Etapy sukcesu w e-commerce 

  • Share

W 2020 roku na polskim rynku pojawiła się rekordowa liczba nowych sklepów, a bardzo prawdopodobne, że ten wynik zostanie jeszcze poprawiony w roku 2021. Z jednej strony rośnie procent internautów, którzy kupują online, ale z drugiej coraz większa jest konkurencja, z którą należy sobie poradzić, aby odnieść sukces na tym rynku. Klientów możesz pozyskać dzięki SEO, a osiągnięcie oczekiwanego efektu wymaga przejścia przez kolejne etapy działań. Sprawdź, o co właściwie chodzi.

Audyt techniczny 

O widoczności w Google decydują czynniki on-site i off-site. Do tych pierwszych zaliczamy prace obejmujące to, co znajduje się w witrynie. Należy tutaj zwrócić uwagę na wiele elementów, które są istotne nie tylko z punktu widzenia Google, ale również użytkownika.

 

W ramach audytu technicznego należy sprawdzić pewne parametry, aby wiedzieć, jak dużych zmian witryna wymaga, aby spełniała oczekiwania Google. Istotne dla SEO i odbiorcy są: wersja mobilna strony, korzystanie z certyfikatu SSL, szybkość ładowania witryny, dane strukturalne, zwrócenie uwagi na ewentualne źródła problemów z indeksowaniem czy linkowanie wewnętrzne. To nie wszystko, co należy zweryfikować podczas audytu technicznego, ale na pewno wymienione zostały ważne elementy. Czy wiesz, że np. najwyższym poziomem konwersji charakteryzują się te strony, które ładują się do 2 sekund?

 

Źródło:https://www.portent.com/blog/analytics/research-site-speed-hurting-everyones-revenue.htm

Audyt SEO contentu 

Kolejnym ważnym elementem w przygotowywaniu się do kampanii SEO jest ocena contentu na stronie. Należy jej dokonać pod kątem wielu kwestii. Zacznijmy od weryfikacji duplikacji zewnętrznej i wewnętrznej. W pierwszym przypadku chodzi o to, by upewnić się, czy na innych stronach wykorzystywane są treści z audytowanego serwisu, co oznaczałoby, że na naszej witrynie nie znajduje się unikatowy content. Jeśli chodzi o duplikację wewnętrzną, to mowa o powielaniu tych samych tekstów w obrębie witryny.

 

Analizie podlega również optymalizacja meta tagów – title i description – struktura treści, obecność nagłówków, rozmieszczenie słów kluczowych, optymalizacja grafiki, kanibalizacja treści. Czym jest owa kanibalizacja? Chodzi o przypadki, kiedy różne strony w serwisie są zoptymalizowane pod te same słowa kluczowe, czego efektem może być to, że w SERP-ach wyświetlają się one zamiennie – raz jedna, raz druga, co może negatywnie wpływać na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. 

 

Analiza konkurencji

Kolejnym ważnym elementem w SEO jest analiza konkurencji. To na tej podstawie można ocenić, jak wiele pracy wymaga doprowadzenie serwisu do takiego stanu, aby mógł wyprzedzić inne witryny pod względem widoczności w Google.

 

W ramach tego zadania zbadać trzeba m.in. content na stronie konkurentów – jak dużo treści znajduje się w tych serwisach, czy jest ona zoptymalizowana, na jakie zapytania rankuje strona w wynikach wyszukiwania? Kolejna kwestia to profil linkowy, czyli odnośniki prowadzące do witryny. Jakiej inwestycji będzie wymagać zapewnienie serwisowi lepszych linków?

 

Ponadto w ramach sprawdzania konkurencji zwracamy uwagę na optymalizację witryny pod kątem innych parametrów SEO. W ostatecznym rozrachunku o naszej wygranej w SERP-ach może decydować element, który pierwotnie wydawać się mógł mało istotny. Do analizy konkurencji wykorzystuje się takie narzędzia jak m.in. Senuto, SemStorm, Ahrefs i inne.

 

 

Plan optymalizacji

Po przeprowadzeniu audytu i zbadaniu konkurencji przychodzi czas na przygotowanie planu optymalizacji. Otrzymasz rekomendacje zmian, które należy wprowadzić w serwisie – zaczniemy wdrażać je dopiero, kiedy wyrazisz na nie zgodę. Oczywiście wyjaśniamy, w jakim celu zostaną one wprowadzone i na czym właściwie polegają. Po akceptacji propozycji przedstawimy Ci plan działań, tzn. powiemy, jakie etapy modyfikacji następować będą po sobie. Następnie przejdziemy do wdrożenia tych zmian. 

 

Budowa drzewa kategorii

Internauta powinien z łatwością odnaleźć produkty, których potrzebuje. W tym oczywiście pomoże mu wyszukiwarka, ale ważnym elementem z punktu widzenia user experience i SEO jest również odpowiednia budowa drzewa kategorii. To element, który wymaga dokładnej analizy przed uruchomieniem sklepu, gdyż błędy popełnione na tym etapie mogą negatywnie przekładać się na widoczność witryny. Dobrze wdrożone drzewo kategorii będzie zapewniać ruch z fraz long tail, które o wiele lepiej konwertują niż zapytania ogólne. 

Źródło: https://www.empik.com/

Opisy produktów i kategorii

Użytkownik powinien dowiedzieć się dzięki opisom produktów, co właściwie kupuje i czego może się spodziewać po danym rozwiązaniu. Muszą one być merytoryczne i wartościowe – nie ma to być wyłącznie content pod SEO. To samo dotyczy opisów kategorii – internauta ma zyskać dzięki nim większą wiedzę o produktach – np. ma upewnić się, na co zwrócić uwagę, wybierając je. 

 

Czy długość treści ma znaczenie? Różne badania wskazują na różne wyniki – z poniższego można wywnioskować, że tak, długość contentu jest istotna. Należy pamiętać jednak, że materiał ma odpowiadać na zapytanie użytkownika i być wartościowy, natomiast samo to, że treść jest dłuższa niż u konkurencji raczej nie spowoduje, że ją wyprzedzimy. 

 

Źródło: https://optinmonster.com/seo-ranking-factors/

 

Wewnętrzne linkowanie

 

Kolejnym ważnym elementem w dążeniu do osiągnięcia widoczności w Google jest odpowiednie linkowanie wewnętrzne. Chodzi tutaj o odnośniki na różnych stronach serwisu, które prowadzą do innych podstron. Takie linki mogą się pojawić w opisach kategorii, we wpisach na blogu, jak i w opisach produktów. Z jednej strony dzięki temu wzmacniane pod względem SEO są adresy URL, do których prowadzą te odnośniki, a z drugiej – takie linki ułatwiają przeglądanie strony internautom i mogą pozytywnie wpływać na poziom konwersji czy też czas pozostawania w serwisie. 

 

Budowa contentu

Treści witryny powinny być stale rozbudowywane, a wartościowy content jest jedną z lepszych inwestycji, na jakie możesz się zdecydować. Dzięki nowym wpisom na blogu, opisom kategorii i produktów możesz dotrzeć w Google do większej liczby internautów. Ponadto, jeśli content jest naprawdę merytoryczny i wzbudza zainteresowanie użytkowników sieci, to dzięki niemu zyskujesz i inne korzyści – choćby w postaci publikowania tego materiału w serwisach społecznościowych czy też na blogach. 

 

Analiza widoczności

Kiedy kampania SEO się rozpocznie, należy na bieżąco analizować wyniki. Te nie pojawiają się z dnia na dzień, wymagają cierpliwości. Moment, w którym witryna zacznie budować widoczność, może przyjść po różnym czasie – zależne jest to od konkurencji, stanu pozycjonowanego serwisu, jego profilu linkowego i innych elementów. Do badania widoczności można używać takich narzędzi jak choćby Senuto, Ahrefs czy SemStorm, ale przede wszystkim Google Search Console, z którego możesz dowiedzieć się, ilu internautów odwiedziło Twoją witrynę po jej kliknięciu w organicznych wynikach wyszukiwania, po wpisaniu jakich fraz się w niej znaleźli, ile wynosi CTR i średnia pozycja na dane słowo.

 

 

Analiza wyników sprzedaży

W SEO inwestujesz oczywiście nie dla ruchu na stronie, ale przede wszystkim po to, aby pozyskiwać zapytania od internautów czy zamówienia w sklepie. To ten element docelowo ma mieć dla Ciebie znaczenie. Dzięki Google Analytics jesteśmy w stanie monitorować konwersję, dlatego dowiedz się, na co dokładnie przełożył się pozyskany z Google ruch. Pamiętaj również o tym, że sama widoczność to nie wszystko, aby klienci składali zamówienia na stronie. Znaczenie ma więcej kwestii, ale i na nie zwracamy uwagę naszym klientom, aby osiągali oczekiwaną sprzedaż.