Jedna czwarta całej sprzedaży online pochodzi z ruchu organicznego. Nie ma więc mowy, aby witryna e-commerce mogła zignorować optymalizację wyszukiwania. Problem polega na tym, że sklepy internetowe są zazwyczaj duże i skomplikowane — więc trywialne zadania optymalizacji na stronie mogą zamienić się w niekończący się koszmar. Co więcej, SEO w e-commerce to nie to samo, co zwykłe SEO i trzeba wziąć pod uwagę kilka dodatkowych kwestii.
W tym przewodniku znajdziesz zestaw treści i problemów technicznych, z którymi zmierzy się każdy, kto zajmuje się SEO w e-commerce, oraz praktyczne porady, jak je rozwiązać.
W tym przewodniku opowiem o rzeczach, które są unikalne dla SEO e-commerce, a w szczególności stron produktów. Wykluczam większość aspektów zwykłego SEO, ale nadal mają one zastosowanie i powinny być uwzględnione w Twojej strategii SEO. Jeśli jesteś nowy w SEO, polecam te przewodniki dotyczące optymalizacj seo technicznej
Kiedy ludzie szukają czegoś online, zwykle mają jeden z czterech typów intencji: informacyjne, nawigacyjne, handlowe lub transakcyjne.
W przypadku dwóch pierwszych typów intencji ludzie po prostu szukają informacji. Używają słów kluczowych, takich jak to, co jest Bitcoin lub pogoda dzisiaj lub stronie internetowej NASA . Mogą też szukać informacji o niektórych rodzajach produktów, na przykład o tym , jak wybrać rower , ale jeszcze daleko im do zakupu.
W przypadku dwóch ostatnich typów intencji ludzie szukają kategorii produktów lub określonych produktów. Na przykład, gdy ktoś przegląda gadżety NASA lub oficjalne koszulki NASA , najwyraźniej chce przejrzeć katalog produktów. Lub jeśli ktoś googluje, kupuje nowy balans 574 ciemny , jest wyraźnie gotowy, aby pociągnąć za spust na konkretnym modelu produktu.
Mając to na uwadze, słowa kluczowe komercyjne i transakcyjne najlepiej nadają się do celów e-commerce.
Jeśli dopiero uruchamiasz sklep internetowy, możesz skorzystać z badania słów kluczowych, aby zdecydować, jakie kategorie produktów utworzyć na swojej stronie internetowej, a nawet jakie produkty przechowywać.
Jednym z najlepszych sposobów na to jest uruchomienie Rank Tracker , przejście do Keyword Research > Autouzupełnianie i wybranie Amazon . Tam możesz wprowadzić kilka początkowych słów kluczowych i zobaczyć sugestie autouzupełniania z największego sklepu internetowego na świecie:
Autouzupełnianie Amazon w Rank Tracker
W powyższym przykładzie użyłem kilku słów źródłowych związanych z rowerem i otrzymałem ponad tysiąc sugestii autouzupełniania. Posortowałem listę według liczby wyszukiwań i było kilka zaskakujących odkryć. Nie spodziewałem się, że stojaki rowerowe i spodenki rowerowe znajdą się tak wysoko na liście — gdybym prowadził internetowy sklep rowerowy, prawdopodobnie powinienem był podzielić te dwie kategorie na osobne kategorie lub podkategorie.
Innym sposobem na rozpoczęcie zbierania słów kluczowych jest sprawdzenie, które słowa kluczowe są używane przez Twoich bezpośrednich konkurentów. Aby to zrobić, przejdź do zakładki Słowa kluczowe rankingu lub Luka słów kluczowych w Rank Tracker i zobacz, na które słowa kluczowe wyświetlają się Twoi konkurenci:
Słowa kluczowe konkurencji w Rank Tracker
Gdy skończą Ci się pomysły na słowa początkowe i konkurencja, przejdź do karty Piaskownica , gdzie przechowywane są wszystkie słowa kluczowe wykryte w poprzednim kroku:
Piaskownica w Rank Tracker
Jak widać na moim przykładzie, udało mi się znaleźć ponad 15 000 propozycji słów kluczowych. Teraz mogę je posortować według ilości wyszukiwań lub użyć innych filtrów, aby wybrać słowa kluczowe o najlepszym potencjale rankingowym, czyli najczęściej wyszukiwane produkty na rynku.
Jeśli masz już działający sklep internetowy, to wystarczy, że zadbasz o optymalizację istniejących stron za pomocą słów kluczowych o odpowiedniej intencji.
Aby to zrobić, utwórz trzy listy słów:
Teraz uruchom Rank Tracker i przejdź do Badania słów kluczowych > Kombinacje słów kluczowych > Kombinacja słów i wprowadź każdą listę w osobnym polu:
Kombinacje słów kluczowych w Rank Tracker
Kliknij Szukaj, a narzędzie połączy Twoje słowa, dostarczając pełną listę słów kluczowych intencji zakupowych do wykorzystania w Twojej witrynie:
Kombinacje słów kluczowych w Rank Tracker
Teraz możesz wybrać te słowa kluczowe, które są odpowiednie dla Twojej witryny, odwzorować je na swoich stronach i zoptymalizować strony pod kątem słów kluczowych.
Witryna e-commerce zazwyczaj ma ograniczony zestaw stron kategorii i tysiące stron produktów. W przypadku stron kategorii wszystko jest mniej lub bardziej jasne — zwykle podlegają one tradycyjnemu podejściu SEO na stronie.
Sprawy stają się trudniejsze, jeśli chodzi o strony produktów. Nie będziesz miał czasu i zasobów na tworzenie unikalnych tytułów, tagów H1 i opisów dla każdej strony produktu.
Aby zautomatyzować proces, utwórz tytuł, opis meta i szablony H1 dla swoich stron produktów. Na przykład możesz użyć tego szablonu dla tagu tytułu:
Kup [Nazwa produktu] online | Twoja nazwa sklepu
[ProductName] to zmienna, która zmienia się na każdej stronie w zależności od produktu. Jeśli Twój CMS nie obsługuje zmiennych, poproś o pomoc zespół programistów.
Zrób to samo dla swoich H1 i opisów — i pamiętaj, że tytuły i opisy meta są wyświetlane we fragmencie opisu Twojej oferty w SERP, więc upewnij się, że używasz silnego wezwania do działania, aby zachęcić do kliknięć w wynikach wyszukiwania.
Jeśli potrzebujesz szczegółowych informacji na temat tworzenia perfekcyjnie dopracowanych stron przyjaznych SEO, nie przegap tego obszernego przewodnika po optymalizacji strony docelowej .
Znacznik schematu to zbiór specjalnych tagów HTML, które pomagają Google zrozumieć, co znajduje się na Twoich stronach. Google może następnie wykorzystać te informacje, aby lepiej reprezentować Twoje strony w wyszukiwarce. Na przykład, jeśli korzystasz ze schematu produktu i recenzji na swoich stronach produktów, zwykłe fragmenty wyszukiwania zostaną wzbogacone o dodatkowe funkcje:
Fragmenty informacji o produktach w wyszukiwaniu
W przeciwieństwie do zwykłych fragmentów, rozszerzone fragmenty produktu mogą zawierać recenzje, ceny i inne szczegóły produktu, w zależności od typu produktu.
Jeśli zbudowałeś swój sklep internetowy za pomocą CMS, istnieje duża szansa, że CMS domyślnie zaimplementuje schemat produktu i wszystkie Twoje produkty są już otagowane. A jeśli nie, prawdopodobnie możesz zainstalować wtyczkę, która wykona zadanie za Ciebie w ciągu kilku sekund. Jedyne, co musisz zrobić, to przejść do Google Search Console > Ulepszenia i upewnić się, że Google rozpoznaje Twój schemat i że został zaimplementowany bez problemów:
Raport ulepszeń w Google Search Console
Jeśli Twoja witryna jest zbudowana na zamówienie, prawdopodobnie będziesz musiał zaimplementować schemat ręcznie lub poprosić programistów o zautomatyzowanie procesu.
W ostateczności, jeśli masz możliwą do zarządzania liczbę produktów lub jeśli chcesz używać schematu tylko na najważniejszych stronach produktów, możesz użyć pomocnika do oznaczania danych strukturalnych . Jest to narzędzie Google, w którym możesz wybrać rodzaj znaczników, które chcesz zastosować, i wpisać swój adres URL:
Pomocnik do oznaczania danych strukturalnych
A potem po prostu przejrzyj stronę, zaznacz szczegóły produktu i wybierz, jakie one są:
Pomocnik do oznaczania danych strukturalnych
Po zakończeniu tagowania produktu pobierz fragment kodu schematu i dodaj go do kodu w swojej witrynie.
Możesz zweryfikować swój schemat za pomocą narzędzia testowego lub, jak poprzednio, sprawdzić w panelu Google Search Console.
Upewnij się, że każda strona w Twojej witrynie jest unikalna. Problemy z powielonymi treściami w witrynach handlu elektronicznego można podzielić na dwie kategorie:
Oto jak możesz naprawić każdy z nich.
Duplikacja poza witryną jest naturalna dla e-commerce. Sklepy internetowe często korzystają z opisów produktów, zdjęć i specyfikacji dostarczonych przez producentów. Jest to logiczne, ponieważ nie można wymyślać nowych specyfikacji dla najnowszego iPhone'a. Istnieje jednak kilka rozwiązań tego problemu:
Duplikacja na miejscu to częsty problem na stronach sklepów internetowych. Może to być spowodowane systemem zarządzania treścią e-commerce lub nielogiczną strukturą strony internetowej. Istnieją dwa typowe scenariusze.
Po pierwsze, produkt może należeć do kilku kategorii , np. ten sam telewizor Samsunga można znaleźć w Home, telewizorach i Samsungu. CMS może generować różne adresy URL dla tego samego produktu w zależności od ścieżki, jaką użytkownik obiera w katalogu produktów. Na przykład:
http://mystore.com/tv-sets/samsung-un65hu9000-65-inch.html
http://mystore.com/samsung/samsung-un65hu9000-65-inch.html
Po drugie, CMS może wygenerować oddzielny adres URL dla każdej odmiany jednego produktu (np. rozmiar, kolor lub inne specyfikacje). Na przykład:
http://mystore.com/bluzy-damskie/bluza-welurowa-juicy-couture-biala.html
http://mystore.com/bluzy-damskie/bluza-juicy-couture-welurowa-czarna.html
Najlepszym sposobem rozwiązania problemu duplikacji na miejscu jest użycie kanonicznych adresów URL. Na szczęście większość platform CMS, które mają tendencję do tworzenia duplikatów stron, ma również tendencję do automatycznego ustawiania kanonicznych. Jeśli Twoje znaki kanoniczne nie są ustawiane automatycznie, zapoznaj się z przewodnikiem Google po kanonizacji, aby uzyskać szczegółowe informacje na temat samodzielnego ich wdrażania.
Twórz przyjazne dla wyszukiwania strony dla niedostępnych produktów. Zdarzają się sytuacje, w których w Twoim sklepie kończy się określony produkt — lub nawet całkowicie rezygnuje z produktu. Te dwie sprawy należy traktować inaczej.
Jeśli przedmiot jest tymczasowo niedostępny, usunięcie strony nie wchodzi w grę — zniknie z wyszukiwania i będziesz musiał zmienić jej ranking, gdy produkt będzie ponownie dostępny. Strona powinna wyraźnie wskazywać, że produktu nie ma w magazynie, i zawierać wszystkie istotne informacje, których odwiedzający może potrzebować, aby poczekać na dostawę produktu lub zamówić u Ciebie alternatywę.
Jeśli przedmiot zostanie trwale usunięty ze sprzedaży, masz kilka możliwości radzenia sobie ze stroną produktu.
Pamiętaj, że powyższe rzeczy są uzupełnieniem Twoich zwykłych działań SEO, które powinny obejmować optymalizację techniczną (szybkość, bezpieczeństwo, responsywność), optymalizację treści (jeśli marketing treści jest częścią Twojej strategii) i SEO poza stroną (linki zwrotne, cytaty i GMB).