SEO audyt i optymalizacja strony

Nie trafiliśmy jeszcze na stronę internetową, która nie potrzebowałaby poprawek, chociaż przyznajemy – wciąż na nią czekamy z zapartym tchem.
Nasze działania Holistic SEO wykracza poza ramy konkretnej specjalizacji SEO. 

SEO audyt strony internetowej

Niezależnie od tego, czy decydujesz się na usługę pozycjonowania czy na sam audyt strony, nasze działania będą wyglądać tak samo. Z tą różnicą, że strony naszych stałych klientów monitorujemy na bieżąco, szukając przy okazji coraz to nowych fraz (między innymi za pośrednictwem Google Search Console czy narzędzi takich jak Semrush, Ahrefs Senuto czy Searchmetrics) i optymalizując stronę pod nowe słowa kluczowe.

Czym tak właściwie jest SEO audyt i optymalizacja strony internetowej?

Mówiąc najprościej, audyt strony internetowej to zbiór zaleceń, które mają sprawić, że strona zyska na wartości w oczach Google. To także sposób na określenie mocnych i słabych stron witryny oraz znalezienie mniej lub bardziej poważnych błędów.

Jakich narzędzi używamy w trakcie SEO audytów i optymalizacji stron?

 

  • Google Search Console – to podstawa naszej pracy. To tu widać, jak na dłoni, między innymi problemy z indeksowaniem i to, jak Google widzi stronę,
  • Semrush - to prawdziwy kombajn, który tylko nie usprawnia analizę struktury strony, ale także pomaga wyłapać najpowszechniejsze problemy,
  • Screaming Frog SEO Spider – to crawler, bez którego nie wyobrażamy sobie pracy,
  • Ahrefs – nie ma lepszego narzędzia do analizy linkowania oraz oceny słów kluczowych i widoczności strony,
  • Google Analytics – dzięki temu narzędziu analitycznemu od Google możemy np. znaleźć strony z błędami, na które trafiają użytkownicy, wyłuskać takie, które mają wysoki współczynnik odrzuceń czy przeanalizować problemy wpływające na konwersję,
  • Naszej głowy (i odrobiny intuicji) – narzędzia to tylko połowa sukcesu. Prawda jest taka, że bez odpowiedniej analizy dostępnych danych, otrzymasz tylko kolorowe wykresy, a nie audyt strony.

Lista oczywiście jest dłuższa i obejmuje także narzędzia napisane specjalnie pod nasze potrzeby.

Co sprawdzamy podczas SEO audytu?

Praktycznie wszystko, a lista problemów, które napotykamy w naszej pracy, wydłuża się z każdą audytowaną stroną. Niestety, pomysłowość niektórych twórców stron bywa, delikatnie mówiąc, zadziwiająca. Najzabawniejsze kreatywne rozwiązanie, na które się natknęliśmy? Definitywnie strona, której twórca uznał, że jeśli błędy php będą generować się pod obrazkami, nikt nigdy tego nie zauważy. Ten sam webmaster z piekła rodem uważał stosowanie doctype za nikomu niepotrzebną fanaberię – cóż, w tym konkretnych przypadku poprawek było do wprowadzenia naprawdę sporo.

SEO audyt strony – lista działań

Jakie są najważniejsze elementy, którym się przyjrzymy?

  • Zbyt duży rozmiar HTML 
  • Kod statusu 5XX 
  • Brak znaczników tytułu 
  • Problem z duplikatami znaczników tytułów 
  • Problemy ze zduplikowaną treścią 
  • Uszkodzone linkowanie wewnętrzne
  • Liczba zablokowanych stron 
  • Liczba niemożliwych do scrawlowania stron  (problemy z rozpoznawaniem DNS) 
  • Liczba niemożliwych do scrawlowania stron  (nieprawidłowe formaty adresów URL) 
  • Zduplikowane opisy meta 
  • Plik Robots.txt zawiera błędy formatowania 
  • Obecność pliku sitemap.xml
  • Nieprawidłowe strony w sitemap.xml 
  • Kod statusu 4XX 
  • Hreflang w kodzie źródłowym strony 
  • Nieprawidłowy hreflang 
  • Problemy z  protokołem bezpieczeństwa SSL
  • Problemy z mieszaną zawartością 
  • Brak przekierowania / tagów kanonicznych kierujących do strony HTTPS z wersji HTTP 
  • Zepsute łącze kanoniczne
  • Tag odświeżania meta
  • Uszkodzone linki - pliki JavaScript i CSS
  • Prędkość ładowania 
  • Uszkodzone zewnętrzne linki
  • Linki na stronach HTTPS prowadzące do strony HTTP 
  • Zbyt dużo tekstu w tagach tytułu 
  • Brak nagłówka H1
  • Zduplikowane znaczniki H1 i tytułów 
  • Brak opisów meta 
  • Zbyt wiele linków na stronie 
  • Tymczasowe przekierowania 302
  • Brak atrybutów alt 
  • Niski stosunek tekstu do HTML 
  • Zbyt wiele parametrów w adresach URL 
  • Brak atrybutów hreflang i lang 
  • Brak zadeklarowanego kodowania znaków 
  • Linkowanie do uszkodzonych zewnętrznych obrazków
  • Zbyt mała liczba słów na stronie
  • Flash na stronie
  • Strona zawiera ramki 
  • Plik sitemap.xml nie jest zdeklarowany w pliku robots.txt 
  • Strona nie korzysta z SSL 
  • URL HTTP w sitemap.xml dla witryny HTTPS 
  • Strony z zablokowanymi zasobami wewnętrznymi w pliku robots.txt 
  • Strony z nieskompresowanymi plikami JavaScript i CSS
  • Strony z uncached plikami JavaScript i CSS
  • Więcej niż jeden znacznik H1 
  • Adresy URL są za długie 
  • Nie znaleziono pliku robots.txt 
  • Problemy z niedopasowaniem języka hreflang 
  • Osierocone strony w mapach witryn

Lista oczywiście jest dłuższa – i to o wiele dłuższa, a to, jakie elementy będą do poprawy zależy od twojej strony i tego, jak jest zbudowana.

Pozycjonowanie bez SEO audytu strony?

Musimy to powiedzieć wyraźnie: pozycjonowanie bez optymalizacji jest niemożliwe – właśnie dlatego naszą pracę zawsze zaczynamy od szczegółowego audytu. Dopiero na takiej podstawie można zacząć walczyć o wysokie pozycje w Google.

Audyt SEO – kiedy powinno się go robić?

 

Tworzenie strony internetowej

W idealnym świecie każda strona internetowa, jeszcze na etapie koncepcji i tworzenia, powinna znaleźć się pod czujnym okiem SEO-wca. No właśnie, w idealnym świecie. Niestety, rzeczywistość wygląda trochę inaczej i większości przypadków wprowadzamy poprawki na już działających witrynach. A pomyśleć, ilu błędów można byłoby uniknąć!

 

Początek działalności

Jeśli nie zaangażowałeś SEO-wca już na etapie tworzenia strony, to najwyższy czas na poprawienie swojego błędu. Tylko logicznie i poprawnie skonstruowana witryna ma szanse na pojawienie się wysoko w wynikach wyszukiwania.

 

Przejęcie działań po innej firmie SEO

Kiedy przejmujemy stronę po innej firmie pozycjonującej, zawsze przeprowadzamy audyt strony połączony z analizą linkbuildingu. Szczegóły sprawdzisz tutaj: pozycjonowanie stron internetowych.

 

Wprowadzanie zmian w strukturze strony

Duże zmiany w obrębie strony, jak wprowadzenie SSL, nowy silnik sklepu czy zmiana struktury kategorii, zawsze powinny się wiązać z audytem strony. Dlaczego? Niestety, nieprzemyślane wprowadzanie zmian może wiązać się z drastycznym spadkiem widoczności – jak to było w przypadku Splendore.

Efekty audytu SEO

Najważniejszym efektem audytu SEO powinien być wzrost widoczności witryny w wyszukiwarkach.

efekty audytu SEO

Ale to nie jedyny efekt dobrze przeprowadzonego audytu – poprawienie i uporządkowanie struktury strony wpływa nie tylko na to, jak boty widzą twoją stronę, ale także na odczucia użytkowników. W naszych audytach nigdy nie zapominam o UX i UI, w końcu to żywi ludzie, a nie boty są klientami twojej firmy.