Co to jest: PageRank

PageRank jest to metoda nadawania indeksowanym stronom internetowym określonej wartości liczbowej w skali od 0 do 10, oznaczającej ich jakość. W obecnej chwili Google już nie wyświetla publicznie "zielonego paska" 

zielony pasek page rank

PageRank jest rozwinięciem znanej od dawana heurystyki, wedle której jakość tekstu jest proporcjonalna do liczby tekstów na niego się powołujących. Innymi słowy: jeśli na dany artykuł powołuje się strona, na którą powołują się inne artykuły, ma to większe znaczenie, niż gdy na ten sam artykuł nie ma linków lub powołuje się mało popularna strona. Stąd też tak mocne jest pozycjonowanie przez piramidę

Na tej metodzie w 1998 roku został oparty algorytm wyszukiwarki Google, który do dziś jest ściśle strzeżoną tajemnicą.  Zatem czy główny algorytm na jakim opiera się Google może zostać "olany" i zapomniany?  Są wysnuwane na ten temat różne tezy (10 Signs Google PageRank is Dead…to Non-Googlers)

O ile można się zgodzić ze stwierdzeniem, że Google nie chce pokazywać PR z powodu  handlu linkami, gdyż cały rynek opierał się swego czasu tylko i wyłącznie na  PR, o tyle nie do końca udało im się ukrócić ten proceder. Co prawda na pewien czas brak aktualizacji PR utrudnił sprzedaż "mocnych" linków na rynku i do dziś są nabywcy, którzy z powodu swojej niewiedzy właśnie pod tym kątem kupują linki - np. na Allegro, ale trzeba jasno powiedzieć, że znawcy tematu już inaczej i po zupełnie innych parametrach oceniają wartość linka (ahrefts, majestic).