Anchor text, tzw. kotwica, jest to klikalny tekst w hiperłączu znajdującym się pomiędzy otwierającym i zamykającym znacznikiem HTML tagu < a > . Przykład anchor tekstu w kodzie HTML:
Tak długo jak ważne będą back linki, anchor text będzie miał przeważające znaczenie w SEO. Przed aktualizacją algorytmu Penguin w 2012 r., anchor text był jednym z najważniejszych czynników rankingowych wg Google. Teraz jest to jeden z lepszych sposobów, w jaki Google może penalizować spam i nadmierną optymalizację.
Czy to oznacza, że anchor text staje się bez znaczenia? Wręcz przeciwnie, jest nadal jednym z najważniejszych czynników rankingowych, ale ważne jest, w jaki sposób się go używa.
Pierwsza aktualizacja Penguin w 2012r zmieniła strategię Link Buildingu na zawsze. Penguin karał każdą stronę, której strategia link buldingu opierała się tylko na frazach z anchor text, co wskazywało, że serwis buduje sztuczne back linki. Zwykła strona internetowa nie powinna zawierać 100% linków zwrotnych z anchor text "odżywki na masę".
Ważne jest, żeby zrozumieć, w jaki sposób Penguin analizuje back linki i jak określa, czy witryna powinna być karana, czy nie.
Teraz będzie odrobina magii, algorytm analizuje profil linków serwisu i porównuje go z optymalizacją słów kluczowych na serwisie. Jeśli treść na stronie jest zoptymalizowana pod kątem "odżywki na masę", a 100% twoich back linków to "odżywki na masę", na bank otrzymasz karę.
Dzieje się tak dlatego, że algorytm Google widzi, że:
Anchor text ścisłego dopasowania + bogata w słowa kluczowe optymalizacja = kara algorytmu pingwina
Wbrew pozorom sposób jest bardzo prosty, należy mieć naturalny profil linków lub tworzyć back linki symulujące naturalny sposób linkowania do strony.
Żeby zrozumieć, jaki to jest naturalny profil linków, trzeba poznać, jakie są rodzaje linków.
Kotwice brandingowe (markowe) to linki, które wykorzystują markę.
Przykład : "Na szkoleniu Xann SEM możesz nauczyć się optymalizacji pod kątem wyszukiwarek".
Markowe linki są najbezpieczniejszym typem tekstu zakotwiczenia, jeśli masz markową domenę. Jeśli masz domenę dopasowania dokładnego, nie są one zbyt bezpieczne. Wyjaśnię to bardziej w dalszej części. Aby zobaczyć moc "markowych" kotwic, wystarczy spojrzeć na profil linków dużej marki.
Linki "ogólne" to zazwyczaj wezwania do działania (CTA), takie jak:
W zdaniu: "Przejdź tutaj, jeśli szukasz informacji, jaki to jest wartościowy content" - "Przejdź tutaj" to ogólny tekst zakotwiczenia.
Linki bezpośrednie są to linki używające surowy adres URL
Przykłady :
Analizując profil linków bardzo często widzimy linki z anchorem "noText".
Są to linki w postaci banerów, obrazków, zdjęć z zewnętrznych serwisów nie posiadające opisu ALT.
"Latent Semantic Indexing" w dużym skrócie oznacza odmiany głównego słowa kluczowego. Innymi słowy, LSI pomaga wyszukiwarkom w identyfikowaniu powiązanych słów kluczowych i przetwarzaniu synonimów w celu zapewnienia dokładniejszych wyników wyszukiwania.
Przykład LSI dla słowa "łóżka":
Czyli linki LSI będą wyglądały następująco:
Anchor text z dopasowaniem ścisłym ma te same słowa kluczowe, które są wyróżnione jako docelowe słowo kluczowe strony internetowej. Takie linki mają moc podnoszenia strony w wynikach organicznych Google, ale również narażają stronę na karę Pingwina.
Przykład:
Poniżej podaję kilka różnych przykładów treści, których użyłbym do celów budowania linków dla tego artykułu: