Słownik pojęć SEO SEM

  • Share

Słowo kluczowe (Keyword) (wyszukiwane hasło, zapytanie) - słowo lub wyrażenie używane podczas wyszukiwania online. 

Liczba wyszukiwań (Search volume) - podstawowa miara słów kluczowych, która pokazuje liczbę wyszukiwań określonego słowa kluczowego w określonym przedziale czasowym (zwykle miesięcznie). Pamiętaj, że na popularność słów kluczowych może mieć wpływ sezonowość (np. „Oferty z okazji Czarnego Piątku”). 

Trudność słowa kluczowego (Keyword difficulty)  (poziom konkurencji) - oszacowanie, jak trudno byłoby uzyskać wysoką pozycję w rankingu dla słowa kluczowego w bezpłatnych wynikach wyszukiwania lub jak drogie byłoby pojawienie się w reklamach. Musisz przeanalizować poziom trudności, aby mądrze wybrać swoje bitwy. 

Typ słowa kluczowego - Ważny atrybut, który można ocenić gołym okiem - jego długość.

  • Krótkie słowa kluczowe - zwane również krótkimi lub krótkimi ogonami, słowa kluczowe składające się z jednego lub dwóch słów mają zwykle dużą głośność, dużą konkurencję, ale w większości są one ogólne i są skierowane do zbyt szerokiej grupy odbiorców, co oznacza, że ​​potencjalni klienci są niskiej jakości i niskie współczynniki konwersji. 
    (np. „koty”)
  • Długie słowa kluczowe - tak zwane słowa kluczowe o długim ogonie, zawierające ponad 4 słowa, są znacznie bardziej szczegółowe; mają niższy poziom głośności, ale są używane przez bardziej zaangażowanych odbiorców, dlatego też zapewniają wyższą jakość potencjalnych klientów. Większość ruchu związanego z wyszukiwaniem pochodzi z długich ogonów. 
    (np. „dlaczego koty boją się ogórków”)

Cel wyszukiwania - za każdym zapytaniem kryje się konkretna intencja, a kompetentne badanie słów kluczowych powinno nie tylko odpowiedzieć na to, czego ludzie szukają, ale także dlaczego. Oczywiście cel słowa kluczowego nie zawsze jest krystalicznie czysty, ale zwykle należy do jednej z czterech odrębnych kategorii:

  • Informacyjny - wyszukuje określone informacje, niezależnie od tego, czy jest to prosta odpowiedź na pytanie, czy szczegółowe omówienie tematu. (np. „jak gotować jajka dla kotów”) 
     
  • Nawigacja - te wyszukiwania mają na celu zlokalizowanie określonej strony internetowej lub witryny; zazwyczaj zawiera nazwę marki, produktu lub usługi. (np. „facebook”)
     
  • Komercyjne - ten typ zapytania jest przeprowadzany przez osoby, które rozważają zakup i chcą sprawdzić dostępne opcje.
    (np. „jakie najlepsze zabawki dla kotów”) 

     
  • Transakcyjny - Poszukiwacz chce coś kupić.  (np. „zabawki dla kota”)

Zrozumienie zamiaru wyszukiwania pomoże Ci wyświetlać odpowiednie strony odpowiednim odbiorcom. Na przykład osoba mająca zamiar transakcyjny nie przejmowałaby się stronami informacyjnymi i, przeciwnie, ktoś, kto szuka informacji, mógłby odstraszyć strona sprzedaży. 

Ruch internetowy (Web traffic) - najprościej mówiąc, jest to przepływ odwiedzających witrynę. Jakość i ilość ruchu określają sukces strony internetowej lub strony. Istnieją różne sposoby dostępu do stron Twojej witryny, ale skupimy się na dwóch głównych źródłach ruchu, które wymagają badania słów kluczowych:

  • Organiczny ruch w wyszukiwarce - użytkownicy pochodzący z nieopłaconego wyniku wyszukiwania; tego rodzaju ruch ma kluczowe znaczenie dla długoterminowego sukcesu strony internetowej. 
     
  • Płatny ruch - użytkownicy pochodzący z płatnych źródeł (reklama).

SEO (Search Engine Optimization) - proces zwiększania przychodów z ruchu w witrynie za pomocą bezpłatnych wyników wyszukiwania. 

PPC (Pay per Click) - model reklamy internetowej służący do generowania ruchu na stronie za pomocą płatnych reklam (Google Ads). Wybór odpowiednich słów kluczowych jest niezbędny do sukcesu kampanii PPC. Istnieją trzy formy płatności:

  • CPC (koszt za kliknięcie) - reklamodawcy płacą tylko za kliknięcie reklamy.
     
  • CPM (koszt wyświetlenia) - reklamodawcy płacą za liczbę wyświetleń reklamy.
     
  • CPA (koszt pozyskania) - reklamodawcy płacą, gdy użytkownicy osiągną wyznaczony cel.
     

CTR ( współczynnik klikalności ) - procent osób, które kliknęły reklamę lub link w wynikach wyszukiwania spośród wszystkich osób, które ją zobaczyły.

SERP (strona wyników wyszukiwania) - lista stron internetowych udostępnianych przez wyszukiwarkę dla zapytania.

Funkcja SERP - dodatkowa warstwa informacji lub kontekstu nad zwykłym wynikiem wyszukiwarki. Istnieje ogromna różnorodność funkcji SERP uruchamianych przez wszelkiego rodzaju słowa kluczowe.