Jeśli prowadzisz działania marketingowe, inwestujesz w reklamę, to zapewne chciałbyś wiedzieć, czy są one rentowne. Tylko jak masz ocenić, czy dany wpis w serwisie społecznościowym spowodował oczekiwaną liczbę przekierowań? To samo dotyczy kampanii e-mail marketingowych, gdzie chciałbyś wiedzieć, czy ktoś faktycznie został z tej wiadomości przekierowany do Twojej oferty. Analizę tych danych umożliwią Ci tagi UTM. Co to jest i jak z nich korzystać?
UTM to skrót od Urchin Tracking Module. Twórcą tego rozwiązania jest firma Urchin Software Corporation, która w 2005 roku została przejęta przez Google, a opracowane przez nią oprogramowaniu stanowiło podstawę do powstania Google Analytics. O co czym właściwie mowa? Są to specjalne parametry, które dodaje się do adresu URL, dzięki którym możliwe jest śledzenie ruchu z różnych źródeł. Dzięki temu nie tylko dowiesz się, z jakiego udało Ci się pozyskać kliknięcia, ale nawet sprawdzisz, który z odnośników był częściej klikany, jeśli np. w e-mailu pojawił się różne odsyłacze, choćby graficzny i tekstowy.
Z pewnością nie raz miałeś już do czynienia z takim odnośnikiem – to standard w przypadku e-maili reklamowych czy też w serwisach społecznościowych. Rozwiązanie to pozwala analizować opłacalność poszczególnych działań, a także wyznaczać kierunek dalszych kroków. Na tej podstawie możesz m.in. dzielić budżet reklamowy.
Tylko właściwie po co Ci tagi UTM, skoro korzystasz z Google Analytics, najpopularniejszego i najlepszego systemu analitycznego? Potrzebujesz ich dlatego, że GA nie do końca dobrze radzi sobie z rozpoznawaniem wszystkich źródeł ruchu. Czy wiesz, że do ruchu oznaczonego przez GA jako direct/none trafiają nie tylko przypadki, kiedy internauta wpisze dany adres bezpośrednio w przeglądarce, ale również wiele innych? Jeśli chcesz ograniczyć sytuacje, w których nie będziesz wiedzieć, skąd pochodzi ruch, to powinieneś zdecydować się na tagowanie. Tylko jak to robić i na jakich zasadach, aby wszystko działało zgodnie z oczekiwaniami?
Używanie tagów UTM jest stosunkowo łatwe i nie powinno Ci przysporzyć większych problemów, nawet jeśli nie masz w tym doświadczenia. Na początek zerknij, jak wygląda przykładowy, otagowany odnośnik:
https://xann.pl/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=swieta
Widzisz tutaj ciąg znaków, z których oczywiście każdy ma jakieś znaczenie. Kolejno:
To jednak nie wszystkie tagi, których możesz użyć. Inne to:
Zatem wcześniejszy odnośnik można rozszerzyć o tag utm_content i osiągnąć np. następujący efekt:
https://xann.pl/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=swieta&utm_content=post03032022
Tak możesz tagować np. wpisy na fanpage na Facebooku i monitorować, który odpowiada za dane odwiedziny. Jeśli dodajesz wiele postów dziennie, to możesz je tagować np. godziną dodania, zamiast tak, jak powyżej – wskazując na datę.
Jak zatem widzisz, tagowanie jest stosunkowo proste. Za adresem URL musi się pojawić znak zapytania, a następnie poszczególne tagi, które są oddzielone &.
Mimo tego, że schemat tagowania jest stosunkowo prosty, lepiej, abyś korzystał z automatycznych rozwiązań. Dlaczego? Otóż wtedy minimalizujesz ryzyko popełnienia błędów. Wystarczy, że tagując ręcznie, pomylisz wielkość znaków albo popełnisz jakąś literówkę i już w danych, które będziesz przeglądać w Google Analytics, zapanuje chaos.
Dlatego skorzystaj z darmowego narzędzia do tagowania, czyli Campaign URL Builder. Nie powinieneś mieć z nim większych problemów, gdyż to kwestia wprowadzenia danych w odpowiednie pola. Obowiązkowe są oznaczone gwiazdką.
Źródło: https://ga-dev-tools.web.app/campaign-url-builder/
Pod formularzem automatycznie generuje się otagowany adres URL. Zanim jednak zaczniesz z niego korzystać w swoich kampaniach, koniecznie sprawdź, czy rzeczywiście działa.
Jak widzisz, tagowanie nie jest zadaniem, które powinno przysporzyć wiele problemów, ale jednak wymaga ono pamiętania o co najmniej kilku zasadach, od których zależy poprawność działania i jakość pozyskanych danych.
