Rich content – co to jest i dlaczego warto go mieć w sklepie?

  • Share

Klienci w sieci są coraz bardziej wymagający, a ponadto przyzwyczają się do tego, że sklepy WWW, w których zamawiają produkty są dopracowane, rozwijane, zapewniają mnóstwo funkcji, które ułatwiają korzystanie z nich. Jednym z elementów, którego nie powinno zabraknąć w Twojej witrynie, jeśli chcesz osiągnąć sukces, jest rich content. Co to oznacza, co daje i jak do tego podejść?

Rich content – co to jest?

Rich content to bogata treść, ale co należy przez to rozumieć? Otóż mowa jest o atrakcyjnej karcie produktu, która zainteresuje internautę. To alternatywa dla zwyczajnego opisu z wymienionymi parametrami i niskiej jakości zdjęciami. Takie podejście oczywiście nie jest nowością – budowanie ciekawej karty produktu w przypadku popularnych sklepów jest od dawna normą. Fragment takiego opisu widać poniżej. 

Źródło: https://www.mediaexpert.pl/agd/pralki-i-suszarki/pralki/pralka-bosch-wan282mspl

Uwagę internauty można przykuć na różne sposoby. I tak na kartach produktowych znajdziesz infografiki, tabele porównawcze, filmy, wysokiej jakości zdjęcia. Zatem w takim przypadku odbiorca uzyska pełną informację na temat artykułu, zobaczy, jak wygląda on z różnych stron, będzie w stanie porównać go z innymi propozycjami i podjąć świadomą decyzję. Poza kwestią zachęcenia internauty do zakupu bogate karty produktowe mają też inny cel. Otóż, jeśli klient doskonale pozna dany artykuł przed zakupem, będzie świadomy jego wyglądu, parametrów, możliwości, to mniejsze jest prawdopodobieństwo, że zdecyduje się na zwrot towaru. Tym samym można zmniejszyć liczbę odstąpień od umowy. 

Źródło: https://www.soocial.com/ecommerce-return-statistics/

Wskaźnik zwrotów uzależniony jest od branży i najwyższy jest w przypadku odzieży i obuwia. Najniższy zaś według wyników badania pokazanych na powyższym screenie dla rzeczy przeznaczonych dla zwierząt. 

Jednym z pierwszych dużych graczy, który wprowadził w swojej witrynie rozbudowane opisy produktów był Amazon. Przygotowano zestaw wytycznych, na podstawie których sprzedawcy mieli tworzyć content dla swoich artykułów. Choć jest to działanie czasochłonne i przygotowanie materiałów wymaga zaangażowania, poświęcenia i wsparcia specjalistów, to zdecydowanie warto się go podjąć. 

Istnieje wiele sposobów na budowanie atrakcyjnych kart produktowych, chociaż najczęściej napotkasz w nich na dokładnie te same elementy. Wnioski mogą się nasuwać same: skoro wszystkie rozbudowane sklepy decydują się na takie działania, to zapewne są one skuteczne i sam też powinieneś podjąć taki krok. Co zatem należy wdrożyć?

Co składa się na rich content?

Content, który jest ciekawy dla internauty, to z pewnością nie taki, który jest wyłącznie ścianą tekstu. Zainteresowany ma się jak najwięcej dowiedzieć na temat oferty, powinna być ona atrakcyjnie zaprezentowana. Taki efekt możesz uzyskać poprzez zastosowanie elementów, takich jak:

  • Porównanie produktów – tabela zawierająca parametry różnych artykułów umożliwia łatwe zauważenie różnic pomiędzy tymi rozwiązaniami. Wprawdzie często sklepy dają możliwość dodania różnych rzeczy do porównania, które jest automatycznie generowane, ale w przypadku, gdy znajduje się ono na karcie produktu, skorzysta z niego więcej internautów. To jest również jeden ze sposobów na zwiększenie wartości zamówienia klienta, który widzi, że wydanie większej kwoty da mu produkt o lepszych parametrach i oczekiwanych możliwościach. 

Źródło: https://www.mediaexpert.pl/dom-i-ogrod/grille/grille-gazowe/grill-gazowy-grill-chef-xxl-trendy-us-4-1-z-zeliwem

  • Zdjęcia – nie wystarczy jedna fotka, na której widać produkt. Należy zaprezentować różne ujęcia, poszczególne części artykułu pokazać z bliska, a dobrym rozwiązaniem jest również sfotografowanie danej rzeczy w warunkach, w jakich będzie użytkowana. 

Źródło: https://www.neonet.pl/lodowki-i-zamrazarki/beko-rcna406e40zxbn.html?snrai_campaign=0JrI8xbAQRqJ

  • Video – prezentować powinno, jak korzystać z produktu i jego wszystkich funkcji. Może to być recenzja danego artykułu. Wielu internautów nie lubi czytać instrukcji i zdecydowanie łatwiej przychodzi im oglądanie filmików. Taki przekaz ma wiele zalet – jest atrakcyjny, a poza tym można w krótkim materiale zawrzeć wiele informacji. Ponadto dla odbiorców cenne jest to, że zobaczą efekt uzyskany dzięki urządzeniu, a nie tylko będą o nim czytać.

