Anchor text czyli kotwica w SEO

  • Share

Co to jest Anchor?

Anchor text, tzw. kotwica, jest to klikalny tekst w hiperłączu znajdującym się pomiędzy otwierającym i zamykającym znacznikiem HTML tagu < a > . Przykład anchor tekstu w kodzie HTML:

Budowa URL

Dlaczego anchor text ma tak wielkie znaczenie w SEO?

Tak długo jak ważne będą back linki, anchor text będzie miał przeważające znaczenie w SEO.  Przed aktualizacją algorytmu Penguin w 2012 r., anchor text był jednym z najważniejszych czynników rankingowych wg Google. Teraz jest to jeden z lepszych sposobów, w jaki Google może penalizować spam i nadmierną optymalizację. 

Czy to oznacza, że anchor text staje się bez znaczenia? Wręcz przeciwnie, jest nadal jednym z najważniejszych czynników rankingowych, ale ważne jest, w jaki sposób się go używa.

Pierwsza aktualizacja Penguin w 2012r zmieniła strategię Link Buildingu na zawsze. Penguin karał każdą stronę, której strategia link buldingu opierała się tylko na frazach z anchor text, co wskazywało, że serwis buduje sztuczne back linki. Zwykła strona internetowa nie powinna zawierać 100% linków zwrotnych z anchor text "odżywki na masę".

Ważne jest, żeby zrozumieć, w jaki sposób Penguin analizuje back linki i jak określa, czy witryna powinna być karana, czy nie.

Jak działa Penguin:

  1. robisz back linki z anchor "odżywki na masę", np. w poście na forum budowlanym
  2. Google indeksuje ten back link 
  3. Google umieszcza ten back link w swojej bazie danych dla Twojej witryny, zwanej także "profilem linków", który algorytm może analizować.

Teraz będzie odrobina magii, algorytm analizuje profil linków serwisu i porównuje go z optymalizacją słów kluczowych na serwisie. Jeśli treść na stronie jest zoptymalizowana pod kątem "odżywki na masę", a 100% twoich back linków to "odżywki na masę",  na bank otrzymasz karę.

Dzieje się tak dlatego, że algorytm Google  widzi, że: 

  1. próbuje pozycjonować  serwis na frazę "odżywki na masę"
  2. tworzysz linki sztucznie

 

Anchor text ścisłego dopasowania + bogata w słowa kluczowe optymalizacja = kara algorytmu pingwina

 

Jak uniknąć kary z algorytmu Pingwin? 

Wbrew pozorom sposób jest bardzo prosty, należy mieć naturalny profil linków lub tworzyć back linki symulujące naturalny sposób linkowania do strony.

Żeby zrozumieć, jaki to jest naturalny profil linków, trzeba poznać, jakie są rodzaje linków.

 

Linki Brandingowe

Kotwice brandingowe (markowe) to  linki, które wykorzystują  markę.

Przykład : "Na szkoleniu Xann SEM możesz nauczyć się optymalizacji pod kątem wyszukiwarek".

Markowe linki są najbezpieczniejszym typem tekstu zakotwiczenia, jeśli masz markową domenę. Jeśli masz domenę dopasowania dokładnego, nie są one zbyt bezpieczne. Wyjaśnię to bardziej w dalszej części. Aby zobaczyć moc "markowych" kotwic, wystarczy spojrzeć na profil linków dużej marki.