Uwaga: korzystanie z tagów UTM jest dobrym rozwiązaniem nie tylko w przypadku kampanii online. Możesz za ich pomocą również monitorować, ilu odbiorców trafiło na Twoją stronę po zobaczeniu adresu witryny na wizytówce, banerze i innej formie reklamy. Oczywiście na takich materiałach nie powinieneś umieszczać otagowanego linka – skorzystaj w takim przypadku z możliwości skrócenia odnośnika do formy łatwej do zapamiętania, np. xann.pl/pro. Następnie dodaj przekierowanie takiego adresu URL na otagowany odsyłacz i gotowe – dane na temat takich odwiedzin powinny trafiać do Google Analytics.
Wiesz już, jak tagować linki, więc przyszedł czas na rozpoczęcie analizowania pozyskanych danych. Gdzie je znajdziesz? Zaloguj się do Google Analytics, a następnie wybierz Pozyskiwanie, potem cały Ruch, a dalej Źródło/medium. To tutaj powinieneś znaleźć nazwy zdefiniowanych wcześniej kanałów.
W przypadku gdy używasz Google Analytics 4.0, wystarczy, że klikniesz Pozyskiwanie, a następnie Pozyskiwanie ruchu.
Ta dane już dają Ci pole do analiz i podejmowania decyzji m.in. o wykorzystaniu środków na działania reklamowe.
Zastanawiasz się nad używaniem tagów UTM? Nie ma nad czym – zdecydowanie warto korzystać z tego rozwiązania, bo zwyczajnie ułatwia Ci ono analizowanie efektów prowadzonych kampanii i daje twarde dane do podjęcia kolejnych decyzji dotyczących działań i rozdysponowania budżetu, który masz do dyspozycji.
Jak reklamować i promować sklep online w internecie?
Słownik pojęć SEO SEM
Jak sprawdzić i znaleźć słowa kluczowe konkurencji?
Co to jest Google Ads?
Dlaczego warto reklamować się w Google Adwords (ADS) - adwords jak zacząć?
Słownik Google Adwords (ADS)
Jak zacząć adwords? - Kampania AdWords na czym polega i jak działa?
Strategie ustalania stawek Google Ads
10 trików na zdjęcia w tle czyli cover photos Facebook
SSL a SEO: o czym musisz pamiętać wdrażając HTTPS
jak zrobić audyt seo - Checklista SEO - 50 najważniejszych punktów o których warto pamiętać
Pozycjonowanie e-commerce: jak zwiększyć sprzedaż dzięki ruchowi organicznemu
Hosting a SEO: 8 rzeczy, które musisz wiedzieć
Menu z kotwicami w artykule – co to daje i dlaczego warto?
Konferencja SEO Poland
Dlaczego Google nie indeksuje strony - Dlaczego nie ma mojej strony w Google?
Jakie są zarobki menedżera ds. marketingu?
Co to jest Instytut Marketingu Treści (CMI)
Skuteczne kampanie marketingowe online
Usługi - digital marketing, seo agencja, SEM, Social Media
Jak robić skuteczny marketing w biznesie?
Co to jest marketing - według Kotlera
Digital marketing i content marketing co to jest
Co to jest e-commerce i jak mogę stworzyć sklep internetowy?
Ile trwa pozycjonowanie stron. Kiedy zobaczę pierwsze efekty pozycjonowania?
Kampania Google Ads w wyszukiwarce, na YouTube i w GDN Adwords
Co oznacza content i jak uczynić go interesującym?
Co to jest marketing mix 4P?
8 kroków do skutecznego marketingu Twojej firmy
Jak promować posty na Facebook
Co to jest Trust Rank?
Jaka jest różnica między ROAS a ROI?
Jak zwiększyć współczynnik konwersji w E-Commerce
Jak wybrać firmę od SEO, SEM, pozycjonowania stron ?
Czynniki określające moc linka (domeny) - nie DR a UR
Jak zwiększyć CTR w Google?
O czym pamiętać, tworząc teksty reklam Google Ads?
Jak zwiększyć wartość koszyka w sklepie WWW?
Jak optymalizować zdjęcia na stronie?
E-commerce jak zacząć ?
Jakie są aktualne wymiary grafik na Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, YouTube, Pinterest, TikTok, Snapchat
Jak utworzyć i wykorzystać mapę strony?
Disavow Tool – czy działa? Jak z tego skorzystać?
Jak szybko zwiększyć liczbę odwiedzin na stronie dzięki SEO?
Jak zwiększyć rentowność kampanii Google Ads?
Jak zmniejszyć odsetek porzuconych koszyków?
Jak korzystać z tagów UTM? Co to jest?