Jak zwiększyć współczynnik konwersji w E-Commerce

  • Share

Czym dokładnie jest konwersja? 

Konwersja jest z góry ustalonym celem, który właściciel strony internetowej chce, aby odwiedzający stronę osiągnęli. Ostatecznym celem każdej firmy jest przekonanie potencjalnych klientów do skorzystania z jej usług lub zakupu jej produktów. Należy jednak pamiętać, że transakcja nie zamyka się od razu, ponieważ konsument potrzebuje czasu na zapoznanie się z ofertą i samodzielne określenie, czy jest mu ona potrzebna. 

Konwersje w marketingu internetowym można sklasyfikować jako miękkie lub twarde. Konwersja twarda, zwana również makrokonwersją, to każde działanie, które w oczywisty sposób przybliża nas do realizacji naszych celów finansowych. 

Optymalizacja konwersji 

Zakupy lub zbieranie leadów poprzez rozmowę telefoniczną lub formularz kontaktowy to dwa przykłady. Na szczególną uwagę zasługują również konwersje miękkie, które nie mają bezpośredniego wpływu na wyniki finansowe. 

Jak wysoki jest Twój współczynnik konwersji? 

Są to m.in. rejestracja klienta, odwiedzenie strony kontaktowej, włożenie produktu do koszyka czy zapisanie się do newslettera. Odległość konkretnej konwersji od końca lejka zakupowego może posłużyć do określenia opłacalności wykonanych działań. Współczynnik konwersji to stosunek liczby uzyskanych konwersji do całkowitej liczby sesji na Twojej stronie. 

W Internecie można również znaleźć unikalny wzór, który pozwala obliczyć: konwersje / sesje x 100. W tym przypadku, jeśli 5 z każdych 100 wejść na Twoją reklamę zakończy się konwersją, Twój współczynnik konwersji wynosi 2%. 

W 2020 roku średni współczynnik konwersji e-commerce wyniósł 1,78 proc. Należy jednak podkreślić, że istnieją duże różnice pomiędzy poszczególnymi krajami. Należy wziąć je pod uwagę przy ustalaniu najlepszego współczynnika konwersji dla danej firmy. Ważne jest, aby pamiętać, że wysoki współczynnik nie musi oznaczać, że działania będą dochodowe. To może czasami działać odwrotnie, ponieważ w poszczególnych firmach, nawet niski współczynnik konwersji może generować duże dochody. Wszystko tak naprawdę zależy od wiedzy i umiejętności marketingowych właściciela strony. 

Conversion Rate Optimization, czyli jak zwiększyć konwersje 

Warto zaznaczyć, że jest to samotny sygnał, który powinien być traktowany jako taki. Optymalizacja konwersji może pomóc Ci poprawić niektóre błędy i odzyskać utraconych konsumentów. Optymalizacja konwersji wymaga dokładnego zbadania strony i zachowań użytkowników. Celem jest dokładne poznanie, w jaki sposób ludzie przemierzają witrynę i zidentyfikowanie wszystkiego, co przeszkadza w osiągnięciu zamierzonego celu. Na współczynnik konwersji w kontekście strony internetowej wpływa wiele czynników. Na początek należy zacząć od optymalizacji witryny. Ponieważ dobre pierwsze wrażenie robi się tylko raz, ważne jest, aby zwrócić uwagę na wygląd strony. Jest to wizytówka, która może zdradzić bardzo wiele o firmie i jej działalności. Aby stworzyć porządną stronę internetową, nie trzeba płacić tysięcy złotych, bo każdy może to zrobić samodzielnie. 

W Internecie można znaleźć kilka instrukcji, które krok po kroku wyjaśniają, jak modyfikować wygląd strony internetowej. Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że strona powinna być dopracowana i przejrzysta. Klienci zapamiętają wygląd strony i zawsze będzie się on z nimi kojarzył, dlatego nie można tego odkładać na później. Absolutną podstawą jest dobrze zaplanowana i jednoznaczna nawigacja. 

