Nie trafiliśmy jeszcze na stronę internetową, która nie potrzebowałaby poprawek, chociaż przyznajemy – wciąż na nią czekamy z zapartym tchem.
Nasze działania Holistic SEO wykracza poza ramy konkretnej specjalizacji SEO.
Niezależnie od tego, czy decydujesz się na usługę pozycjonowania czy na sam audyt strony, nasze działania będą wyglądać tak samo. Z tą różnicą, że strony naszych stałych klientów monitorujemy na bieżąco, szukając przy okazji coraz to nowych fraz (między innymi za pośrednictwem Google Search Console czy narzędzi takich jak Semrush, Ahrefs Senuto czy Searchmetrics) i optymalizując stronę pod nowe słowa kluczowe.
Zanim przyjrzymy się korzyściom płynącym z audytu strony internetowej, ustalmy, co obejmuje audyt SEO.
Audyt SEO (SEO to skrót od Search Engine Optimization) to praktyka polegająca na ocenie strony internetowej pod kątem możliwej poprawy widoczności w wyszukiwarkach. Analiza ta jest zazwyczaj przeprowadzana przez specjalistę SEO lub zespół ekspertów SEO. Aby zalecić zmiany lub odkryć istniejące problemy na badanej witrynie, audytor wykorzystuje różne techniki i analizy. Wnioski z audytu SEO są wykorzystywane przez twórców witryn, redaktorów i innych interesariuszy w celu poprawy nacisku na prawidłowe SEO.
Audyt SEO jest przydatnym narzędziem, które może pomóc właścicielom stron internetowych zorientować się, jakie kroki muszą podjąć, aby uplasować się wysoko w wynikach wyszukiwania dla najważniejszych fraz kluczowych związanych z ich firmą.
Niezależnie od tego, dla jakiej strony internetowej zostanie przeprowadzony audyt SEO lub kto będzie świadczył taką usługę, cele audytu SEO są zazwyczaj takie same. Na przykład:
Wykrywanie problemów z zachowaniem zgodności strony z wytycznymi dla Webmasterów.
Znaczenie posiadania dobrze zoptymalizowanej strony internetowej rośnie, ponieważ wyszukiwarka Google coraz bardziej skupia się na tym, aby strona była przyjazna dla użytkowników i robotów indeksujących. Aby strona była przyjazna zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów (w przypadku Google), kluczowe jest dostosowanie jej do najnowszych trendów użyteczności, jak również do zasad obowiązujących webmasterów.
Mówiąc najprościej, audyt strony internetowej to zbiór zaleceń, które mają sprawić, że strona zyska na wartości w oczach Google. To także sposób na określenie mocnych i słabych stron witryny oraz znalezienie mniej lub bardziej poważnych błędów.
Lista oczywiście jest dłuższa i obejmuje także narzędzia napisane specjalnie pod nasze potrzeby.
Istnieją różne rodzaje audytów. Sposób przeprowadzania audytu jest jednym z najbardziej podstawowych podziałów:
Czasami audyt SEO strony internetowej obejmuje obszary, które wymagają natychmiastowego przeglądu. Oto niektóre z nich:
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na ten temat, jednak zalecamy przeprowadzanie audytu SEO przynajmniej raz w roku, a jeśli masz umiejętności i zasoby, przeprowadzanie cyklicznych audytów SEO raz na kilka miesięcy przez różne zespoły. Jeśli SEO jest dla ciebie kluczowe, powinieneś pracować nad nim regularnie i śledzić rezultaty.
Oto lista najczęstszych okazji, w których przeprowadzamy audyty.
Dobrym pomysłem jest pokazanie profesjonaliście SEO grafiki lub makiety, gdy przygotowujemy się do budowy nowej strony internetowej. Pozwoli to na dodanie do dokumentacji strony dodatkowych uwag dla programistów i deweloperów. Dzięki temu można uniknąć wielu błędów i wykorzystać potencjalne możliwości jeszcze przed rozpoczęciem prac nad stroną.
Audyt taki jest wysoce specjalistyczny, ponieważ często opiera się na materiałach, których nie da się sprawdzić za pomocą dostępnych technologii. Wiele rzeczy musi być podwójnie sprawdzonych przez Ciebie. W pewnym sensie audyt SEO makiety jest sprawdzianem umiejętności SEO.
