Pozycjonowanie e-commerce: jak zwiększyć sprzedaż dzięki ruchowi organicznemu

  • Share

Jedna czwarta całej sprzedaży online pochodzi z ruchu organicznego. Nie ma więc mowy, aby witryna e-commerce mogła zignorować optymalizację wyszukiwania. Problem polega na tym, że sklepy internetowe są zazwyczaj duże i skomplikowane — więc trywialne zadania optymalizacji na stronie mogą zamienić się w niekończący się koszmar. Co więcej, SEO w e-commerce to nie to samo, co zwykłe SEO i trzeba wziąć pod uwagę kilka dodatkowych kwestii.

W tym przewodniku znajdziesz zestaw treści i problemów technicznych, z którymi zmierzy się każdy, kto zajmuje się SEO w e-commerce, oraz praktyczne porady, jak je rozwiązać.

  1. Znajdź komercyjne i transakcyjne słowa kluczowe
  2. Zoptymalizuj swoje strony zbiorczo
  3. Dodaj znacznik schematu do stron produktów
  4. Napraw problemy z duplikacją
  5. Obsługa niedostępnych stron produktów

Krok 0. Omów podstawy SEO

W tym przewodniku opowiem o rzeczach, które są unikalne dla SEO e-commerce, a w szczególności stron produktów. Wykluczam większość aspektów zwykłego SEO, ale nadal mają one zastosowanie i powinny być uwzględnione w Twojej strategii SEO. Jeśli jesteś nowy w SEO, polecam te przewodniki dotyczące optymalizacj seo technicznej 

Krok 1. Znajdź komercyjne i transakcyjne słowa kluczowe

Kiedy ludzie szukają czegoś online, zwykle mają jeden z czterech typów intencji: informacyjne, nawigacyjne, handlowe lub transakcyjne.

W przypadku dwóch pierwszych typów intencji ludzie po prostu szukają informacji. Używają słów kluczowych, takich jak to, co jest Bitcoin lub pogoda dzisiaj lub stronie internetowej NASA . Mogą też szukać informacji o niektórych rodzajach produktów, na przykład o tym , jak wybrać rower , ale jeszcze daleko im do zakupu.

W przypadku dwóch ostatnich typów intencji ludzie szukają kategorii produktów lub określonych produktów. Na przykład, gdy ktoś przegląda gadżety NASA lub oficjalne koszulki NASA , najwyraźniej chce przejrzeć katalog produktów. Lub jeśli ktoś googluje, kupuje nowy balans 574 ciemny , jest wyraźnie gotowy, aby pociągnąć za spust na konkretnym modelu produktu.

Mając to na uwadze, słowa kluczowe komercyjne i transakcyjne najlepiej nadają się do celów e-commerce.

Badanie słów kluczowych dla nowego sklepu

Jeśli dopiero uruchamiasz sklep internetowy, możesz skorzystać z badania słów kluczowych, aby zdecydować, jakie kategorie produktów utworzyć na swojej stronie internetowej, a nawet jakie produkty przechowywać.

Jednym z najlepszych sposobów na to jest uruchomienie Rank Tracker , przejście do Keyword Research > Autouzupełnianie i wybranie Amazon . Tam możesz wprowadzić kilka początkowych słów kluczowych i zobaczyć sugestie autouzupełniania z największego sklepu internetowego na świecie:

Autouzupełnianie Amazon w Rank Tracker

W powyższym przykładzie użyłem kilku słów źródłowych związanych z rowerem i otrzymałem ponad tysiąc sugestii autouzupełniania. Posortowałem listę według liczby wyszukiwań i było kilka zaskakujących odkryć. Nie spodziewałem się, że stojaki rowerowe i spodenki rowerowe znajdą się tak wysoko na liście — gdybym prowadził internetowy sklep rowerowy, prawdopodobnie powinienem był podzielić te dwie kategorie na osobne kategorie lub podkategorie.