Najczęściej spotykane klasyfikacje 

Należy unikać wielopoziomowych menu, gdyż wprowadzają one tylko zamieszanie. Najpopularniejsze kategorie powinny być wyszczególnione jako pierwsze, a wszystkie tytuły stron informacyjnych i kategorii powinny być jasne i widoczne. Podstawowa, ale funkcjonalna strona będzie działać o wiele lepiej niż skomplikowany, ale wyrafinowany jeden. Sortowanie i filtrowanie rzeczy jest krytyczne dla sklepów, które sprzedają produkty z wielu branż. 

Buty i suknie wieczorowe, na przykład, powinny być w stanie być kategoryzowane według koloru lub rozmiaru. W ten sposób klienci będą w stanie znacznie łatwiej zlokalizować to, czego szukają. Istotne jest, aby strona posiadała certyfikat SSL, ponieważ pozwoli to na szybsze zdobycie zaufania. Dobrym pomysłem jest również chwalenie się pozytywnymi opiniami klientów, ponieważ zwiększa to Twoją wiarygodność. W 2020 roku nie wystarczą już tradycyjne przekazy pieniężne, ponieważ coraz popularniejsze stają się szybkie przelewy. 

W związku z tym musisz zapewnić swoim konsumentom proste metody płatności, takie jak BLIK, Paypal, szybkie płatności kartą czy bramki płatnicze. Dzięki takim metodom konsument czuje się bezpieczniej, a cała procedura płatności jest znacznie szybsza. 

Formy wysyłki 

Sposób wysyłki jest bardzo ważny, ponieważ każdy chce otrzymać swoje produkty jak najszybciej. Dzięki postępowi technologicznemu nie trzeba już wychodzić z domu, aby zamówić potrzebne rzeczy. 

Sprytnym pomysłem jest zapewnienie wielu rodzajów wysyłki, tak aby klienci mogli wybrać ten, który najbardziej odpowiada ich potrzebom. Zdecydowana większość Polaków uważa Paczkomaty za najwygodniejszy wybór dostawy. Najistotniejsze jest to, aby śledzić, ile paczek dociera do paczkomatów. Warto też obserwować polskich tytanów e-commerce, takich jak Allegro czy e-obuwie. 

Naśladowanie ich taktyki może przynieść spore korzyści, dlatego warto uczyć się od najlepszych. Formularz zamówienia to jeden z najważniejszych aspektów każdej firmy internetowej. Należy pamiętać o kilku prostych wskazówkach, aby nie odstraszyć potencjalnych konsumentów. Jest to bardzo ważne, ponieważ właśnie wtedy wiele osób się poddaje. Przede wszystkim należy włączyć opcję kupowania bez rejestracji oraz włączyć autouzupełnianie danych. Najlepiej jest ograniczyć pola formularza do minimum, aby nie rozpraszać klientów. 

Zakup bez rejestracji 

Często spotykana jest również rejestracja za pomocą konta Facebook lub Google. Pamiętaj, aby zapewnić konsumenta, że wszystkie jego pieniądze i dane są całkowicie bezpieczne. 

Dobrze jest też wiedzieć, jakie etapy składają się na procedurę zamówienia. Jako właściciel strony powinieneś również zadbać o to, aby wszystkie informacje kontaktowe były wyeksponowane w widocznym miejscu. Klienci powinni być w stanie znaleźć Twój adres e-mail i numer telefonu bez konieczności tracenia czasu na ich szukanie. Dobrym pomysłem jest również umieszczenie adresu w stopce strony. 

Wiele stron internetowych zdecydowało się również na wdrożenie czatu, który pozwala klientom w łatwy sposób skontaktować się z handlowcem. Jednak najbardziej istotnym aspektem wpływającym na współczynnik konwersji jest wycena Twoich przedmiotów. Projekt strony nie musi być idealny, ale tanie ceny rynkowe zachęcą kupujących do samodzielnego odwiedzenia strony. 

