Co to jest marketing - według Kotlera

  • Share

 

Philip Kotler jest często uważany za "ojca marketingu". Według niego, marketing definiuje się następująco:

Marketing to zarządzanie korzystnymi, a więc przynoszącymi zysk relacjami z klientem. Celem marketingu jest wytworzenie określonych wartości dla klientów i otrzymywanie w zamian określonych wartości od klientów”.

Promocja, sprzedaż, zarządzanie produktem/usługą, zarządzanie informacją marketingową, ustalanie cen, finanse i dystrybucja to siedem zadań marketingu. 

Zrozumienie podstawowych ról marketingu może pomóc w lepszym skupieniu wysiłków i planów promowania firmy. Nie dodam, że wiedząc dokładnie, czego oczekuje się od działu marketingu, znacznie łatwiej jest wykazać ROI i odpowiednie KPI. 

Bez dalszego zastanawiania się, przyjrzyjmy się 7 funkcjom marketingu i ich powiązaniu z szerszymi celami firmy. 

  • Promocja
  • Sprzedaż
  • Zarządzanie produktami/usługami. 
  • Zarządzanie informacją marketingową, znane również jako zarządzanie informacją rynkową, to zarządzanie informacją marketingową. 
  • Ustalanie cen
  • Finansowanie. 
  • Zarządzanie dystrybucją i kanałami. 

Poniżej wymieniono formalne funkcje marketingu, których realizacja skutkuje powstaniem wyróżniających się firm. 

1. Promcja 

Promocja często znajduje się na szczycie listy osób, które określają swoje cele marketingowe. Podstawowe cele dla każdego działu marketingu to pokazanie swojej marki przed potencjalnymi klientami, zwiększenie rozpoznawalności marki i podniesienie profilu firmy. 

Reklama i public relations to dwa przykłady technik promocyjnych, które często pokrywają się z innymi działami biznesu i wysiłkami na rzecz budowania świadomości. Promocja w marketingu może odnosić się do wszystkiego, od content marketingu i e-mail marketingu po media społecznościowe i influencer marketing. 

Nie musimy chyba mówić, jak ważne są te działania dla inbound marketingu i pozyskiwania wykwalifikowanych potencjalnych klientów. Nie jest zaskoczeniem, że promocja od dawna jest postrzegana jako niezbędny element marketingu mix. 

2. Sprzedaż

Często przestrzegamy przed zbyt agresywnym i sprzedażowym przekazem marketingowym. Istnieje ryzyko, że zrazisz do siebie docelowych odbiorców, jeśli będziesz często umieszczał w swoich treściach jawne zachęty do sprzedaży i sprawiał wrażenie, że Twoim jedynym celem jest nakłonienie ich do zakupu czegokolwiek od Ciebie. 

Edukowanie ludzi na temat produktów i usług jest ważnym aspektem pracy każdego marketera, który ma za zadanie sprzedawać swoje produkty klientom - ale najlepiej jest to robić z większym wyczuciem. Każdy wybór marketingowy, od przekazu marki do tematów kampanii, powinien ostatecznie służyć celowi, jakim jest wzrost sprzedaży. Po wzbudzeniu zainteresowania potencjalnego klienta, niezależnie od tego, czy jest to konsument czy klient B2B, marketerzy muszą ciężko pracować, aby pielęgnować tego potencjalnego klienta i przeprowadzić go przez lejek sprzedażowy, tak aby był gotowy do zakupu, kiedy w końcu nawiąże kontakt z zespołem sprzedaży. 

Wiąże się to z konsekwentnym przekonywaniem do swojej marki i wprowadzaniem do komunikacji marketingowej dodatkowych, specyficznych dla danego produktu punktów. Potencjalni klienci powinni rozumieć, w jaki sposób towary lub usługi firmy są porównywane z ofertami konkurencji, zanim będą gotowi do rozmowy ze sprzedawcą. 

3. zarządzanie produktem/usługą 

Zaprojektowanie nowego produktu, który lepiej zaspokoi potrzeby klientów i wypełni lukę rynkową nie jest dziełem przypadku lub zbiegu okoliczności. Wymaga to wielu badań rynkowych, aby dowiedzieć się, czego chcą klienci i jak dostarczyć im jak najlepszy produkt. Zespoły marketingowe mogą znaleźć nowe perspektywy rozwoju, wykonując następujące czynności: 

  • Potencjalni klienci są przesłuchiwani i ankietowani. 
  • Analizowanie konkurencji. 
  • Następnie, poprzez połączenie informacji zwrotnych z obsługi klienta ze strategią marketingową. 
  • Badania marketingowe są w tych okolicznościach paliwem napędzającym tworzenie produktu. Kto lepiej niż Twoi pracownicy marketingu zrozumie Twój rynek docelowy? 

4. Postępowanie z informacjami marketingowymi 

Dane są podstawą marketingu strategicznego. Każdy kompetentny marketer rozumie, że im więcej wiedzy posiadasz o swoim docelowym kliencie, rywalach w Twojej branży i trendach rynkowych, tym skuteczniejsze będą Twoje działania marketingowe. 
Wszystkie te soczyste informacje są na wagę złota, więc nie ma powodu, aby trzymać je w ukryciu. Jednym z najważniejszych (ale często ignorowanych) obowiązków marketingu jest zbieranie tych cennych danych, destylowanie ich do postaci punktów działania i użytecznych porad oraz przekazywanie ich innym działom, które mogą z nich skorzystać. 

Na przykład, zespoły sprzedaży zawsze mogą skorzystać z bardziej szczegółowych danych marketingowych, które pomogą im zoptymalizować ofertę: 

  • Reagowania na aktualne trendy w branży. 
  • Reakcji na komunikaty konkurencji. 


5. Cena, wycena 

Badania marketingowe mogą również pomóc firmom w podjęciu decyzji o tym, ile kosztować dany produkt. Skuteczne ustalanie cen jest zarówno sztuką, jak i nauką, a firmy muszą odkryć złoty punkt, który równoważy to, jak kupujący wyceniają Twoje towary lub usługi, z kosztami produkcji i dostawy, a także z aktualnymi cenami konkurencyjnych produktów. 

Wystarczy spojrzeć na różnicę cen pomiędzy firmą odzieżową klasy premium, taką jak Versace, a bardziej "oszczędną" marką, taką jak HM, aby przekonać się, jak postrzegana wartość marki wpływa na podejście do ustalania cen. Różnica w cenie wynosząca kilka tysięcy dolarów za jedną torebkę nie może wynikać wyłącznie z kosztów produkcji i kontroli jakości. Klienci płacą tyle samo za markę, co za towar. 
Badania marketingowe pokazują reputację marki i pozwalają lepiej zrozumieć, jak bardzo docelowi odbiorcy cenią sobie Twoją markę. Jest to dodatek do wszystkich analiz konkurencji i badań branżowych wymaganych do określenia rozsądnej ceny dla Twoich produktów. 

6 Finanse 

Teraz spojrzymy na niektóre z mniej dyskutowanych ról marketingu, które są jednak istotne dla ogólnych celów korporacyjnych. Finansowanie może na początku nie wydawać się wielkim problemem dla Twojego zespołu marketingowego, ale rozważ to: Jeśli twój dział nie ma możliwości finansowych w budżecie, aby odpowiednio sfinansować następną kampanię marketingową, jak zrealizujesz te cele? 

Kiedy ludzie myślą o finansach, często skupiają się na kosztach początkowych nowej firmy. Jednak pieniądze są stałym problemem dla właścicieli firm i kadry zarządzającej, którzy muszą podejmować trudne decyzje budżetowe rok po roku i kwartał po kwartale. 

Zespoły marketingowe mogą wykazać swoją wartość dla firmy, pomagając w tworzeniu większych przychodów, rozwoju w nowych obszarach i docieraniu do większej liczby potencjalnych konsumentów. W rezultacie, uzyskanie niezbędnych funduszy staje się łatwiejsze. W tym aspekcie, skuteczne zarządzanie marketingiem jest krytyczne. Program marketingowy, który w największym stopniu wykorzystuje dostępne zasoby i wdraża skuteczne techniki angażowania i pielęgnowania wykwalifikowanych potencjalnych klientów, może zapewnić niewątpliwy zwrot z inwestycji. 

Skuteczny marketing pomaga również firmom w uzyskaniu finansowania przez osoby trzecie, takiego jak kredyt z banku lub inwestycja z firmy venture capital. Każda organizacja, niezależnie od tego, czy jest to mała firma, czy instytucja finansowa, chce, aby firmy miały dokładny plan marketingowy, który pomoże stworzyć markę, dotrzeć do klientów i generować zdrowe dochody w dłuższej perspektywie. 

7. Zarządzanie dystrybucją i kanałami. 

Kwestia dystrybucji i zarządzania łańcuchem dostaw... 

To, gdzie oferujesz swoje produkty lub usługi i w jaki sposób rozprowadzasz je wśród klientów, jest również kwestią marketingową, niezależnie od tego, czy jest to dystrybucja cyfrowa czy fizyczna. 

Zrozumienie, kim jest Twój docelowy klient, jak postrzega Twoją markę i gdzie spodziewa się Cię znaleźć, to wszystko są wyzwania marketingowe, które należy podjąć przy wyborze odpowiednich kanałów dystrybucji. 

Za każdym razem, gdy wprowadzany jest nowy produkt, promocja lub kampania, menedżerowie marketingu muszą współpracować z działem dostaw, aby organizacje mogły mieć zdefiniowane wszystkie kanały dystrybucji w jednym dokumencie do zatwierdzenia. Jeśli marketerzy dobrze wykonują swoją pracę, to w okresie poprzedzającym sukces produktu lub akcji promocyjnej zbudują dużo szumu, co spowoduje maksymalne zwiększenie popytu ze strony klientów. Jeśli łańcuch dostaw nie jest przygotowany do zaspokojenia popytu, to zwycięstwo marketingowe może szybko zamienić się w PR-ową katastrofę. 

Pamiętaj, przygotowując kolejne duże działania marketingowe, nie pozostawiaj dystrybutorów i menedżerów łańcucha dostaw w niewiedzy. Jeśli produkt jest choć w połowie tak wspaniały, jak sądzisz, będziesz chciał odpowiednio zaplanować kanały dystrybucji. 
W gruncie rzeczy marketing ma wpływ na niemal każdy aspekt działalności Twojej organizacji. Wiedza zdobyta dzięki działaniom marketingowym może być wykorzystana do informowania i ulepszania wielu codziennych operacji, jak również do podejmowania długoterminowych decyzji strategicznych. To wszystko zanim jeszcze weźmiemy pod uwagę dochody generowane przez działania marketingowe. 

Tak więc, wracając do początkowego pytania: "jaki jest cel tego wszystkiego, jakie są funkcje marketingu?". Wszystko sprowadza się do tego, aby Twoja firma odniosła sukces. Jak pokazuje te siedem ról marketingu, można osiągnąć ten cel w różnych metod, ale ogólny wynik dla Twojej firmy i organizacji będzie taki sam.

 

Nasze inne polecane poradniki: 

Nasza oferta: