Jak zmniejszyć odsetek porzuconych koszyków w sklepie internetowym?

  • Share

Rozwijasz swój sklep, inwestujesz w reklamę i widzisz, że przynosi to efekt w postaci rosnącej liczby odwiedzin? Problem tkwi jednak w tym, że wejścia na stronę w żaden sposób nie przekładają się na zakupy. Twoim problemem są porzucone koszyki. Internauci szukają produktów, dodają je do koszyka, ale ostatecznie nie decydują się na zakup. Z czego wynika problem? Jak możesz sobie z nim poradzić?

Porzucone koszyki – jak rozwiązać ten kłopot?

Kiedy wchodzisz do sklepu spożywczego, to raczej rzadko wychodzisz z niego bez jakiegokolwiek produktu. Natomiast w sklepach meblowych, odzieżowych, z wyposażeniem wnętrz i wielu innych jest to standardem – tylko pewien odsetek odwiedzających decyduje się na zakup. Nie inaczej sytuacja wygląda w przypadku klientów w sieci – znaczenie ma branża, ale nie tylko. Często zdarza się, że klient spędza na stronie wiele czasu na poszukiwaniu oczekiwanego asortymentu, dodaje rzeczy do koszyka, ale ostatecznie rezygnuje z zakupu. Pytanie – dlaczego? Przyczyn może być wiele. Przeprowadzono na ten temat liczne analizy. Wyniki jednej z najnowszych możesz zobaczyć na poniższym screenie.

Źródło: https://www.tychesoftwares.com/reasons-for-shopping-carts-becoming-abandoned/

Według aktualnych statystyk odsetek porzuconych koszyków wynosi w sieci aż 70 proc. To oznacza, że 7 na 10 internautów kończy wizytę bez złożenia zamówienia. Taki wynik jest daleki od oczekiwań. Każda wizyta w sklepie jest efektem inwestycji w reklamę, tak więc powinieneś zrobić wszystko, aby maksymalnie ograniczyć odsetek tego typu przypadków. Oto, co możesz zrobić, w zależności od napotkanego problemu. 

Wysokie koszty przesyłki

Jak widzisz na powyższym wykresie, najczęstszą przyczyną porzucenia koszyka są wysokie koszty wysyłki, z wynikiem aż 44 proc. Klient nie powinien się dowiadywać dopiero na ostatnim etapie przed uregulowaniem płatności, ile będzie kosztować dostawa. Należy poinformować go o tym już na stronie produktu – może to być ogólna informacja. 

Bardzo dobrym krokiem jest wprowadzenie darmowej dostawy, która obowiązuje od określonej wartości koszyka. To krok w stronę zwiększenia sprzedaży. Z badania firmy Deloitte wynika, że 40 proc. kupujących jest skłonnych zamówić więcej produktów, jeśli to spowoduje, że nie zapłacą za dostawę. Nie zapominaj również o formach wysyłki. Wielu klientów przyzwyczaiło się do korzystania z paczkomatów, bo nie ma ich w domu w godzinach pracy kurierów. Powinieneś dać zainteresowanym możliwość wyboru różnych opcji dostawy. Zwróć uwagę, że we wspomnianym badaniu 6 proc. porzuconych koszyków wynikało z długiego czasu oczekiwania na paczkę. Obecnie klienci wymagają ekspresowych dostaw i właśnie takie powinieneś im zapewnić. 

Źródło: https://www.x-kom.pl/p/365547-dysk-zewnetrzny-hdd-wd-elements-portable-2tb-usb-32-gen-1-czarny.html#modal:koszty-dostawy

Brak różnych możliwości płatności

Każdy może mieć pod tym względem inne preferencje, ale najczęściej klientowi zależy na szybkim załatwieniu kwestii zapłaty, aby towar został do niego niezwłocznie wysłany. Udostępnienie wyłącznie standardowego przelewu, który dopiero po kilku godzinach, a może nawet dniach pojawi się na koncie odbiorcy to zły wybór. Jedni płacą BLIK-iem, inni wolą PayPal, a jeszcze inni standardowy przelew. Sprawdź, jakie możliwości daje konkurencja i postaraj się zapewnić co najmniej takie same, a najlepiej – większe. 

Źródło: https://www.mediaexpert.pl/koszyk/lista

Długa ścieżka zakupowa

Jedną z kluczowych zasad, jeśli chodzi o dostosowanie witryn pod odbiorców w sieci jest stawianie na maksymalnie proste formularze zamówienia. Proces zakupowy nie powinien składać się z dziesiątek pól do wypełnienia, a tym bardziej klient nie powinien mieć wątpliwości, co ma wpisać w konkretnym miejscu. Przy każdej pozycji powinieneś umieścić wyjaśnienie, w jakiej formie należy podać dane. W przypadku gdy użytkownik popełni błąd, to powinien się automatycznie dowiedzieć, w jakim polu i na czym polega problem. Omyłka nie może powodować, że wszystkie pozycje zostaną wyczyszczone i internauta będzie musiał je ponownie wypełniać. 

Najlepiej, aby cały formularz zamówienia znajdował się na jednej stronie, wtedy w każdej chwili użytkownik może wprowadzić zmiany bez konieczności cofania się o kilka kroków. Zwróć uwagę, że w przywołanym badaniu konieczność podania zbyt dużej ilości informacji stanowiła przyczynę 12 proc. porzuceń koszyka.

Wymóg założenia konta

Wielu internautów chce dokonać zakupu szybko albo po prostu nie chcą pozostawiać swoich danych w sklepie, dlatego nie biorą pod uwagę rejestracji konta. Umożliwienie kupowania bez rejestracji jest zdecydowanie dobrym krokiem, ale jednocześnie nie zapominaj, że klient, który założy konto, udostępni swoje dane i zgodzi się na otrzymywanie wiadomości jest bardzo cenny. Możesz wysyłać mu powiadomienia o nowej ofercie, promocjach i nie tylko. Dlatego, poza umieszczeniem informacji o możliwości zakupu bez rejestracji, dodaj obok atrakcyjną propozycję dla tych, którzy założą konto – np. rabat kwotowy lub procentowy na pierwszy zakup. Taka inwestycja może Ci się wielokrotnie zwrócić.

Źródło: https://www.x-kom.pl/

Brak automatycznego zapisu w koszyku

41 proc. porzuconych koszyków wynika z tego, że internauta z pewnych względów nie jest jeszcze przygotowany do zakupu. Często jest tak, że przegląda produkty na smartfonie, dodaje je do koszyka, a później chce je zamówić, korzystając z komputera. Na pewno rozczarowaniem będzie dla niego, jeśli po zalogowaniu się na konto nie zobaczy wybranych produktów w koszyku. 

Może być też tak, że kupujący znajdzie potrzebne rzeczy, zostawi otwartą stronę, wróci po kilku godzinach, odświeży witrynę i okaże się, że przedmiotów nie będzie już w koszyku – nie powinieneś do tego dopuszczać. Ta zawartość powinna się automatycznie zapisywać i być dostępna na różnych urządzeniach. 

Oczekiwanie na atrakcyjniejszą cenę

Wielu internautów poluje na okazje i przegląda oferty różnych sklepów WWW, w których koszyki zapisują się automatycznie. Przez jakiś czas sprawdzają oni, czy zmieniła się cena danego produktu na korzystniejszą. Zakupu dokonają tylko w jednym sklepie, więc dla innych witryn oznacza to porzucenie koszyka. Natomiast możesz zrobić coś, aby zachęcić odbiorcę do zakupów. Jeśli aktualnie w Twoim sklepie obowiązuje promocja, to możesz wysłać internaucie e‑mail z informacją, że aktualna cena obowiązuje tylko do danego dnia, a później będzie wyższa. Oczywiście powinieneś przesyłać powiadomienia zgodne z prawdą, by nie ryzykować budowaniem negatywnego wizerunku marki. To zły kierunek. 

Strona działa zbyt wolno

Internauci oczekują, że sklepy WWW i inne witryny będą ładować się maksymalnie szybko. Każda sekunda dłużej jest problemem, a analizy potwierdzają, że negatywnie wpływa to na konwersję. Najlepsze wyniki osiągają te witryny, które ładują się do 2 sekund. Jeśli internauta napotka w Twoim sklepie na problemy z otwieraniem strony, czy to na etapie finalizowania zakupu, czy podczas szukania kolejnych produktów, to prawdopodobnie zrezygnuje z dalszego przeglądania oferty. W sieci przyzwyczailiśmy się do ekspresowo ładujących się serwisów i takie właśnie powinieneś gwarantować odbiorcom. 

Jest to ważne nie tylko ze względu na oczekiwania internautów, ale również wówczas, gdy zależy Ci na jak najlepszej widoczności w wynikach wyszukiwania Google – to jeden z czynników rankingowych. 

Źródlo: https://www.portent.com/blog/analytics/research-site-speed-hurting-everyones-revenue.htm

Porzucone koszyki – podsumowanie

Duża liczba porzuconych koszyków jest dla sklepów WWW kosztownym problemem, dlatego powinieneś w miarę możliwości przeciwdziałać takim sytuacjom. Analizuj, jakie mogą być przyczyny odrzuceń i staraj się je eliminować. Obniżenie wskaźnika odrzuceń o kilka procent wiązać się może z bardzo dużym wzrostem zamówień i przychodów. 

Zobacz również:

Jak reklamować i promować sklep online w internecie? 
Słownik pojęć SEO SEM 
Jak sprawdzić i znaleźć słowa kluczowe konkurencji? 
Co to jest Google Ads? 
Dlaczego warto reklamować się w Google Adwords (ADS) - adwords jak zacząć? 
Słownik Google Adwords (ADS) 
Jak zacząć adwords? - Kampania AdWords na czym polega i jak działa? 
Strategie ustalania stawek Google Ads 
10 trików na zdjęcia w tle czyli cover photos Facebook  
SSL a SEO: o czym musisz pamiętać wdrażając HTTPS 
jak zrobić audyt seo - Checklista SEO - 50 najważniejszych punktów o których warto pamiętać  
Pozycjonowanie e-commerce: jak zwiększyć sprzedaż dzięki ruchowi organicznemu 
Hosting a SEO: 8 rzeczy, które musisz wiedzieć 
Menu z kotwicami w artykule – co to daje i dlaczego warto? 
Konferencja SEO Poland  
Dlaczego Google nie indeksuje strony - Dlaczego nie ma mojej strony w Google? 
Jakie są zarobki menedżera ds. marketingu? 
Co to jest Instytut Marketingu Treści (CMI) 
Skuteczne kampanie marketingowe online  
Usługi - digital marketing, seo agencja, SEM, Social Media 
Jak robić skuteczny marketing w biznesie? 
Co to jest marketing - według Kotlera 
Digital marketing i content marketing co to jest  
Co to jest e-commerce i jak mogę stworzyć sklep internetowy?  
Ile trwa pozycjonowanie stron. Kiedy zobaczę pierwsze efekty pozycjonowania?  
Kampania Google Ads w wyszukiwarce, na YouTube i w GDN Adwords 
Co oznacza content i jak uczynić go interesującym?  
Co to jest marketing mix 4P? 
8 kroków do skutecznego marketingu Twojej firmy  
Jak promować posty na Facebook  
Co to jest Trust Rank? 
Jaka jest różnica między ROAS a ROI?  
Jak zwiększyć współczynnik konwersji w E-Commerce 
Jak wybrać firmę od SEO, SEM, pozycjonowania stron ? 
Czynniki określające moc linka (domeny) - nie DR a UR  
Jak zwiększyć CTR w Google? 
O czym pamiętać, tworząc teksty reklam Google Ads? 
Jak zwiększyć wartość koszyka w sklepie WWW? 
Jak optymalizować zdjęcia na stronie?
E-commerce jak zacząć ?
Jakie są aktualne wymiary grafik na Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, YouTube, Pinterest, TikTok, Snapchat 
Jak utworzyć i wykorzystać mapę strony?
Disavow Tool – czy działa? Jak z tego skorzystać? 
Jak szybko zwiększyć liczbę odwiedzin na stronie dzięki SEO?
Jak zwiększyć rentowność kampanii Google Ads?
Jak zmniejszyć odsetek porzuconych koszyków?
Jak korzystać z tagów UTM? Co to jest?