Źródło: https://www.x-kom.pl/p/566366-smartfon-telefon-xiaomi-redmi-note-9-pro-6-64gb-grey.html

  • Ikony z najważniejszymi zaletami produktów – prezentacja w jednym miejscu wszystkich kluczowych cech artykułu sprawi, że internauta nie będzie musiał ich wyszukiwać w długim opisie. Warto, aby te informacje nie tylko były zaprezentowane w sposób ciekawy wizualnie, ale i oczywisty dla odbiorcy. Nie powinien on zastanawiać się, co ukrywa się pod daną ikoną. 

Źródło: https://www.euro.com.pl/ekspresy-cisnieniowe/siemens-eq-6-plus-s700-te657319rw.bhtml

  • Atrakcyjne opisy – treść powinna być podzielona zachęcającymi do przeczytania poszczególnych części nagłówkami. Najważniejsze informacje w contencie warto wyboldować. Dobrym krokiem jest korzystanie z wypunktowań – to forma bardzo przystępna dla odbiorców. Natomiast złym zwyczajem są bloki tekstu – kilka zdań pisanych ciągiem to maksimum. Opis to treść, w której możesz, a nawet powinieneś umieścić linki wewnętrzne, np. do innych modeli hulajnóg albo poradników, które wyjaśniają zagadnienia podjęte w tym materiale.

Źródło: https://www.mediaexpert.pl/rowery/hulajnogi/hulajnogi-elektryczne/hulajnoga-elektryczna-xiaomi-mi-essential-czarny-1

  • Opisy techniczne z wyjaśnieniem pojęć – jaką korzyść odniesie czytelnik z zapoznania się z parametrami produktu, skoro nie będzie on wiedział, co tak naprawdę one oznaczają? Oczywiście każde pojęcie znaleźć można w sieci, ale przecież wtedy internauta może zrezygnować z zakupu i trafić do innego sklepu, który rozwieje wszelkie niewiadome. Warto, aby w witrynie znajdowały się opisy wszystkich cech artykułu. Ewentualnie takie informacje mogą się wyświetlać w chmurce, otwierającej się po kliknięciu odnośnika. 

Źródło: https://www.euro.com.pl/ekspresy-cisnieniowe/sencor-ses-8020np.bhtml

  • Opinie na temat produktów – dla internauty to również jest element opisu, a może nawet punkt najważniejszy. Po zapoznaniu się z teorią klient chciałby wiedzieć, czy rzeczywiście dany artykuł spełnia oczekiwania odbiorców. Idealnie, jeśli od razu znajdzie pod informacjami recenzje osób, które rzeczywiście kupiły konkretną rzecz. Powinno być wyraźnie podkreślone, w przypadku których opinii użytkownik potwierdził, że dokonał takiego zakupu. 

Źródło: https://www.mediaexpert.pl/rowery/hulajnogi/hulajnogi-elektryczne/hulajnoga-elektryczna-xiaomi-mi-essential-czarny-1

Korzyści ze wdrożenia w sklepie rich content

Trudno doszukiwać się wad postawienia w e-commerce na rich content, natomiast należy wspomnieć o czasochłonności tych działań. Przygotowanie unikatowych treści, dodanie wszystkich materiałów i poukładanie ich wymaga poświęcenia czasu, ale warto to zrobić. Oto korzyści, które wynikają z takich prac:

  • Ułatwienie internaucie podjęcia decyzji zakupowej – wszystkie parametry, zdjęcia i video znajdzie on na jednej karcie produktowej, więc nie będzie musiał wyszukiwać tych danych w sieci. Jeśli na dokładkę otrzyma opinie od prawdziwych klientów, to otrzyma wszystko, czego może potrzebować do pojęcia decyzji.
  • Zaprezentowanie atutów danego produktu.
  • Budowanie pozytywnego wizerunku – taka prezentacja oferty zapewne zapadnie w pamięć.
  • Wyróżnienie się na tle konkurencji – jeśli firmy z Twojej branży nie postawiły jeszcze na rich content, to nie czekaj na nie, tylko zrób to jako pierwszy!

Rich content – podsumowanie

Wdrożenie w sklepie bogatych stron produktowych to zdecydowanie słuszny krok, bez względu na to, w jakiej branży działasz i jak dużą masz konkurencję. Jeśli zastanawiasz się, czy postawienie na rich content ma sens, to przemyśl, jak sam podchodzisz do zakupów w sieci. Bardziej zainteresujesz się stroną rozbudowaną o zdjęcia i dodatkowe informacje czy witryną, w której znajdziesz tylko parametry produktu? Z pewnością w zdecydowanej większości przypadków wybierzesz tę pierwszą opcję. Dlatego – nie zastanawiaj się!