Jednak w większości przypadków trudno jest podać naprawdę atrakcyjną cenę, dlatego należy obserwować konkurencję i na bieżąco śledzić jej poczynania. Jeśli ceny będą odbiegać od innych ofert, mamy duże prawdopodobieństwo, że odniesiemy sukces. Na rynku dostępne są technologie pozwalające zautomatyzować śledzenie konkurentów. Chodzi o to, aby personalizować swoje materiały pod kątem docelowej grupy odbiorców. 

Komunikacja z klientami 

Wymaga to dogłębnego zrozumienia grupy docelowej, a komunikacja jest w tym względzie korzystna. Sprzedawca powinien znać podstawowe fakty dotyczące swoich klientów, takie jak wiek, lokalizacja, płeć, metody komunikacji i problemy, które należy rozwiązać. Będzie o wiele łatwiej dostarczyć produkt dostosowany do wymagań klienta, jeśli znasz je dobrze. 

Klienci są różni, dlatego musisz być elastyczny i przystosowany do zmieniających się sytuacji. Zrozumiałe jest, że nie będziesz w stanie dopasować się do wszystkich, ale warto spróbować, ponieważ przyszła konwersja będzie miała duży wpływ na Twoje wysiłki. Ktoś musi najpierw dowiedzieć się o Twojej stronie, zanim ją odwiedzi. Google Ads są bardzo skutecznym rodzajem reklamy. Konfiguracja kampanii reklamowej i zarządzanie nią może znacznie poprawić konwersje. 

Problem słów kluczowych jest również kluczowe. Badania są bardzo istotne i powinny pojawić się przed utworzeniem jakichkolwiek nowych kont. Frazy long tail to słowa kluczowe, które są dłuższe i bardziej szczegółowe. Warto wspomnieć, że są one zazwyczaj mniej kosztowne niż szerokie terminy. Trzymaj się kilku prostych zasad podczas tworzenia reklamy i będziesz dobry. Reklama musi mieć słowa kluczowe i być sformułowane w łatwym do zrozumienia języku. 

Poza tym, musi być gramatycznie poprawne i podkreślić zalety produktu lub usługi, które są sprzedawane. Treść reklamy musi odpowiadać temu, czego szukają kupujący. 

Strona docelowa 

Kluczowe jest również stworzenie odpowiedniej strony docelowej. Jej treść powinna być adekwatna do słów kluczowych. Jeśli konsument po kilku minutach od wejścia na stronę nie znajdzie na niej tego, czego szuka, szybko ją porzuci. 

Odpowiednio dobrany landing page ma znaczący wpływ na wynik jakości, co z kolei ma bezpośrednie przełożenie na niższy koszt za kliknięcie. Ponieważ optymalizacja współczynnika konwersji jest procesem ciągłym, na efekty trzeba będzie poczekać. Warto jednak pamiętać, że trzymając się określonych standardów, można znacznie przyspieszyć proces transakcji i zwiększyć zainteresowanie konsumentów. Współczynnik konwersji jest przydatny w określaniu skuteczności kampanii reklamowej. 

W większości przypadków, po zapoznaniu się z ofertą, w głowie klienta zaczynają rodzić się liczne pytania, a on sam nie jest pewien, czy rzeczywiście potrzebuje danego towaru. W związku z tym dobrze jest opracować listę prawdopodobnych obaw i wątpliwości kupującego. Klienci są dziś niezwykle wymagający i chcą, aby zakupy przez Internet były przyjemne, szybkie i proste. Celem jest stworzenie prostej i łatwej procedury zakupowej na stronie, tak aby każdy mógł z niej bez problemu skorzystać. 

Zwiększanie sprzedaży poprzez optymalizację współczynnika konwersji 

Podsumujmy wszystko. Zawsze stosuj testy a/b. Ilość konwersji i współczynnik konwersji (cro) zależy od tego, ile wysiłku włożysz w testowanie. Mądre modyfikacje generują przychody. Z kolei współczynnik konwersji to coś więcej niż tylko przycisk na zdarzenie w Google Analytics.

 

Zobacz również: 

Nasza oferta: