Kampania AdWords na czym polega i jak działa?

  • Share

Jak działa Google Ads?

Google Ads wyświetla Twoją reklamę potencjalnym klientom lub zainteresowanym produktem lub usługą odbiorcom. Reklamodawcy licytują wyszukiwane hasła lub słowa kluczowe, a zwycięzcy tej oferty są umieszczani na górze stron wyników wyszukiwania, na filmach w YouTube lub na odpowiednich stronach internetowych, w zależności od wybranego rodzaju kampanii reklamowej.

Czynniki wpływające na jakość i efekt reklamy czyli AdRank i Wynik Jakości.

Wynik Jakości i kwota oferty są czynnikami określającymi i wpływającymi na Twój AdRank oraz położenie reklam. Pamiętaj, że Wynik Jakości zależy od poziomu i trafności reklamy, a Google mierzy, na podstawie kliknięć w reklamę Twój CTR. Zależy on od tego, jak dobrze Twoja reklama pasuje do intencji wyszukiwarki. A możesz to wywnioskować z trzech obszarów:

  1. Trafność Twoich słów kluczowych
     
  2. Jeśli tekst reklamy i wezwanie do działania spełniają oczekiwania wyszukiwarki na podstawie wyszukiwania
     
  3. UX strony docelowej

QS to miejsce, na którym powinieneś skupić większość uwagi przy pierwszej konfiguracji kampanii reklamowej Google oraz przed zwiększeniem stawki. Im wyższy QS, tym niższe będą koszty akwizycji i lepsze miejsce docelowe.

Typy kampanii reklamowych: wyszukiwanie, wyświetlanie i wideo

Możesz wybrać jeden z trzech typów kampanii w Google Ads: wyszukiwanie w wynikach organicznych, Display Ads lub wideoOmówmy optymalne zastosowania dla każdego z nich i dlaczego musisz wybrać jedno z nich.

Wyszukiwanie w wynikach organicznych

Reklamy w wyszukiwarce to reklamy tekstowe wyświetlane na stronach wyników Google. Na przykład wyszukiwanie na frazę „wózek spacerowy” zwraca sponsorowane wyniki lub reklamy, takie jak te:

Zaletą reklam w wyszukiwarce jest to, że wyświetlasz swoją reklamę w miejscu, w którym większość wyszukiwarek najpierw szuka informacji. Google wyświetla Twoją reklamę w tym samym formacie, co inne wyniki (z wyjątkiem oznaczania jej jako „reklamy”), dzięki czemu użytkownicy są przyzwyczajeni do wyświetlania i klikania wyników.

Display Ads

Google ma sieć witryn w różnych branżach i szeroką gamę odbiorców, którzy wybierają wyświetlanie reklam Google, znaną jako sieć reklamowa Google. Korzyścią dla właściciela witryny jest to, że ma płacone za kliknięcie lub wyświetlenie reklamy. Korzyścią dla reklamodawców jest to, że mogą oni wyświetlać swoje treści przed odbiorcami dopasowanymi do ich osobowości. Są to zazwyczaj reklamy graficzne, które odciągają uwagę użytkowników od treści na stronie internetowej.

 

Reklamy wideo

Reklamy wideo są wyświetlane przed filmami na You Tube w środku i po. Pamiętaj, że YouTube to także wyszukiwarka. Odpowiednie słowa kluczowe umieszczą Cię przed filmem, zaburzając zachowanie użytkownika na tyle, aby przyciągnąć jego uwagę.

Lokalizacja reklam

Podczas pierwszej konfiguracji reklamy Google wybierzesz obszar geograficzny, w którym będzie wyświetlana reklama. Jeśli masz witrynę sklepową, powinna ona znajdować się w rozsądnym promieniu wokół Twojej fizycznej lokalizacji. Jeśli masz sklep internetowy i produkt fizyczny, swoją lokalizację należy ustawić w miejscach wysyłki. Jeśli zapewniasz usługę lub produkt, który jest dostępny na całym świecie, niebo jest granicą.

Twoje ustawienia lokalizacji będą odgrywać rolę w rozmieszczeniu. Na przykład, jeśli masz zakład fryzjerski w Katowicach, ktoś kto wyszukuje "fryzjer", nie zobaczy Twojego wyniku, bez względu na Twój AdRank. Jest tak, ponieważ głównym celem Google jest wyświetlanie najbardziej odpowiednich wyników dla wyszukiwarek, nawet gdy płacisz.

Słowa kluczowe

Badanie i analiza słów kluczowych jest tak samo ważne w przypadku płatnych reklam, jak i bezpłatnych wyników wyszukiwania. Twoje słowa kluczowe muszą w jak największym stopniu odpowiadać celom wyszukiwarki. To dlatego, że Google dopasowuje Twoją reklamę do zapytań opartych o słowa kluczowe. Każda grupa reklam, którą utworzysz w ramach kampanii, będzie kierowana na niewielki zestaw tych słów (optymalnie jedno do pięciu) a Google wyświetli Twoją reklamę na podstawie tych wyborów.

Typy dopasowania

Typy dopasowania dają Ci trochę swobody w wyborze słów kluczowych - informują Google, czy chcesz dokładnie dopasować wyszukiwane hasło, czy też reklama powinna być wyświetlana każdemu, kto ma częściowo powiązane zapytanie. Do wyboru są cztery typy dopasowania:

  • Dopasowanie przybliżone - umożliwia wyświetlanie reklam w kontekście wyrażenia, które jest identyczne ze słowem kluczowym, jest do niego podobne oraz jest jego odmianą w liczbie pojedynczej lub mnogiej, formą z błędami pisowni, synonimem. Słowo kluczowe „dzwonek rowerowy” w dopasowaniu przybliżonym pozwala wyświetlać reklamy w wynikach wyszukiwania odmian takich jak „dzwonki rowerowe”, „kup dzwonek do roweru” czy „opinie o dzwonkach rowerowych”.
     
  • Dopasowanie do wyrażenia - umożliwia wyświetlenie reklamy w wynikach wyszukiwania słowa kluczowego tylko wtedy, gdy ktoś wpisze jako wyszukiwane hasło dokładne wyrażenie kluczowe lub jego zbliżoną odmianę, które może zawierać inne słowa przed lub po tym wyrażeniu. Zbliżone odmiany obejmują hasła z błędami w pisowni, formy liczby pojedynczej i mnogiej. Słowo kluczowe „dzwonek rowerowy” w dopasowaniu do wyrażenia może spowodować wyświetlenie reklamy wtedy, gdy ktoś szuka hasła „dzwonek rowerowy”, „dzwonek rowerowy tanio” lub „używany dzwonek rowerowy”.
     
  • Dopasowanie ścisłe - umożliwia wyświetlanie reklamy wyłącznie klientom wyszukującym dane słowo kluczowe lub jego zbliżone odmiany. Ze wszystkich czterech opcji dopasowania słowa kluczowego, dopasowanie ścisłe daje największą kontrolę nad tym, kto widzi Twoją reklamę i może prowadzić do podniesienia współczynnika klikalności (CTR).

Jeśli dopiero zaczynasz i nie wiesz dokładnie, jak będzie wyglądać Twoja osobowość, przejdź od dopasowania przybliżonego do wąskiego, aby sprawdzić, które zapytania dają najlepsze wyniki. Ponieważ jednak reklama będzie w rankingu wielu zapytań (niektóre niepowiązane), należy uważnie śledzić reklamy i modyfikować je, aby uzyskać nowe informacje.

Nagłówek (tytuł) i opis

Twój tekst reklamy może być różnicą między kliknięciem reklamy, a kliknięciem reklamy konkurencji. Ważne jest, aby tekst reklamy pasował do intencji wyszukiwarki, był dopasowany do docelowych słów kluczowych i adresował konkretny problem za pomocą jasnego rozwiązania.

Aby zilustrować, co mamy na myśli, przyjrzyjmy sie przykładowi

Wyszukanie „duży parasol ogrodowy” przyniosło ten wynik. Kopia jest zwięzła i mądrze wykorzystuje ograniczoną przestrzeń, aby przekazać swój komunikat i dotrzeć do docelowych odbiorców.

Słowo kluczowe "duży parasol ogrodowy" umieszczone w nagłówku, dzięki czemu od razu wiemy, że ta reklama pasuje do tego, czego szukamy. Opis mówi nam  dlaczego mamy się na niego zdecydować. Tego rodzaju kopia reklamy zapewni Ci kliknięcia.

Rozszerzenia reklam

Jeśli korzystasz z Google Ads, powinieneś używać rozszerzeń reklam z dwóch powodów: są one bezpłatne i dają użytkownikom dodatkowe informacje oraz kolejny powód do interakcji z Twoją reklamą. Te rozszerzenia należą do jednej z pięciu kategorii:

  • Rozszerzenia linków do podstron- rozszerzają Twój dodatek pomagając Ci się wyróżnić i zapewniają dodatkowe linki do Twojej witryny, które oferują użytkownikom bardziej kuszące powody do kliknięcia.
     
  • Rozszerzenia połączeń- umożliwiają włączenie numeru telefonu do reklamy, dzięki czemu użytkownicy mają dodatkowy (i natychmiastowy) sposób na skontaktowanie się z Tobą. Jeśli masz zespół obsługi klienta, który jest gotowy zaangażować i przekonać odbiorców, podaj swój numer telefonu.
     
  • Rozszerzenia lokalizacji- obejmują Twoją lokalizację i numer telefonu w reklamie, dzięki czemu Google może zaoferować osobom szukającym w mapach łatwy do znalezienia Twój adres. Ta opcja jest świetna dla firm z witryną sklepową i działa dobrze w przypadku zapytania „… blisko mnie”.
     
  • Rozszerzenia ofert- działają, jeśli prowadzisz aktualną promocję. Może zachęcić użytkowników do klikania Twojej reklamy nad innymi, jeśli zobaczą, że Twoja oferta jest obniżona w porównaniu do konkurencji.
     
  • Rozszerzenia aplikacji- zapewniają użytkownikom mobilnym link do pobrania aplikacji. Zmniejsza to tarcie związane z koniecznością ponownego wyszukiwania w celu znalezienia i pobrania aplikacji w AppStore.

     

Retargeting w Google Ads

Retargeting, inaczej remarketing, w Google Ads to sposób "ścigania" użytkowników, którzy wcześniej kontaktowali się z Tobą online, ale nie dokonali jeszcze konwersji. Śledzące pliki cookie będą śledzić użytkowników w internecie i kierować reklamy do tych użytkowników. Remarketing jest skuteczny, ponieważ potencjalni nabywcy muszą zobaczyć Twoją ofertę co najmniej siedem razy zanim zostaną klientem. 

 

 

Zobacz pozostałe tematy Google ads: