Wpływ na widoczność w Google, a także na CTR w wynikach wyszukiwania ma wiele czynników. Optymalizacja strony pod wymagania algorytmu powinna obejmować również adresy URL. Nie mogą one stanowić ciągu przypadkowych znaków, lecz dawać konkretny przekaz, pewną informację. O czym powinieneś pamiętać, aby Twoje adresy URL były zgodne z wymaganiami Google?
URL to skrót od Uniform Resource Locator, a jest to ujednolicony format adresowania i identyfikowania zasobów internetu. Składać się może z kilku elementów. Dzięki niemu można wysłać innej osobie adres danego zasobu w sieci, a ta, po kliknięciu tego odnośnika, trafi właśnie do tego materiału. Choć z pozoru może się wydawać, że budowa adresu URL jest stosunkowo prosta, to w praktyce tak nie jest, gdyż może się w nim znajdować wiele elementów. Podstawowa jego wersja to np. https://xann.pl/. I taki adres zawiera:
To jednak tylko adres strony głównej. Tymczasem adres URL może się składać również z elementów, które wskazują na podstronę. I wtedy np.:
Inne elementy, które mogą się pojawić w adresie URL:
Możliwości jest dużo więcej i prawdopodobnie spotkałeś się z większością tych URL-i. Przejdźmy do kwestii kluczowej, czyli optymalizacji adresów pod SEO i jednocześnie pod użytkowników. O czym powinieneś pamiętać?
Prawdopodobnie w dalszym ciągu zdarza Ci się spotykać w sieci witryny, w których adres podstrony składa się z ciągu przypadkowych znaków. Klikasz URL, ale nie wiesz, co tam się znajduje. To samo dotyczy wyników wyszukiwania – na liście rezultatów widzisz różne strony, teoretycznie tytuł pokazuje, że to treść, której szukasz, ale adres URL na to nie wskazuje. To już jest czynnik, który ma wpływ na CTR i powoduje, że internauta może zignorować Twoją witrynę – kliknie inną stronę w wynikach. Dlatego powinieneś stawiać na przyjazne adresy URL. Co to oznacza? O czym warto szczególnie pamiętać w przypadku tego elementu Twojej strony?
Jak już wiesz, jeśli adres witryny zaczyna się do https://, to oznacza, że połączenie pomiędzy stroną a użytkownikiem jest szyfrowane. To krok niezbędny. Korzystanie z tego rozwiązania od lat jest czynnikiem rankingowym, ale zainteresowanie nim szczególnie nasiliło się w momencie, kiedy przeglądarka Chrome zaczęła oznaczać witryny z http:// jako niezabezpieczone. Według danych w3techs.com obecnie z szyfrowanego połączenia korzysta blisko 80 proc. serwisów.
Źródło: https://w3techs.com/technologies/details/ce-httpsdefault
Najczęściej treść w adresie URL zależy od tytułu danej podstrony – tak to wygląda np. w systemie WordPress. Jeśli okazuje się, że w danym przypadku jest on bardzo długi, to skróć URL. W WP opcję edycji znajdziesz pod tytułem danego wpisu – przy jego edycji.
Tylko po co masz stosować krótkie adresy URL? Choćby dlatego, że długie są skracane przez Google. Zerknij:
Ponadto Backlinko wykazało, że większość adresów URL, które znajdują się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, ma od 40 do 100 zzs. Natomiast średnia wynosi 66 zzs.
Źródło: https://backlinko.com/search-engine-ranking
Zauważyłeś, jak w ostatnich latach spadł CTR w wynikach wyszukiwania? Istnieje wiele sposobów na poprawienie wyniku, a o jednym z nich już mogłeś przeczytać w tym artykule. W adresie URL możesz użyć piktogramów, czyli kolorowych ikonek, które skutecznie zwracają uwagę odbiorców. Niestety, ale bez względu na to, z jakich skorzystasz, nie ma pewności, że Google wyświetli je w wynikach wyszukiwania. To wyszukiwarka ocenia, czy w danym przypadku jej dodanie będzie spójne z intencjami internauty. Jakich emoji użyć? Na początek wypróbuj te, które mają najwyższy wskaźnik CTR.
Źródło: https://medium.com/@optimistics/why-you-need-to-use-emojis-in-your-seo-strategy-e0c8dc4bd499
Internauta, który szuka danego materiału, oczekuje, że treść będzie aktualna. Jeśli zobaczy w wynikach wyszukiwania treści z datą w adresie URL, to prawdopodobnie, mając kilka do wyboru, kliknie ten najnowszy. Dlatego powinieneś zastanowić się, czy w danym przypadku dodanie daty jest dobrym rozwiązaniem. Z drugiej strony nie może być tak, że internauta kliknie, zapozna się z treścią i skorzysta z niej, a okaże się, że ta jest od lat nieaktualna. Jeśli nie zamierzasz aktualizować contentu, a jest to tematyka, w której wciąż zachodzą zmiany, to jednak umieść datę w URL-u. Nie powinieneś wprowadzać odbiorcy w błąd.
Jeśli w adresie URL wpisu ma się znaleźć kilka słów, to rozdziel je za pomocą łącznika, a nie podkreślnikiem. Czyli niech to będzie np. /twój-artykul/ zamiast /twój_artykul/. Poza tym używaj wyłącznie małych liter, nie korzystaj z polskich znaków diakrytycznych. Ogólnie korzystaj ze znaków „bezpiecznych”, tzn. takich, które nie spowodują, że np. przeglądarka może nie wczytać prawidłowo danego adresu URL. Na poniższym screenie widzisz te bezpieczne (safe) i niebezpieczne (unsafe).
Źródło: https://perishablepress.com/stop-using-unsafe-characters-in-urls/
URL jest ważnym elementem Twojej strony i jednym z czynników, które mają wpływ na jej widoczność. Stosuj wyłącznie przyjazne adresy, które sugerują, co internauta znajdzie w witrynie. Przetestuj emoji – być może w Twojej działalności one znakomicie się sprawdzą?
https://www.senuto.com/pl/blog/url-a-seo-jak-tworzyc-poprawne-adresy/#gref
Jakie są aktualne wymiary grafik (2022) na Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, YouTube, Pinterest, TikTok, Snapchat
Jak utworzyć i wykorzystać mapę strony?
Disavow Tool – czy działa? Jak z tego skorzystać?
Jak szybko zwiększyć liczbę odwiedzin w sklepie internetowym dzięki SEO?
TOP 15 najważniejszych narzędzi dla SEO
Jak zwiększyć rentowność kampanii Google Ads?
Jak zmniejszyć odsetek porzuconych koszyków w sklepie internetowym?
Jak korzystać z tagów UTM? Co to jest?
Adres URL a SEO
Ile kosztuje audyt sklepu internetowego i strony internetowej?
Optymalizacja linkowania wewnętrznego w sklepie internetowym
Poradnik SEO YouTube dotyczący wskazówek i narzędzi do pozycjonowania video
Najczęstsze błędy w kampaniach Google Ads