Darmowa analiza SEO dla makiety strony jest prawie niemożliwa do zdobycia. Nie istnieje program, który potrafi ocenić makietę strony i na jej podstawie określić możliwości i zagrożenia. Dlatego taki audyt musimy albo zlecić, albo wykonać sami.
Przeprowadzenie audytu SEO teraz może uchronić Twoją stronę przed wieloma problemami, które później trudno będzie naprawić.
Audyt nie rozwiązuje problemów, ale dostarcza listę działań, które muszą zostać wykonane, aby poprawić potencjał Twojej strony w zakresie rankingu w wyszukiwarkach. Ważne jest, aby pamiętać, że SEO nie jest procesem jednorazowym lub wykonywanym z dnia na dzień. Poprawa pozycji w wyszukiwarkach wymaga czasu i pracy. Zwiększone przychody i ruch organiczny mogą (i powinny) być wynikiem audytu SEO. Nie jest to jednak procedura natychmiastowa, a przewidywane rezultaty mogą pojawić się dopiero po kilku miesiącach. Wdrożenie wskazówek z audytu SEO powinno przynieść dobre rezultaty w czasie, pomagając rozwiązać obecne trudności i dając informacje o problemach, które mogą być przeszkodą na drodze do przyszłego sukcesu, nawet jeśli nie zauważysz natychmiastowego wzrostu widoczności witryny.
Każda witryna i firma znajduje się w innym scenariuszu. W większości przypadków największe korzyści z audytu strony pojawiają się po kilku miesiącach od jego przeprowadzenia.
Poniżej przedstawiamy kilka przykładów rezultatów, które można zaobserwować po zakończeniu i przeprowadzeniu audytu:
Praktycznie wszystko, a lista problemów, które napotykamy w naszej pracy, wydłuża się z każdą audytowaną stroną. Niestety, pomysłowość niektórych twórców stron bywa, delikatnie mówiąc, zadziwiająca. Najzabawniejsze kreatywne rozwiązanie, na które się natknęliśmy? Definitywnie strona, której twórca uznał, że jeśli błędy php będą generować się pod obrazkami, nikt nigdy tego nie zauważy. Ten sam webmaster z piekła rodem uważał stosowanie doctype za nikomu niepotrzebną fanaberię – cóż, w tym konkretnych przypadku poprawek było do wprowadzenia naprawdę sporo.
Jakie są najważniejsze elementy, którym się przyjrzymy?
Lista oczywiście jest dłuższa – i to o wiele dłuższa, a to, jakie elementy będą do poprawy zależy od twojej strony i tego, jak jest zbudowana.
Musimy to powiedzieć wyraźnie: pozycjonowanie bez optymalizacji jest niemożliwe – właśnie dlatego naszą pracę zawsze zaczynamy od szczegółowego audytu. Dopiero na takiej podstawie można zacząć walczyć o wysokie pozycje w Google.
W idealnym świecie każda strona internetowa, jeszcze na etapie koncepcji i tworzenia, powinna znaleźć się pod czujnym okiem SEO-wca. No właśnie, w idealnym świecie. Niestety, rzeczywistość wygląda trochę inaczej i większości przypadków wprowadzamy poprawki na już działających witrynach. A pomyśleć, ilu błędów można byłoby uniknąć!
Jeśli nie zaangażowałeś SEO-wca już na etapie tworzenia strony, to najwyższy czas na poprawienie swojego błędu. Tylko logicznie i poprawnie skonstruowana witryna ma szanse na pojawienie się wysoko w wynikach wyszukiwania.
Kiedy przejmujemy stronę po innej firmie pozycjonującej, zawsze przeprowadzamy audyt strony połączony z analizą linkbuildingu. Szczegóły sprawdzisz tutaj: pozycjonowanie stron internetowych.
Duże zmiany w obrębie strony, jak wprowadzenie SSL, nowy silnik sklepu czy zmiana struktury kategorii, zawsze powinny się wiązać z audytem strony. Dlaczego? Niestety, nieprzemyślane wprowadzanie zmian może wiązać się z drastycznym spadkiem widoczności – jak to było w przypadku Splendore.
Najważniejszym efektem audytu SEO powinien być wzrost widoczności witryny w wyszukiwarkach.
Ale to nie jedyny efekt dobrze przeprowadzonego audytu – poprawienie i uporządkowanie struktury strony wpływa nie tylko na to, jak boty widzą twoją stronę, ale także na odczucia użytkowników. W naszych audytach nigdy nie zapominam o UX i UI, w końcu to żywi ludzie, a nie boty są klientami twojej firmy.