższą procedurę. Klienci sami wybierają warianty płatności, a system generuje odpowiednią dokumentację. 

Jednym z przykładów są faktury. Oczywiście system może być tak zaprojektowany, aby przedsiębiorca otrzymywał powiadomienia o nieopłaconych zamówieniach czy porzuconych koszykach. Możliwe jest również połączenie systemu e-commerce z systemem księgowym. 

Pamiętaj, że platformy e-commerce mają dużą swobodę w ustalaniu polityki cenowej. Dobrym pomysłem jest wprowadzenie cen promocyjnych i wyprzedażowych. Klienci uwielbiają platformy e-commerce. Dzięki nim mogą regulować zamówienia. 

Ponadto, wbudowane narzędzia sprawiają, że optymalizacja sklepu jest niezwykle prosta. Wszystkie wymienione działania pozwolą firmie na uzyskanie znacznie większej liczby odwiedzin, a co za tym idzie konsumentów. Należy pamiętać o tym, jak ważna jest dobrze zaplanowana kampania promocyjna. Przy wyborze rozwiązania nie należy kierować się ceną. 

Dla wielu osób chęć wejścia w biznes e-commerce jest kusząca. Stary lejek sprzedażowy jest wycofywany, a teraz jest doskonały moment, aby wykorzystać perspektywy sprzedaży internetowej. Ponadto, jeśli jesteś właścicielem sklepu stacjonarnego, nadszedł czas, aby zapewnić swoim konsumentom doświadczenie zakupu online. Powtórzymy to jeszcze raz. Nadszedł czas, aby stworzyć system relacji z klientami e-commerce.

Zobacz również: 

Nasza oferta: