Audyt SEO sklepu internetowego

Nie trafiliśmy jeszcze na stronę internetową, która nie potrzebowałaby poprawek, chociaż przyznajemy – wciąż na nią czekamy z zapartym tchem.
Nasze działania Holistic SEO wykracza poza ramy konkretnej specjalizacji SEO. 

  • Kiedy zrobić audyt SEO sklepu internetowego?
     
  • lle kosztuje audyt SEO sklepu internetowego?
     
  • Jak wygląda audyt SEO sklepu internetowego?
     
  • Kiedy efekty audytu SEO sklepu internetowego?

 

Niezależnie od tego, czy decydujesz się na usługę pozycjonowania czy na sam audyt strony, nasze działania będą wyglądać tak samo. Z tą różnicą, że strony naszych stałych klientów monitorujemy na bieżąco, szukając przy okazji coraz to nowych fraz (między innymi za pośrednictwem Google Search Console czy narzędzi takich jak Semrush, Ahrefs Senuto czy Searchmetrics) i optymalizując stronę pod nowe słowa kluczowe.

Czym tak właściwie jest audyt SEO i optymalizacja sklepu internetowego?

Zanim przyjrzymy się korzyściom płynącym z audytu strony internetowej, ustalmy, co obejmuje audyt SEO. 

Audyt SEO (SEO to skrót od Search Engine Optimization) to praktyka polegająca na ocenie strony internetowej pod kątem możliwej poprawy widoczności w wyszukiwarkach. Analiza ta jest zazwyczaj przeprowadzana przez specjalistę SEO lub zespół ekspertów SEO. Aby zalecić zmiany lub odkryć istniejące problemy na badanej witrynie, audytor wykorzystuje różne techniki i analizy. Wnioski z audytu SEO są wykorzystywane przez twórców witryn, redaktorów i innych interesariuszy w celu poprawy nacisku na prawidłowe SEO. 

Audyt SEO jest przydatnym narzędziem, które może pomóc właścicielom stron internetowych zorientować się, jakie kroki muszą podjąć, aby uplasować się wysoko w wynikach wyszukiwania dla najważniejszych fraz kluczowych związanych z ich firmą. 
Niezależnie od tego, dla jakiej strony internetowej zostanie przeprowadzony audyt SEO lub kto będzie świadczył taką usługę, cele audytu SEO są zazwyczaj takie same. Na przykład:

  • ocena wszystkich aspektów istotnych z punktu widzenia SEO na danej stronie,
  • ocena i dostosowanie każdego elementu istotnego z punktu widzenia SEO,
  • identyfikacja mocnych i słabych punktów w optymalizacji strony,
  • identyfikacja możliwości poprawy optymalizacji danego elementu,

Wykrywanie problemów z zachowaniem zgodności strony z wytycznymi dla Webmasterów.
Znaczenie posiadania dobrze zoptymalizowanej strony internetowej rośnie, ponieważ wyszukiwarka Google coraz bardziej skupia się na tym, aby strona była przyjazna dla użytkowników i robotów indeksujących. Aby strona była przyjazna zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów (w przypadku Google), kluczowe jest dostosowanie jej do najnowszych trendów użyteczności, jak również do zasad obowiązujących webmasterów.

Mówiąc najprościej, audyt strony internetowej to zbiór zaleceń, które mają sprawić, że strona zyska na wartości w oczach Google. To także sposób na określenie mocnych i słabych stron witryny oraz znalezienie mniej lub bardziej poważnych błędów.

Jakich narzędzi używamy w trakcie audytów SEO i optymalizacji sklepu internetowego?

  • Google Search Console – to podstawa naszej pracy. To tu widać, jak na dłoni, między innymi problemy z indeksowaniem i to, jak Google widzi stronę,
  • Semrush - to prawdziwy kombajn, który tylko nie usprawnia analizę struktury strony, ale także pomaga wyłapać najpowszechniejsze problemy,
  • Screaming Frog SEO Spider – to crawler, bez którego nie wyobrażamy sobie pracy,
  • Ahrefs – nie ma lepszego narzędzia do analizy linkowania oraz oceny słów kluczowych i widoczności strony,
  • Google Analytics – dzięki temu narzędziu analitycznemu od Google możemy np. znaleźć strony z błędami, na które trafiają użytkownicy, wyłuskać takie, które mają wysoki współczynnik odrzuceń czy przeanalizować problemy wpływające na konwersję,
  • Naszej głowy (i odrobiny intuicji) – narzędzia to tylko połowa sukcesu. Prawda jest taka, że bez odpowiedniej analizy dostępnych danych, otrzymasz tylko kolorowe wykresy, a nie audyt strony.

Lista oczywiście jest dłuższa i obejmuje także narzędzia napisane specjalnie pod nasze potrzeby.

Audyty SEO są dostępne w różnych kształtach i rozmiarach. 

Istnieją różne rodzaje audytów. Sposób przeprowadzania audytu jest jednym z najbardziej podstawowych podziałów: 

  • Najbardziej rozbudowanym, czasochłonnym i kosztownym audytem jest audyt SEO manualny. Wszystkie czynności wykonywane są ręcznie; 
  • Audyt SEO automatyczny - istnieje szereg technologii, które mogą wykonać automatyczny audyt strony. Badanych jest wiele aspektów technicznych strony. Niestety, nigdy nie będzie to naprawdę korzystne bez aspektu ludzkiego, który pozwoli zbadać i zrozumieć dane. 
  • Audyt manualno-automatyczny łączy w sobie wyżej wymienione podejścia do przeprowadzania audytów. Jest to najbardziej niezawodny sposób na przeprowadzenie audytu witryny, zamiast wykonywania wszystkiego ręcznie i polegania na wynikach narzędzi automatycznych. 

Czasami audyt SEO strony internetowej obejmuje obszary, które wymagają natychmiastowego przeglądu. Oto niektóre z nich: 

  • SEO Audyt on-site - dotyczy wyłącznie kwestii związanych z rozwojem badanej witryny. Mowa tu m.in. o problemach technicznych związanych z wyglądem i dostępnością strony, a także o jakości informacji na stronie. 
  • SEO Audyt off-site - to problemy, które nie są bezpośrednio związane z witryną, ale mają znaczenie dla jej internetowego autorytetu; 
  • SEO Audytowi technicznemu podlegają wszystkie problemy technologiczne, począwszy od budowy strony, a skończywszy na jej indeksowaniu i szybkości działania. 
  • Audyt Core Web Vitals - Zasady Core Web Vitals Google powinny być przestrzegane przez każdą witrynę. Raport obejmuje wszystkie techniczne aspekty sytuacji. 
  • Dobór dopuszczalnych słów kluczowych dla istniejących i nowo tworzonych treści jest przedmiotem audytu słów kluczowych. 
  • Audyt konkurencji - badanie aktywności konkurencji on-site i off-site w celu zidentyfikowania rozbieżności i wskazania prawdopodobieństwa wyprzedzenia konkurencji na stronach wyników wyszukiwania (SERP); 
  • Weryfikacja struktury, treści, długości, gęstości słów kluczowych i duplikacji, a także wielu innych kwestii związanych z treścią; 
  • Audyt renderowania JavaScript - sprawdza błędy w odpowiednim renderowaniu strony, które jest w większości przypadków wykorzystywane przez boty wyszukiwarek do indeksacji.

ONE page SEO

 

Kiedy powinieneś zrobić audyt SEO sklepu internetowego? 

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na ten temat, jednak zalecamy przeprowadzanie audytu SEO przynajmniej raz w roku, a jeśli masz umiejętności i zasoby, przeprowadzanie cyklicznych audytów SEO raz na kilka miesięcy przez różne zespoły. Jeśli SEO jest dla ciebie kluczowe, powinieneś pracować nad nim regularnie i śledzić rezultaty. 

Oto lista najczęstszych okazji, w których przeprowadzamy audyty. 

  • Procedura tworzenia strony internetowej jest przeprowadzanie badań rynkowych i ocena naszych wymagań i zalet SEO. 
  • Kiedy przeprowadzane są znaczące zmiany w witrynie, takie jak dodanie nowej strony lub modyfikacja przekierowań. 
  • Przed rozpoczęciem redesignu lub aktualizacji UI, zidentyfikować wszelkie problemy, które mogą być niepotrzebnie przeniesione na nową stronę. 
  • Przed lub po przejściu na nowe podejście do słów kluczowych; po aktualizacjach Google, aby zobaczyć, jak zmiany w algorytmie wpływają na Twoją witrynę. 
  • Aby uniknąć sankcji lub kar, takich jak rezygnacja z niewłaściwych połączeń z witryną. 
  • Przejęcie klienta od innej firmy SEO lub eksperta SEO. Aby dowiedzieć się, gdzie jest nasze SEO i co należy zrobić, aby je poprawić.

Wykonanie Audytiu SEO w ramach budowy nowej strony internetowej 

Dobrym pomysłem jest pokazanie profesjonaliście SEO grafiki lub makiety, gdy przygotowujemy się do budowy nowej strony internetowej. Pozwoli to na dodanie do dokumentacji strony dodatkowych uwag dla programistów i deweloperów. Dzięki temu można uniknąć wielu błędów i wykorzystać potencjalne możliwości jeszcze przed rozpoczęciem prac nad stroną. 

Audyt taki jest wysoce specjalistyczny, ponieważ często opiera się na materiałach, których nie da się sprawdzić za pomocą dostępnych technologii. Wiele rzeczy musi być podwójnie sprawdzonych przez Ciebie. W pewnym sensie audyt SEO makiety jest sprawdzianem umiejętności SEO. 

Darmowa analiza SEO dla makiety strony jest prawie niemożliwa do zdobycia. Nie istnieje program, który potrafi ocenić makietę strony i na jej podstawie określić możliwości i zagrożenia. Dlatego taki audyt musimy albo zlecić, albo wykonać sami. 

Przeprowadzenie audytu SEO teraz może uchronić Twoją stronę przed wieloma problemami, które później trudno będzie naprawić.

Kiedy mogę spodziewać się rezultatów audytu SEO sklepu internetowego? 

Audyt nie rozwiązuje problemów, ale dostarcza listę działań, które muszą zostać wykonane, aby poprawić potencjał Twojej strony w zakresie rankingu w wyszukiwarkach. Ważne jest, aby pamiętać, że SEO nie jest procesem jednorazowym lub wykonywanym z dnia na dzień. Poprawa pozycji w wyszukiwarkach wymaga czasu i pracy. Zwiększone przychody i ruch organiczny mogą (i powinny) być wynikiem audytu SEO. Nie jest to jednak procedura natychmiastowa, a przewidywane rezultaty mogą pojawić się dopiero po kilku miesiącach. Wdrożenie wskazówek z audytu SEO powinno przynieść dobre rezultaty w czasie, pomagając rozwiązać obecne trudności i dając informacje o problemach, które mogą być przeszkodą na drodze do przyszłego sukcesu, nawet jeśli nie zauważysz natychmiastowego wzrostu widoczności witryny. 

Każda witryna i firma znajduje się w innym scenariuszu. W większości przypadków największe korzyści z audytu strony pojawiają się po kilku miesiącach od jego przeprowadzenia. 

Poniżej przedstawiamy kilka przykładów rezultatów, które można zaobserwować po zakończeniu i przeprowadzeniu audytu: 

  • Zmniejsza się ilość błędów na stronie. Jest to jedna z najwcześniejszych i najistotniejszych korzyści, choć może być trudna do zauważenia od razu. 
  • Zadowolenie użytkowników wzrosło w wyniku możliwości łatwiejszego i szybszego wykonywania działań. Ponownie, będzie to korzystne w perspektywie średnioterminowej i może skutkować większą liczbą dobrych ocen witryny; 
  • Zwiększony ruch organiczny w wyniku poprawy page ranks. Może to potrwać nieco dłużej, zanim stanie się to widoczne; 
  • Zwiększona liczba leadów sprzedażowych, co powinno skutkować wzrostem przychodów w perspektywie średnioterminowej; 
  • Operacje wewnętrzne będą bardziej efektywne, ponieważ w pełni wykorzystasz zawartość swojej strony i wygenerujesz więcej sprzedaży offline (lub sprzedaży online poprzez inne kanały). Ten jest nieco trudniejszy do określenia ilościowego, ale powinien mieć natychmiastowy wpływ na wydajność.

Co sprawdzamy podczas audytu SEO sklepu internetowego?

Praktycznie wszystko, a lista problemów, które napotykamy w naszej pracy, wydłuża się z każdą audytowaną stroną. Niestety, pomysłowość niektórych twórców stron bywa, delikatnie mówiąc, zadziwiająca. Najzabawniejsze kreatywne rozwiązanie, na które się natknęliśmy? Definitywnie strona, której twórca uznał, że jeśli błędy php będą generować się pod obrazkami, nikt nigdy tego nie zauważy. Ten sam webmaster z piekła rodem uważał stosowanie doctype za nikomu niepotrzebną fanaberię – cóż, w tym konkretnych przypadku poprawek było do wprowadzenia naprawdę sporo.

Audyt SEO sklepu internetowego – lista działań

Jakie są najważniejsze elementy, którym się przyjrzymy?

  • Zbyt duży rozmiar HTML 
  • Kod statusu 5XX 
  • Brak znaczników tytułu 
  • Problem z duplikatami znaczników tytułów 
  • Problemy ze zduplikowaną treścią 
  • Uszkodzone linkowanie wewnętrzne
  • Liczba zablokowanych stron 
  • Liczba niemożliwych do scrawlowania stron  (problemy z rozpoznawaniem DNS) 
  • Liczba niemożliwych do scrawlowania stron  (nieprawidłowe formaty adresów URL) 
  • Zduplikowane opisy meta 
  • Plik Robots.txt zawiera błędy formatowania 
  • Obecność pliku sitemap.xml
  • Nieprawidłowe strony w sitemap.xml 
  • Kod statusu 4XX 
  • Hreflang w kodzie źródłowym strony 
  • Nieprawidłowy hreflang 
  • Problemy z  protokołem bezpieczeństwa SSL
  • Problemy z mieszaną zawartością 
  • Brak przekierowania / tagów kanonicznych kierujących do strony HTTPS z wersji HTTP 
  • Zepsute łącze kanoniczne
  • Tag odświeżania meta
  • Uszkodzone linki - pliki JavaScript i CSS
  • Prędkość ładowania 
  • Uszkodzone zewnętrzne linki
  • Linki na stronach HTTPS prowadzące do strony HTTP 
  • Zbyt dużo tekstu w tagach tytułu 
  • Brak nagłówka H1
  • Zduplikowane znaczniki H1 i tytułów 
  • Brak opisów meta 
  • Zbyt wiele linków na stronie 
  • Tymczasowe przekierowania 302
  • Brak atrybutów alt 
  • Niski stosunek tekstu do HTML 
  • Zbyt wiele parametrów w adresach URL 
  • Brak atrybutów hreflang i lang 
  • Brak zadeklarowanego kodowania znaków 
  • Linkowanie do uszkodzonych zewnętrznych obrazków
  • Zbyt mała liczba słów na stronie
  • Flash na stronie
  • Strona zawiera ramki 
  • Plik sitemap.xml nie jest zdeklarowany w pliku robots.txt 
  • Strona nie korzysta z SSL 
  • URL HTTP w sitemap.xml dla witryny HTTPS 
  • Strony z zablokowanymi zasobami wewnętrznymi w pliku robots.txt 
  • Strony z nieskompresowanymi plikami JavaScript i CSS
  • Strony z uncached plikami JavaScript i CSS
  • Więcej niż jeden znacznik H1 
  • Adresy URL są za długie 
  • Nie znaleziono pliku robots.txt 
  • Problemy z niedopasowaniem języka hreflang 
  • Osierocone strony w mapach witryn

Lista oczywiście jest dłuższa – i to o wiele dłuższa, a to, jakie elementy będą do poprawy zależy od twojej strony i tego, jak jest zbudowana.

audyt seo strony internetowej

Pozycjonowanie bez SEO audytu sklepu internetowego?

Musimy to powiedzieć wyraźnie: pozycjonowanie bez optymalizacji jest niemożliwe – właśnie dlatego naszą pracę zawsze zaczynamy od szczegółowego audytu. Dopiero na takiej podstawie można zacząć walczyć o wysokie pozycje w Google.

Audyt SEO sklepu internetowego kiedy powinno się go robić?

Tworzenie strony internetowej

W idealnym świecie każda strona internetowa, jeszcze na etapie koncepcji i tworzenia, powinna znaleźć się pod czujnym okiem SEO-wca. No właśnie, w idealnym świecie. Niestety, rzeczywistość wygląda trochę inaczej i większości przypadków wprowadzamy poprawki na już działających witrynach. A pomyśleć, ilu błędów można byłoby uniknąć!

 

Początek działalności

Jeśli nie zaangażowałeś SEO-wca już na etapie tworzenia strony, to najwyższy czas na poprawienie swojego błędu. Tylko logicznie i poprawnie skonstruowana witryna ma szanse na pojawienie się wysoko w wynikach wyszukiwania.

 

Przejęcie działań po innej firmie SEO

Kiedy przejmujemy stronę po innej firmie pozycjonującej, zawsze przeprowadzamy audyt strony połączony z analizą linkbuildingu. Szczegóły sprawdzisz tutaj: pozycjonowanie stron internetowych.

 

Wprowadzanie zmian w strukturze strony

Duże zmiany w obrębie strony, jak wprowadzenie SSL, nowy silnik sklepu czy zmiana struktury kategorii, zawsze powinny się wiązać z audytem strony. Dlaczego? Niestety, nieprzemyślane wprowadzanie zmian może wiązać się z drastycznym spadkiem widoczności – jak to było w przypadku Splendore.

Kiedy efekty audytu SEO sklepu internetowego

Najważniejszym efektem audytu SEO powinien być wzrost widoczności witryny w wyszukiwarkach.

Ale to nie jedyny efekt dobrze przeprowadzonego audytu – poprawienie i uporządkowanie struktury strony wpływa nie tylko na to, jak boty widzą twoją stronę, ale także na odczucia użytkowników. W naszych audytach nigdy nie zapominam o UX i UI, w końcu to żywi ludzie, a nie boty są klientami twojej firmy.