Prawidłowy wybór fraz pod pozycjonowanie jest kluczowy w osiągnięciu sukcesu w wynikach organicznych. Niestety bardzo często zdarza się, że firmy skupiają się na frazach albo za trudnych na dany budżet, albo na frazach nieprzynoszących ruchu lub przynoszących ruch mało wartościowy.
Analiza konkurencji powinna być podstawą wszystkich działań marketingowych – nie inaczej jest w przypadku tworzenia kampanii pod pozycjonowanie. Dlaczego to takie ważne?
Po pierwsze analiza konkurencji pozwala ocenić, jak trudno będzie wypozycjonować daną frazę. Po drugie, jest świetnym źródłem fraz, które możemy wykorzystać w naszych działaniach.
Ocena efektów w pozycjonowaniu to wbrew pozorom nie tylko obserwowanie zmieniających się pozycji fraz w monitoringu, a przede wszystkim analiza wartości ruchu pozyskiwanego z wyników organicznych. Co to oznacza w praktyce? Mówiąc najprościej, żeby prawidłowo ocenić to, czy dana fraza przynosi wartościowy ruch na stronie, musimy skupić się przede wszystkim na analizie konwersji, a niekoniecznie na samych pozycjach.
Niestety niekorzystnie skonstruowane z punktu widzenia klienta umowy to bolączka branży SEO/SEM. Na co uważać? W umowie zawsze powinien znaleźć się szczegółowy zakres działań (firm, które tego nie robią lub zasłaniają się tajemnicą branżową czy innym know-how, lepiej unikać). Radzimy także zwracać uwagę na okres wypowiedzenia i kary za rozwiązanie współpracy przed terminem.
Żadna firma, choćby była najlepsza, nie może dać gwarancji na pozycjonowanie, bo algorytm (a raczej algorytmy) Google nie tylko jest objęty tajemnicą, ale także nieustannie się zmienia. Jeśli jakaś firma, daje gwarancje na TOP3 w tydzień to albo, mówiąc delikatnie, nagina rzeczywistość, albo będzie pozycjonować frazy ze znikomą konkurencją, które nie przyniosą wartościowego ruchu na stronę.
Pozycjonowanie nie jest tanią usługą – a raczej już nie jest, wszystko dzięki zmianom w algorytmach Google. Wszystkie firmy, które składają obietnice na osiągnięcie wysokich wyników na wysokokonkurencyjne frazy ogólnopolskie przy mikroskopijnych budżetach, mówiąc już mało delikatnie, kłamią. W pozycjonowaniu nie ma cudów, TOP3 osiąga się ogromem pracy – i to ludzi z bardzo różnych działów. Czasy, kiedy całą pracę mógł wykonać automat, już dawno minęły, a przy pozycjonowaniu pracuje rzesza ludzi: od copywriterów i specjalistów od linkbuildingu, przez analityków internetowych, aż po specjalistów od technicznego SEO, web developerów i programistów. Co to oznacza? Dobre pozycjonowanie po prostu nie może być tanie.