Innym sposobem na rozpoczęcie zbierania słów kluczowych jest sprawdzenie, które słowa kluczowe są używane przez Twoich bezpośrednich konkurentów. Aby to zrobić, przejdź do zakładki Słowa kluczowe rankingu lub Luka słów kluczowych w Rank Tracker i zobacz, na które słowa kluczowe wyświetlają się Twoi konkurenci:

Słowa kluczowe konkurencji w Rank Tracker

Gdy skończą Ci się pomysły na słowa początkowe i konkurencja, przejdź do karty Piaskownica , gdzie przechowywane są wszystkie słowa kluczowe wykryte w poprzednim kroku:

Piaskownica w Rank Tracker

Jak widać na moim przykładzie, udało mi się znaleźć ponad 15 000 propozycji słów kluczowych. Teraz mogę je posortować według ilości wyszukiwań lub użyć innych filtrów, aby wybrać słowa kluczowe o najlepszym potencjale rankingowym, czyli najczęściej wyszukiwane produkty na rynku.

Badanie słów kluczowych dla istniejącego sklepu

Jeśli masz już działający sklep internetowy, to wystarczy, że zadbasz o optymalizację istniejących stron za pomocą słów kluczowych o odpowiedniej intencji.

Aby to zrobić, utwórz trzy listy słów:

  • Słowa intencji transakcyjnych i handlowych, takie jak kupno, zakup, cena, sprzedaż, recenzja, porównanie .
  • Marki dostępne na Twojej stronie, takie jak Campagnolo, Trek, Bianchi .
  • Kategorie, produkty i właściwości produktów, takie jak rower, rama, szosa, rower górski, rower karbonowy, rower stalowy .

Teraz uruchom Rank Tracker i przejdź do Badania słów kluczowych > Kombinacje słów kluczowych > Kombinacja słów i wprowadź każdą listę w osobnym polu:

Kombinacje słów kluczowych w Rank Tracker

Kliknij Szukaj, a narzędzie połączy Twoje słowa, dostarczając pełną listę słów kluczowych intencji zakupowych do wykorzystania w Twojej witrynie:

Kombinacje słów kluczowych w Rank Tracker

Teraz możesz wybrać te słowa kluczowe, które są odpowiednie dla Twojej witryny, odwzorować je na swoich stronach i zoptymalizować strony pod kątem słów kluczowych.

Krok 2. Zoptymalizuj swoje strony zbiorczo

Witryna e-commerce zazwyczaj ma ograniczony zestaw stron kategorii i tysiące stron produktów. W przypadku stron kategorii wszystko jest mniej lub bardziej jasne — zwykle podlegają one tradycyjnemu podejściu SEO na stronie.

Sprawy stają się trudniejsze, jeśli chodzi o strony produktów. Nie będziesz miał czasu i zasobów na tworzenie unikalnych tytułów, tagów H1 i opisów dla każdej strony produktu.

Aby zautomatyzować proces, utwórz tytuł, opis meta i szablony H1 dla swoich stron produktów. Na przykład możesz użyć tego szablonu dla tagu tytułu: 

Kup [Nazwa produktu] online | Twoja nazwa sklepu

[ProductName] to zmienna, która zmienia się na każdej stronie w zależności od produktu. Jeśli Twój CMS nie obsługuje zmiennych, poproś o pomoc zespół programistów.

Zrób to samo dla swoich H1 i opisów — i pamiętaj, że tytuły i opisy meta są wyświetlane we fragmencie opisu Twojej oferty w SERP, więc upewnij się, że używasz silnego wezwania do działania, aby zachęcić do kliknięć w wynikach wyszukiwania.

Jeśli potrzebujesz szczegółowych informacji na temat tworzenia perfekcyjnie dopracowanych stron przyjaznych SEO, nie przegap tego obszernego przewodnika po optymalizacji strony docelowej .

Krok 3. Dodaj znaczniki schematu do stron produktów

Znacznik schematu to zbiór specjalnych tagów HTML, które pomagają Google zrozumieć, co znajduje się na Twoich stronach. Google może następnie wykorzystać te informacje, aby lepiej reprezentować Twoje strony w wyszukiwarce. Na przykład, jeśli korzystasz ze schematu produktu i recenzji na swoich stronach produktów, zwykłe fragmenty wyszukiwania zostaną wzbogacone o dodatkowe funkcje:

Fragmenty informacji o produktach w wyszukiwaniu

W przeciwieństwie do zwykłych fragmentów, rozszerzone fragmenty produktu mogą zawierać recenzje, ceny i inne szczegóły produktu, w zależności od typu produktu.

Jeśli zbudowałeś swój sklep internetowy za pomocą CMS, istnieje duża szansa, że ​​CMS domyślnie zaimplementuje schemat produktu i wszystkie Twoje produkty są już otagowane. A jeśli nie, prawdopodobnie możesz zainstalować wtyczkę, która wykona zadanie za Ciebie w ciągu kilku sekund. Jedyne, co musisz zrobić, to przejść do Google Search Console > Ulepszenia i upewnić się, że Google rozpoznaje Twój schemat i że został zaimplementowany bez problemów:

Raport ulepszeń w Google Search Console

Jeśli Twoja witryna jest zbudowana na zamówienie, prawdopodobnie będziesz musiał zaimplementować schemat ręcznie lub poprosić programistów o zautomatyzowanie procesu. 

W ostateczności, jeśli masz możliwą do zarządzania liczbę produktów lub jeśli chcesz używać schematu tylko na najważniejszych stronach produktów, możesz użyć pomocnika do oznaczania danych strukturalnych . Jest to narzędzie Google, w którym możesz wybrać rodzaj znaczników, które chcesz zastosować, i wpisać swój adres URL:

Pomocnik do oznaczania danych strukturalnych

A potem po prostu przejrzyj stronę, zaznacz szczegóły produktu i wybierz, jakie one są:

Pomocnik do oznaczania danych strukturalnych

Po zakończeniu tagowania produktu pobierz fragment kodu schematu i dodaj go do kodu w swojej witrynie.

Możesz zweryfikować swój schemat za pomocą narzędzia testowego lub, jak poprzednio, sprawdzić w panelu Google Search Console.

Krok 4. Napraw problemy z duplikacją

Upewnij się, że każda strona w Twojej witrynie jest unikalna. Problemy z powielonymi treściami w witrynach handlu elektronicznego można podzielić na dwie kategorie:

  • Poza witryną — treść pojawia się w wielu witrynach internetowych.
  • On-site — wiele stron witryny zawiera tę samą treść.

Oto jak możesz naprawić każdy z nich.

Napraw duplikację poza witryną

Duplikacja poza witryną jest naturalna dla e-commerce. Sklepy internetowe często korzystają z opisów produktów, zdjęć i specyfikacji dostarczonych przez producentów. Jest to logiczne, ponieważ nie można wymyślać nowych specyfikacji dla najnowszego iPhone'a. Istnieje jednak kilka rozwiązań tego problemu:

  • Napisz unikalne opisy dla każdego przedmiotu. Jeśli masz zespół copywriterów, aby objąć cały ekwipunek — zrób to. Pamiętaj tylko, że wraz ze wzrostem ekwipunku będziesz również musiał nadążyć za kopią.
  • Wykorzystaj treści generowane przez użytkowników. Stwórz zachęty dla odwiedzających do pisania recenzji zakupionych przedmiotów. Wysyłaj kolejne e-maile i ładnie poproś o recenzję lub oferuj zniżki lub bonusy klientom, którzy zostawią recenzję. 
  • Dodaj sekcję pytań i odpowiedzi dla każdego produktu. Możesz uczynić opisy swoich produktów wyjątkowymi, dodając sekcję FAQ z pytaniami, które klienci często mają na temat produktu. Na marginesie, jeśli to zrobisz, możesz skorzystać ze znaczników Q&A Schema i jeszcze bardziej ulepszyć swoją stronę w oczach Google.

Napraw duplikację na miejscu

Duplikacja na miejscu to częsty problem na stronach sklepów internetowych. Może to być spowodowane systemem zarządzania treścią e-commerce lub nielogiczną strukturą strony internetowej. Istnieją dwa typowe scenariusze.

Po pierwsze, produkt może należeć do kilku kategorii , np. ten sam telewizor Samsunga można znaleźć w Home, telewizorach i Samsungu. CMS może generować różne adresy URL dla tego samego produktu w zależności od ścieżki, jaką użytkownik obiera w katalogu produktów. Na przykład:

http://mystore.com/tv-sets/samsung-un65hu9000-65-inch.html
http://mystore.com/samsung/samsung-un65hu9000-65-inch.html

Po drugie, CMS może wygenerować oddzielny adres URL dla każdej odmiany jednego produktu (np. rozmiar, kolor lub inne specyfikacje). Na przykład:

http://mystore.com/bluzy-damskie/bluza-welurowa-juicy-couture-biala.html
http://mystore.com/bluzy-damskie/bluza-juicy-couture-welurowa-czarna.html

Najlepszym sposobem rozwiązania problemu duplikacji na miejscu jest użycie kanonicznych adresów URL. Na szczęście większość platform CMS, które mają tendencję do tworzenia duplikatów stron, ma również tendencję do automatycznego ustawiania kanonicznych. Jeśli Twoje znaki kanoniczne nie są ustawiane automatycznie, zapoznaj się z przewodnikiem Google po kanonizacji, aby uzyskać szczegółowe informacje na temat samodzielnego ich wdrażania.

Krok 5. Obsługa niedostępnych stron produktów

Twórz przyjazne dla wyszukiwania strony dla niedostępnych produktów. Zdarzają się sytuacje, w których w Twoim sklepie kończy się określony produkt — lub nawet całkowicie rezygnuje z produktu. Te dwie sprawy należy traktować inaczej.

Twórz inteligentne strony dla tymczasowo niedostępnych produktów

Jeśli przedmiot jest tymczasowo niedostępny, usunięcie strony nie wchodzi w grę — zniknie z wyszukiwania i będziesz musiał zmienić jej ranking, gdy produkt będzie ponownie dostępny. Strona powinna wyraźnie wskazywać, że produktu nie ma w magazynie, i zawierać wszystkie istotne informacje, których odwiedzający może potrzebować, aby poczekać na dostawę produktu lub zamówić u Ciebie alternatywę.

  • Uwzględnij planowaną datę przybycia towaru. Pomoże to odwiedzającym zdecydować, czy są gotowi poczekać, aż przedmiot będzie dostępny, czy też powinni szukać alternatyw.
  • Zaproponuj powiadomienie, kiedy przedmiot dotrze. Nawet jeśli nie wiesz, kiedy produkt będzie dostępny, dobrze jest dać odwiedzającym możliwość otrzymywania powiadomień e-mailem, gdy będzie ponownie dostępny.
  • Daj odwiedzającym możliwość zamówienia w przedsprzedaży. Jeśli masz pewność, że produkt będzie wkrótce dostępny, pozwól użytkownikom zamówić go w przedsprzedaży. Zapewni to Twoim klientom, że gdy produkt będzie dostępny w magazynie, jako pierwsi go otrzymają.
  • Dodaj listę podobnych produktów. Kiedy tylko możesz, oferuj odwiedzającym alternatywne opcje, aby upewnić się, że kupują od Ciebie i zamiast tego nie kierują się do konkurencji.

Obsługuj produkty wycofane na stałe

Jeśli przedmiot zostanie trwale usunięty ze sprzedaży, masz kilka możliwości radzenia sobie ze stroną produktu.

  • Zwróć stronę 404. Strona 404 to naturalny sposób na usunięcie stron z indeksu wyszukiwarki; nie wpłynie to na ogólne rankingi witryny. Pamiętaj, aby usunąć strony 404 z mapy witryny XML witryny — wyśle ​​to silny sygnał do wyszukiwarek, że strona powinna zostać usunięta z indeksu. Takie podejście jest odpowiednie dla stron, które nie mają wielu linków zwrotnych i nie służą jako punkt wejścia do witryny. Jeśli jednak strona ma dobrą pozycję w niektórych zapytaniach, rozważ inne opcje.
  • Utwórz przekierowanie 301 do podobnego produktu lub odpowiedniej kategorii produktów. Przekierowanie pomoże Ci zaoszczędzić sok linków; z drugiej strony przekierowania 301 mogą wydłużyć czas ładowania i zdezorientować odwiedzających.
  • Zachowaj stronę produktu, ale poinformuj, że produkt został wycofany i zaoferuj alternatywę. W ten sposób zachowasz sok linków i rankingi strony. Jednak ta opcja nie jest zalecana, jeśli zapasy sklepu internetowego często się zmieniają — nie chcesz skończyć z tysiącami produktów-widmów, które marnują budżet na indeksowanie.

Końcowe przemyślenia

Pamiętaj, że powyższe rzeczy są uzupełnieniem Twoich zwykłych działań SEO, które powinny obejmować optymalizację techniczną (szybkość, bezpieczeństwo, responsywność), optymalizację treści (jeśli marketing treści jest częścią Twojej strategii) i SEO poza stroną (linki zwrotne, cytaty i GMB).