Profil linków decathlon.pl

Linki ogólne

Linki  "ogólne" to zazwyczaj wezwania do działania (CTA), takie jak:

  • czytaj
  • czytaj całość tutaj
  • czytaj dalej na tej stronie
  • czytaj pełen artykuł
  • czytaj pełen raport
  • czytaj to
  • czytaj tu
  • czytaj tutaj więcej
  • czytaj więcej
  • dobra strona
  • dodatkowe czytanie
  • dodatkowe info
  • dodatkowe informacje
  • dodatkowe źródło
  • dowiedz się
  • dowiedz się więcej
  • dowiedz się więcej tutaj
  • idź do mojej strony
  • idź na mój blog
  • idź tutaj
  • kliknij aby przeczytać
  • kliknij aby zobaczyć źródło
  • kliknij po źródło
  • kliknij stronę
  • kliknij ten link
  • kliknij to
  • kliknij tutaj
  • kliknij w źródło
  • komentarz z strony
  • link do strony
  • moja strona
  • moja strona internetowa
  • moje źródła
  • można zobaczyć tutaj
  • mój link
  • na blogu autora
  • na jego stronie
  • na tej stronie
  • napisał o tym
  • następna strona
  • nasza strona
  • nasza strona internetowa
  • obszerne opracowanie
  • odkryj więcej
  • odkryj więcej tu
  • odpowiednia strona
  • odsyłam do tej strony
  • odsyłam tutaj
  • odwiedź
  • odwiedź stronę
  • odwiedź ten link
  • oficjalne źródło
  • opublikowany tutaj
  • oryginalna strona
  • pełen artykuł
  • pełen raport
  • po przejściu na stronę
  • Podobne strony
  • polecam przeczytać
  • polecana strona
  • polecany artykuł
  • polubiłem to
  • pomocne wskazówki
  • pomocne źródła
  • prosto z tego źródła
  • przeniesiony tutaj
  • przenieś się tu
  • przenieś się tutaj
  • serdecznie zapraszam
  • spójrz na to
  • sprawdź
  • sprawdź moją stronę
  • sprawdź moje źródło
  • sprawdź mój blog
  • sprawdź to
  • sprawdź tutaj
  • tutaj
  • więcej
  • więcej info
  • więcej informacji
  • więcej o autorze
  • więcej pomocnych rad na stronie
  • więcej pomocnych wskazówek
  • więcej porad tutaj
  • więcej wskazówek
  • więcej…
  • z tego źródła
  • zapraszam do lektury
  • znajdziesz to na stronie
  • znajdź to
  • znajdź tutaj
  • zobacz
  • zobacz co znalazłem
  • zobacz fakty
  • zobacz stronę
  • zobacz ten link
  • zobacz więcej
  • zobaczysz tutaj
  • źródło artykułu

W zdaniu: "Przejdź tutaj, jeśli szukasz informacji, jaki to jest wartościowy content" - "Przejdź tutaj" to ogólny tekst zakotwiczenia.

 

Linki bezpośrednie

Linki bezpośrednie są to linki używające surowy adres URL

Przykłady :

 

Anchor text - noText

Analizując profil linków bardzo często widzimy linki z anchorem "noText".

Są to linki w postaci banerów, obrazków, zdjęć  z zewnętrznych serwisów nie posiadające opisu ALT.

Linki LSI

"Latent Semantic Indexing"  w dużym skrócie oznacza odmiany głównego słowa kluczowego. Innymi słowy, LSI pomaga wyszukiwarkom w identyfikowaniu powiązanych słów kluczowych i przetwarzaniu synonimów w celu zapewnienia dokładniejszych wyników wyszukiwania.

Przykład LSI dla słowa "łóżka":


Czyli linki  LSI będą wyglądały następująco: 

  • łoża drewniane do sypialni
  • łóżka z drewna bukowego
  • łóżka sypialniane drewniane
  • nowoczesne łóżka drewniane do sypialni
  • drewniana sypialnia
  • meble do sypialni

Exact Match Anchors Text

Anchor text z dopasowaniem ścisłym ma te same słowa kluczowe, które są wyróżnione jako docelowe słowo kluczowe strony internetowej. Takie linki mają moc podnoszenia strony w wynikach organicznych Google, ale również narażają stronę na karę Pingwina.

Przykład: 

Podsumowanie

Poniżej podaję kilka różnych przykładów treści, których użyłbym do celów budowania linków dla tego artykułu: