Jak zwiększyć CTR w Google Search Console?

  • Share

Jak zwiększyć CTR w Google Search Console ?Przeglądając wyniki wyszukiwania Google, widzisz w nich nie tylko rezultaty tekstowe, ale również zdjęcia, filmy, przeróżne informacje, gwiazdki i inne elementy, których obecność nie jest bez znaczenia. Jeśli prowadzisz kampanię SEO, to powinno Ci zależeć na tym, aby nie tylko osiągnąć jak najwyższe pozycje na kluczowe zapytania, ale również maksymalizować liczbę uzyskiwanych przekierowań. To możesz osiągnąć poprzez działania mające na celu zwiększenie CTR. Jakie?

CTR w Google Search Console – jak go poprawić?

CTR, czyli click-through-rate, to współczynnik klikalności. Wynik dla Twojej strony i poszczególnych zapytań, po których trafiają na nią internauci, możesz łatwo sprawdzić w Google Search Console. Po zalogowaniu się do GSC wybierz zakładkę Skuteczność, a następnie kliknij pozycję Średni CTR.

Wtedy na liście zapytań, po wysłaniu których internauci trafili na Twoją stronę, zobaczysz dodatkową kolumnę – z wynikiem pod względem CTR. Na tej podstawie możesz zająć się analizą wyników. Sprawdź, jakie podstrony osiągają najwyższy CTR przy danej pozycji, a jakie najniższy. Zerknij na to, co pojawia się w przypadku Twoich konkurentów w SERP-ach i podejmij działania zmierzające do poprawy wyników. Niektóre rezultaty rzucają się w oczy zdecydowanie bardziej niż ten z Twojej strony? To oznacza, że warto zareagować i zoptymalizować stronę.  

Tylko ile w zasadzie powinno wynosić dobre CTR? Zerknij na wykres. Widzisz na nim średnią wartość tego współczynnika w zależności od pozycji. To już jest jakaś informacja – jeśli Twoje wyniki są o wiele gorsze, to znaczy, że powinieneś działać. Jednak nawet, jeśli są lepsze, to nie oznacza, że nie możesz nic zrobić, aby poprawić CTR. W prawie każdym przypadku da się coś zmienić, ale kolejne kroki wymagają obserwowania, jakie rezultaty osiągasz dzięki tym modyfikacjom. Przejdźmy zatem do sposobów na poprawienie tego wskaźnika.

Źródło: https://backlinko.com/hub/seo/visibility

Skorzystaj z emoji

Emoji w Google ma już dosyć długą historię. W pewnym momencie ta wyszukiwarka przestała je wyświetlać w wynikach, później do nich wróciła, ale na innych zasadach. To, że wykorzystasz na swojej stronie takie piktogramy, nie oznacza, że one na pewno wyświetlą się w SERP-ach. To algorytm oceni, czy w danym przypadku jest to dobre rozwiązanie. Jak wyglądają wyniki wzbogacone o ten element? Następująco:

Bezdyskusyjnie zwracają one uwagę, ale musisz uważać – jeśli przesadzisz z ich liczbą, to efekt może być odwrotny do oczekiwanego. Emoji mają zastosowanie w meta title i description, w tekście na stronie, a nawet w adresie URL, co widać na powyższym przykładzie. Które zastosować, aby zoptymalizować CTR? W poniższej tabeli znalazła się lista najpopularniejszych emoji, takich, które zwiększają zaangażowanie i tych, które najlepiej wpływają na poprawienie CTR. Czy to uniwersalne rozwiązania? Nie – tylko testy dadzą Ci odpowiedź, jakie piktogramy przyniosły najlepszy rezultat w Twoim przypadku.

Źródło: https://medium.com/@optimistics/why-you-need-to-use-emojis-in-your-seo-strategy-e0c8dc4bd499

Dodaj menu w artykule, aby uzyskać dodatkowe sitelinki w Google

Z pewnością często spotykasz się w artykułach w sieci ze spisem treści, dzięki któremu możesz łatwo dotrzeć do poszczególnych nagłówków w artykule. Jest to szczególnie cenne dla użytkowników urządzeń mobilnych, którzy nie muszą scrollować strony w nieskończoność – jedno kliknięcie wystarczy, aby natychmiast przenieśli się do interesującego ich fragmentu tekstu. Prowadzący strony dodają taki spis treści nie tylko z tego powodu. Otóż jest to prosty sposób na uzyskanie w wynikach wyszukiwania dodatkowych sitelinków, które pojawiają się pod rezultatem z Twojej strony. Efekt jest np. taki:

Po kliknięciu w taki sitelink w Google automatycznie przenosisz się do danej części artykułu – najczęściej do konkretnego nagłówka, zatem to bardzo wygodne rozwiązanie dla użytkownika. Co więcej, możesz monitorować w Google Search Console, czy internauci klikają te linki. Żeby to zrobić, wejdź w GSC do zakładki Skuteczność. Następnie kliknij Nowa, a dalej – strona. Dodaj tam adres takiej podstrony Twojego serwisu, dla której wyświetlają się stelinki w Google. 

Następnie kliknij zakładkę „Strony”, a zobaczysz m.in. listę najczęściej klikanych sitelinków. 

Rich snippets

Wyniki wyszukiwania pochodzące ze sklepów WWW często są wzbogacone o niestandardowe dane. Może to być cena produktu, stan magazynowy, średnia ocena, gwiazdki i inne elementy. Jest to efekt wdrożenia na stronie danych strukturalnych. Wprowadzenie tego rozwiązania na Twojej witrynie nie wymaga wiedzy programistycznej – do wszystkich popularnych systemów CMS dostępne są pluginy, za pomocą których wdrożysz różne elementy dosłownie kilkoma kliknięciami myszy. Dzięki temu wynik wyszukiwania z Twojej strony będzie zajmować więcej miejsca i rzucać się w oczy, a tym samym – może się przełożyć na wyższy CTR.

Dodaj FAQPage

W wielu przypadkach na końcu artykułów lub różnych opisów możesz znaleźć najczęściej zadawane pytania wraz z odpowiedziami na nie. Jeśli zostały one odpowiednio wdrożone, to te pytania i odpowiedzi mogą się pojawić w wynikach wyszukiwania. Jak osiągnąć taki efekt? Możliwości są różne. Możesz skorzystać z pluginu albo z generatora, np. z tego: https://saijogeorge.com/json-ld-schema-generator/faq/. Wystarczy, że dodasz pytania oraz odpowiedzi, a następnie skopiujesz wygenerowany kod i wkleisz na stronę. Następnie za pomocą tego narzędzia od Google możesz przetestować, czy wprowadzane dane są rozpoznawane. 

Optymalizuj title

Tytuł strony jest jednym z ważnych czynników rankingowych, ale ma również wpływ na CTR. Powinieneś się starać tak optymalizować ten element, aby przyciągał uwagę, a także jak najlepiej opisywał to, co znajduje się na danej stronie. Obecnie większość tytułów jest zmieniana przez Google – algorytm modyfikuje je tak, aby lepiej opisywały zawartość strony. Efekt niestety w wielu przypadkach jest bardzo daleki od atrakcyjnego dla użytkownika. Dlatego staraj się minimalizować ryzyko tego, że title SEO zostanie zmieniony przez Google. Aby to osiągnąć, próbuj tworzyć krótkie title, które nie zajmuje więcej niż 600 px. Nie powtarzaj w nim tych samych słów, nie upychaj fraz kluczowych i nie stosuj schematycznych tytułów, których część jest zawsze taka sama, a zmienia się np. tylko jedno słowo. 

Nawet to nie daje Ci gwarancji, że Google wyświetli oczekiwane title. Powinieneś jednak próbować tak je optymalizować, aby pokazywały się w SERP-ach w oczekiwanej przez Ciebie wersji. 

Korzystaj ze zdjęć we wpisach

Grafika nie tylko przyciąga uwagę, ale jest również elementem, który może pojawić się w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj, że klienci w wielu branżach poszukiwania zaczynają od Google Grafika – jeśli chcesz do nich dotrzeć, to powinieneś mieć na stronie odpowiednio zoptymalizowane zdjęcia. Natomiast obrazek może się również pojawiać w wynikach wyszukiwania – np. w informacjach o fragmentach z odpowiedzią.

Monitoruj efekty działań

Podjąłeś pewne kroki zmierzające do podwyższenia CTR? Zatem sprawdź, czy aby na pewno wdrożone działania przyniosły efekt. W Google Search Console masz możliwość porównania, jak zmieniły się poszczególne wyniki Twojej strony w różnych okresach. Zatem kliknij Data, a następnie Porównanie i wybierz, z jakiego okresu dane chcesz porównać.

Czy podjęte kroki przyniosły poprawę? Jak zmienił się CTR? Nie zapominaj również o zwróceniu uwagi na średnią pozycję. Jeśli w analizowanym okresie się pogorszyła, to trudno oczekiwać, aby nastąpił znaczący wzrost wskaźnika klikalności. 

Poniżej wykresu, który obrazuje zmiany, znajdziesz również szczegółowe dane dotyczące poszczególnych fraz, więc możesz analizować zmiany, które udało się osiągnąć w przypadku konkretnych adresów URL. W kolejnym okresie możesz podjąć następne kroki prowadzące do zwiększenia CTR. Następnie porównaj, kiedy rezultat był najlepszy.

Zwiększanie CTR w Google – podsumowanie

Aby zwiększyć wskaźnik klikalności, możesz podjąć przeróżne kroki, ale to Google decyduje, co się pojawi w wynikach wyszukiwania. Nie oczekuj, że w przypadku Twojego wyniku będą to jednocześnie sitelinki, emoji i na dokładkę pytania z FAQ. Nie zmienia to jednak faktu, że powinieneś testować różne pomysły oraz analizować, jakie przynosi to wyniki. 

 

Zobacz również: 

Nasza oferta: