Jak przeprowadzić analizę lub sprawdzić słowa kluczowe strony konkurencji na podstawie Ahrefs, Semrush oraz Senuto?

  • Share

Co to jest słowo kluczowe i jaką rolę pełni w SEO?

Słowa kluczowe to hasła, które internauci wprowadzają do wyszukiwarek w celu znalezienia informacji.


Jak dzielimy słowa kluczowe?

Słowa kluczowe można podzielić na:

  • Brandowe – są to frazy zawierające nazwę marki lub firmy, np.: "wózek Espiro".
  • Ogólne – są to frazy o szerokim zasięgu w temacie wyszukiwania, np.: "wózki dla dzieci", "kaski" lub "laptopy".
  • Długi ogon (tzw. long tail) – są to frazy precyzyjne, internauta dokładnie wie, czego szuka, np.: "wózek spacerowy Espiro Sonic Air".

Analiza słów kluczowych jest podstawowym, a zarazem najważniejszym elementem, od którego zaczynamy SEO serwisu internetowego. 

Właściwa analiza pomaga w:

  • Zrozumieniu jak i czego szukają odbiorcy.
     
  • Zwiększenie ruchu w serwisie przekładającego się na sprzedaż.
     
  • Ulepszeniu kampanii PPC, trafniejsze kliknięcia i wyświetlenia.
     
  • Budowie świadomość marki.


Analiza słów kluczowych w Ahrefs

Ahrefs – to dobrze znany zestaw narzędzi do analizy SEO, a zwłaszcza linków zwrotnych, posiada takie możliwości jak analiza profilu linków, propozycje słów kluczowych i prognozy ruchu, globalny monitoring fraz oraz audytor stron. Ahrefs jest narzędziem wspierającym codzienną pracę SEO-wca.

Analizę fraz przeprowadzimy na przykładzie firmy Espiro, producenta wózków dziecięcych oraz fotelików samochodowych. Ich główne frazy to: wózki dziecięce oraz foteliki samochodowe. Zaczynamy od analizy frazy "wózki dziecięce" w narzędziu Keywords Explorer Ahrefs.

 

Nie będziemy tutaj omawiać całego narzędzia i skupimy się na najważniejszych dla nas jego elementach, a mianowicie:

  1. Having same terms – lista wszystkich słów kluczowych zawierająca dane słowo kluczowe.

  2. Questions – lista słów, które pokazują wyszukiwane hasło wyrażone jako pytanie.

  3. Also rank for – Ahrefs wyciąga TOP10 stron dla słowa kluczowego „wózki dziecięce” i sprawdza, jakie inne słowa kluczowe są klasyfikowane na tych stronach.

  4. Newly discovered – w tym miejscu jest pokazywana lista ostatnio dodanych fraz do bazy Ahrefs, mogą tu występować tematy i frazy wcześniej nieznane.

 

Teraz nas czeka odrobinę klikania, analizując proponowane frazy, wybieramy te, które będą pasowały do naszego serwisu, pamiętając o przypisywaniu ich do zbiorów, np. brand, sprzedażowe, long tail.
 

  1. Przeglądamy po kolei każdą z kategorii i analizujemy frazy, które zawiera, pod kątem przypasowania do naszego serwisu.
     
  2. Zaznaczamy słowa kluczowe, które będą pasowały do naszej witryny, zwracając uwagę na miesięczną liczbę wyszukań.
     
  3. Wybrane frazy przypisujemy do naszego zbioru: Espiro_brand, Espiro_frazy_ogolne, Espiro_pytania.
     
  4. Powtarzamy kroki 1-3 dla innych tematów nadrzędnych pasujących do naszej zaproponowanych przez Ahrefs: wózki 3w1, wózki spacerowe, itp.
     
  5. Zebrane listy możemy wyeksportować do Excela celem dalszej analizy i monitoringu fraz.

 

 

Analiza słów kluczowych w Semrush

SEMrush to zestaw narzędzi do marketingu cyfrowego dla specjalistów SEO, PPC i content marketingu na całym świecie. Dostarcza wszystkich niezbędnych funkcji, jakie są potrzebne do codziennej pracy SEO-wca, począwszy od analizy słów kluczowych, audytu strony, analizy konkurentów, a na monitorowaniu pozycji kończąc.


Tutaj również nie będziemy omawiać i rozpisywać się o możliwościach narzędzia Semrush, tylko od razu przejdziemy do konkretów i skupimy się na module zwanym Keyword Magic Tool.

 

  1. Volume (Liczba wyszukań): średnia liczba zapytań o słowo kluczowe w Google (na poziomie krajowym).
     
  2. Keyword Difficulty (Trudność słowa kluczowego): oszacowanie, jak łatwo byłoby pozycjonować witrynę pod kątem tego słowa kluczowego za pomocą SEO.
     
  3. CPC: ile szacunkowo reklamodawca rozliczający się za kliknięcie płaci Google za kliknięcie reklamy PPC w SERP tego słowa kluczowego.
     
  4. Com: gęstość reklamodawców licytujących to słowo kluczowe dla swoich reklam na poziomie krajowym. Wynik 1,00 oznacza najwyższy poziom konkurencji, a wynik 0,00 oznacza brak konkurencji. Chociaż dane te odnoszą się do konkurentów w płatnym wyszukiwaniu, mogą reprezentować również wartość organiczną słowa kluczowego.
     
  5. Global Volume (Globalna liczba wyszukań): łączna suma miesięcznych wyszukiwań słowa kluczowego we wszystkich naszych bazach danych w poszczególnych krajach.
     
  6. Results on SERP (Strona wyników wyszukiwania w wyszukiwarce): liczba adresów URL wyświetlanych w bezpłatnych wynikach wyszukiwania dla danego słowa kluczowego..
     
  7. SERP Features (Funkcje SERP): które specjalne funkcje SERP są obecne na stronie wyników dla tego słowa kluczowego.
     
  8. PLA: najlepsze reklamy z listą produktów (Zakupy Google) widoczne w SERP tego słowa kluczowego.
     
  9. ADS: najlepsze reklamy PPC Google Ads widoczne na SERP tego słowa kluczowego.
     
  10. Trend: jakie zainteresowanie szukających dane słowo kluczowe generowało w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
     

  1. Keyword Variations – odmiany słów kluczowych pomagają znaleźć najpopularniejsze powiązane wyszukiwania dla głównego zapytania . Mogą one pomóc w opracowaniu strategii słów kluczowych obejmującej najpopularniejsze wyszukiwania. 

  2. Questions – pytania doskonale nadają się do generowania pomysłów dotyczących treści na blogach, często zadawanych pytań i stron z treścią w witrynie. Odpowiedzi na często wyszukiwane pytania mogą pomóc w SEO.

  3. Related Keywords – powiązane słowa kluczowe stanowią doskonałe słowa kluczowe do kierowania za pomocą PPC, ponieważ warianty i źle napisane słowa kluczowe mają ogólnie niższy CPC i poziom konkurencji.

Teraz znowu nas czeka odrobina klikania. Ponownie analizujemy słowa kluczowe i wybieramy te, które pasują do oferty serwisu, nie zapominając o przypisaniu ich do analogicznych zbiorów, jak to miało miejsce w przypadku fraz w Ahrefsie.

 

  1. Przeglądamy po kolei każdą z kategorii i analizujemy frazy, które zawiera, pod kątem przypasowania do naszego serwisu.
     
  2. Zaznaczamy słowa kluczowe, które będą pasowały do naszej witryny, zwracając uwagę na miesięczną liczbę wyszukań.
     
  3. Wybrane frazy przypisujemy do naszego zbioru: Espiro_brand, Espiro_ogolne, Espiro_pytania.
     
  4. Powtarzamy kroki 1-3 dla innych tematów nadrzędnych pasujących do naszej strony, a zaproponowanych przez Semrush: spacerowy, 3w1 dzieciecy, prarasolka, itp.
     
  5. Wyselekcjonowane słowa kluczowe są posegregowane w naszych tematycznych zbiorach w module Keyword Manager 

     
  6. Keyword Manager – jest narzędziem pozwalającym tworzyć zbiory fraz, każdy zbór może posiadać do 1000 obserwowanych słów kluczowych pod względem rożnych parametrów takich jak: Volume, trend, CPC. W naszym przypadku dla zbioru Espiro_frazy_ogolne wybraliśmy 54 słowa kluczowe dające ok. 164 tys. ruchu miesięcznie. Zebrane listy możemy wyeksportować do Excela celem dalszej analizy i monitoringu fraz.

 

Analiza słów kluczowych w SENUTO

Senuto to platforma do planowania, monitorowania i optymalizacji stron internetowych w Google. Jest najbardziej popularnym polskim narzędziem nie tylko wśród SEO-wców. Najmocniejszy jej moduł to analiza widoczności strony na tle konkurencji. Ponadto oferuje takie moduły jak: baza słów kluczowych, monitoring pozycji, Content Planning i wiele innych. 

W tej chwili interesu nas moduł Baza słów kluczowych.

 

  1. Wpisujemy główne słowa kluczowe, w tym wypadku wpisałem wózek i wózki.
     
  2. Wybieramy dopasowanie wąskie.
     
  3. Zakładamy projekty, do których będziemy przypisywać wybrane słowa kluczowe. W każdym narzędziu staram się tworzyć projekty o tych samych nazwa z podziałem na cztery grupy: nazwa_domeny_brand, nazwa_domeny_frazy_ogolne, nazwa_domeny_pytania, nazwa_domeny_long_tail.
     
  4. Fraza "wózki" jest zbyt ogólna i wyniki mogą zawierać inne kategorie nie powiązane z naszą ofertą, np.: wózki widłowe, inwalidzkie czy elektryczne, dlatego ograniczamy naszą analizę do fraz, które pasują do naszej oferty.
     
  5. Zaznaczamy frazy, które nas interesują, i dodajemy do wcześniej przygotowanych projektów.

  6. Grupy słów kluczowych – pozwalają gromadzić i obserwować frazy pod kątem średniej miesięcznej liczby wyszukań, CPC oraz trendu. Oczywiście frazy możemy wyeksportować to Excela.

 

Co dalej z wybranymi frazami? 

Senuto, Ahrefs i Semrush – ich bazy danych różnią się od siebie i dlatego analizę fraz przeprowadzam zawsze w tych trzech narzędziach, po kolei gromadząc wszystkie możliwe frazy, które są tematycznie powiązane z ofertą analizowanej domeny.

Tak wyselekcjonowane frazy należy dodać do monitoringu celem zobrazowania, z jaką konkurencją mamy do czynienia, kto jest przed nami, a kto za nami. Analiza konkurencji jest na drugim miejscu elementem pracy SEO-wca, zaraz po wyborze słów kluczowych. Tutaj bardzo dobrze sprawdza się Semrush. 

Po założeniu projektu dodajemy wszystkie nasze zebrane frazy. Dopiero teraz możemy się dowiedzieć, jak nasz serwis wygląda w Google, pod względem takich elementów jak widoczność w TOP3, TOP10, TOP20 i TOP100, szacowany ruch czy średnia pozycja. Dla projektu Espiro wytypowaliśmy 229 słów, dzięki czemu ustaliliśmy 14 najważniejszych konkurentów, których musimy obserwować tak samo jak naszą domenę .

 

To, co zasługuje na szczególną uwagę, to odkrywanie konkurencji dla każdej z kategorii fraz z osobna, np. wózki 3w1, wózki spacerowe. Dla przykładu wszystkie frazy zawierające słowo "spacerowe, spacerówki" grupujemy i oznaczamy TAGIEM spacerówki, dzięki czemu możemy się dowiedzieć, jaką mamy dla nich konkurencję. 

Okazuje się, że na 1098 serwisów występujących w Google dla fraz "spacerówki" zajmujemy 7 pozycję, a naszą konkurencją są następujące serwisy :

 

W kolejnej zakładce Rankings Distribution możemy obserwować ruchy naszego serwisu na tle konkurencji pod względem wzrostów i spadków na monitorowanych frazach: 

 

Niestety, omówiłem zaledwie powierzchownie temat analizy słów kluczowych. Każde z powyższych narzędzi Senuto, Ahrefs, Semrush jest swojego rodzaju potężnym kombajnem dającym ogromne możliwości analizy i typowania fraz, jak i również ich dalszej obróbki, śledzeniu postępów pracy SEO-wca. Niemniej jednak nie wyobrażam sobie swojej pracy bez tych narzędzi ;)